לאחר שלא עמד בתשלומים: בעלי יוטרייד ייאסר לשבועיים

אל תשכחו שלשורט טרייד וג'נרל טרייד קדמה גם יוטרייד, שקרסה ב-2016 • אביב טלמור, הבעלים של יוטרייד, עשוי לעמוד לדין בגין הונאת משקיעים • במקביל מתנהל נגדו הליך פשיטת רגל

אביב טלמור, בעלי יוטרייד / צילום: שלומי יוסף
אביב טלמור, בעלי יוטרייד / צילום: שלומי יוסף

בשעה שהחקירות בפרשות הקריסה של שורט טרייד וג'נרל טרייד בעיצומן, חזרה היום לכותרות אחת הפרשות שהסעירו את שוק ההון בשלהי 2015-ראשית 2016: פרשת קריסת חברת יוטרייד. במסגרת הפרשה נשקלת בימים אלה העמדתו לדין של בעלי החברה לשעבר, אביב טלמור, בגין הונאת משקיעים; ובמקביל, מתנהל נגד טלמור הליך פשיטת רגל ופירוק החברה.

היום (ג') התקיים דיון בתיק פשיטת הרגל של טלמור, אשר בסיומו הורה בית המשפט המחוזי בתל-אביב על מאסרו של טלמור, לאחר שלא שילם את התשלומים החודשיים שהוטלו עליו לקופת הפירוק.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב נענה לבקשת המנהל המיוחד, עו"ד אלעד עפארי ממשרד כהן וילצ'יק ושות', והורה על מאסרו של טלמור ל-14 יום, אלא אם ישלם מיידית 56 אלף שקל.

פרשת יוטרייד, חברת השקעות שפעלה בזירת האלגו-טריידינג (מסחר רובוטי ללא התערבות אדם), פרצה ב-2015 בעקבות סדרת תחקירים ב"גלובס" על תלונות של משקיעים כי אינם יכולים למשוך את כספם מהחברה. לפי ממצאי החקירה, טלמור השתמש בעשרות מיליוני שקלים מכספי הלקוחות למטרות אישיות, לרבות לעסקיו האחרים, וזאת בין היתר תוך שימוש באנשי-קש.

מחקירת רשות ניירות ערך עלה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת למעורבותם של טלמור ואחרים לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין. באפריל אשתקד עברה הפרשה להכרעת הפרקליטות, בשאלה אם להגיש כתב אישום נגד טלמור. זאת, בחשד להונאת משקיעים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

במקביל התנהל נגד יוטרייד וטלמור תיק פירוק החברה שקרסה ופשיטת רגל אישית נגד טלמור. בפברואר 2016 הוציא נשיא בית המשפט המחוזי תל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, צו כינוס נכסים לטלמור, במסגרתו נקבע כי עליו לשלם תשלום חודשי לקופת הכנ"ר בסך של 3,500 שקל וכן להגיש דוח על מצבת נכסיו הכנסותיו והוצאותיו על-פי דין.

מאז מתן צו הכינוס ועד היום לא שילם טלמור ולו שקל לקופת הכינוס (למעט סך של 300 שקל ששילם בימים האחרונים). עוד התברר כי במשך חודשים ארוכים לא המציא טלמור אסמכתאות ודוחות למנהל המיוחד, וכי עו"ד עפראי נאלץ "לרדוף" אחרי טלמור.

בעקבות התנהלותו של טלמור הוגשה הבקשה להורות על מאסרו של טלמור לפני למעלה משנה. באוקטובר אשתקד קבע בית המשפט כי אם טלמור לא ישלם לקופת פשיטת הרגל סך של 56 אלף שקל, הוא ייאסר - אך דבר לא קרה. מאז מתן החלטה זו טלמור לא תיקן את מחדליו ולא סילק את חוב הפיגורים.

התיק הגיע לאחרונה אל שולחנה של השופטת איריס לושי-עבודי, שביקשה מעו"ד עפראי לעדכן האם טלמור תיקן את מחדליו, וזה השיב בשלילה. טלמור ביקש הזדמנות נוספת לתקן את המחדל, וזו ניתנת לו - אך שוב הוא לא עשה דבר.

על הרקע הזה התקיים הבוקר דיון בבקשה למאסרו, אשר במהלכו טען טלמור כי אין לו יכולת לפרוע את חובותיו. "אין לי מאיפה לשלם", טען בדיון ואמר: "אני מובטל ביותר מ-67% מהתקופה הזו, בחלקים שלא הייתי מובטל הייתי מרוויח 5,000 שקל, לדאבוני הרב אני לא גומר את החודש... היום אני מובטל, התפטרתי לפני שבועיים, היום אני מחפש עבודה. עבדתי בחברה אינטרנט, הייתי עוזר מנכ"ל במשך 5 חודשים והתפטרתי... כי מי שניהל אותי היה ילד בן 24, והוא לא יצא איתי ראש".

עוד העיד טלמור כי קשה לו למצוא עבודה בעקבות הפרסומים בנוגע אליו. "קשה לי למצוא עבודה בגלל התדמית של הנוכל ובגלל ששפטו אותי בבית דין לאינטרנט. נשפטתי בכיכר העיר. אני מגיע לראיונות, השם שלי לא הולך לפניי אלא נגדי, יש הקלטות של שיחות עם חברות השמה, ואני נופל בגלל זה".

השופטת לושי-עבודי לא התרשמה. "החייב התפטר לאחרונה ממקום עבודתו, ונראה כי לא אצה לו הדרך למצות את פוטנציאל השתכרותו, והוא מעדיף לטעון בעניין זה כי שמו הטוב נפגע באופן שלא מאפשר לו לקבל עבודות בתחום הניהול", ציינה בהחלטה.

עוד הוסיפה השופטת: "אני ערה לכך שהחייב עבד פרק זמן קצר כמחלק עיתונים, ברם גם בכך לטעמי אין כדי למצות את פוטנציאל השתכרותו של החייב, אשר עושה רושם כי מדובר בבחור אנטילגנטי, מוכשר, שיכול לפעול לרמת השתכרות גבוהה".

עוד ציינה השופטת כי מתצהירה של אמו של טלמור עולה כי היא מסייעת לו מידי חודש בתשלום סך של 5000 שקל, והוא אף הודה בחקירתו כי יש לו רכב מסוג מזדה שנת 2013, והוא מתגורר בבית השווה כ-3 מיליון שקל.

בנסיבות, ציינה השופטת, יש מקום להורות על מאסרו של טלמור למשך 14 יום, וזאת אם לא ישלם מיידית את הסכום שנקבע לתשלום. סכום זה אינו מהווה את מלוא סכום הפיגורים שחייב טלמור, אשר עומד היום על סך 91,000 שקל.