גיוס הון | בלעדי

גלוברנדס חותכת את שוויה; סלטיק ביטלה את גיוס ההון

הצעת המכר של גלוברנדס המתוכננת לימים הקרובים תתבצע לפי שווי מינימלי של כ-620 מיליון שקל, לעומת שווי של 1 מיליארד שקל אליו שאפה • סלטיק ביטלה את תוכניותיה לגייס כ-12-15 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-90 מיליון דולר לפני הכסף

סיגריות המופצות ע"י גלוברנדס בישראל / צילום: Shutterstock
סיגריות המופצות ע"י גלוברנדס בישראל / צילום: Shutterstock

החולשה בשוק ההנפקות הראשוניות (IPO) בתל-אביב בתקופה האחרונה הובילה לקיצוץ משמעותי של עשרות אחוזים בשוויה של מפיצת הסיגריות והממתקים גלוברנדס, העומדת להצטרף לזירת המסחר המקומית בקרוב. הנפקתה של גלוברנדס (בדרך של הצעת מכר), המתוכננת לצאת לשוק בימים הקרובים, צפויה להתבצע לפי שווי חברה מינימלי (אפקטיבי) של כ-620 מיליון שקל, לעומת שווי שהוערך מקודם בכ-1 מיליארד שקל, וזאת ככל הידוע, בהתאם לשווי שלפיו הביעו הגופים המוסדיים עניין בחברה. סמוך לאחר השלמת ההנפקה צפויה גלוברנדס לחלק דיבידנד של קרוב ל-40 מיליון שקל לבעלי המניות, המגולם בשווי המינימום שנקבע.

הנפקת גלוברנדס צפויה להתבצע באמצעות הצעת מכר של בעלי המניות הנוכחיים, בראשם היו"ר והמייסד ירון גזית, המחזיק ב-51% מהון החברה, ולצדו חברת פישמן רשתות - שבכמחצית ממנה מחזיק כונס הנכסים של אליעזר פישמן - מחזיקה בכ-40% מהמניות. יתר המניות נמצאת בידי המנכ"ל גדי נצר (6%) וסמנכ"לית הלוגיסטיקה יעל לב שניידר (3%).

מתוצאות הרבעון הראשון של 2018 שפרסמה כעת גלוברנדס לקראת ההנפקה עולה, כי לצד יציבות בהכנסות, שעמדו על כ-540 מיליון שקל (והכנסות נטו בניכוי מסי קנייה של 116 מיליון שקל), היא הציגה שיפור ברווח הגולמי ויציבות בשורה התפעולית. בשורה התחתונה נהנתה גלוברנדס מקפיצה של 40% ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-18 מיליון שקל, בעקבות ירידה ניכרת בהוצאות המימון.

בין המותגים הבולטים שגלוברנדס מפיצה, ניתן לציין בתחום הטבק את סיגריות "קאמל", "לאקי סטרייק", "וינסטון", "קנט" ועוד. עם מוצרי המתיקה הבולטים שלה נמנים שוקולד "נוטלה", "קינדר בואנו", מסטיק "אורביט", סוכריות "סקיטלס" ועוד.

סלטיק מבטלת בעקבות אייס

לצד הפחתת השווי של גלוברנדס הוביל השוק החלש לביטול הנפקות קטנות יותר. אחרונה מבין אלה היא ספקית התכנים והשירותים הסלולריים סלטיק, שביטלה את תוכניותיה לגייס כ-12-15 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-90 מיליון דולר לפני הכסף. בעלי המניות העיקריים בסלטיק הם קרנות ההון סיכון JVP (כ-35%) ואמדאוס (כ-25%), וכן קרן האשראי קראוס קפיטל והמנכ"ל רונן דניאל (כ-9%-10% כל אחד).

ביטול זה מגיע זמן קצר לאחר שירדה מהפרק הנפקת רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, שביקשה להצטרף לבורסה עם גיוס של כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל ואף יותר. בהמשך גם קיצוץ של כ-30% מהשווי המבוקש, לכ-230 מיליון שקל, לא סייע לה להשלים את המהלך.

בין החברות הקטנות שהנפקתן עוד לא ירדה מהפרק נמצאת חברת ההסעות מסיעי שאשא שפרסמה מוקדם יותר החודש תשקיף לקראת הנפקת הון ראשונית, המבקשת לגייס עד סוף החודש כ-50 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל לפני הכסף.