זה אפשרי - קליטת פליטים ושיקום שכונות

יוזמה חדשה מבקשת לסייע לתושבים - זרים או ישראלים - שכן יישארו בדרום תל אביב

בשיח על מבקשי המקלט ושכונות דרום תל אביב, "נזרקים" הרבה מספרים באוויר ותמיד ניתן למצוא בעלי אינטרסים שונים, שבוחרים לנפח מספר מסוים או להעלים נתון אחר. לכן, כדי להבין את המצב שאיתו מתמודדות שכונות דרום תל אביב, חשוב להתחיל את הדיון עם נתונים מדויקים.

לפי רשות האוכלוסין, שוהים כיום בישראל 36,855 מבקשי מקלט, מתוכם 13,655 מתגוררים בתל אביב, וליתר דיוק - בשכונות הדרום. הם מהווים כ-37% מסך כל מבקשי המקלט בישראל. מדובר במספר גדול ביחס לאפשרויות הקליטה של דרום תל אביב. למרות זאת, במקום לחלק את הקליטה בצורה שוויונית בקרב יישובים מבוססים בארץ, נותבו עשרות אלפי מבקשי המקלט לשכונות בודדות שסובלות מאוד מהמצב.

חשוב לציין, המצב הקשה בשכונות דרום תל אביב לא התחיל עם הגעת מבקשי המקלט. במשך עשורים רבים נמנעו הרשויות מלהשקיע באזור והתעלמו מההזנחה. לפוליטיקאים נוח להאשים במחדליהם את מבקשי המקלט, אך מדובר בהסטת האצבע המאשימה מעצמם.

אנחנו, ששילמנו במשך שנים את מחיר האפליה, הדיכוי וההזנחה, משלמים כיום גם את המחיר של יחס המדינה למבקשי המקלט. המצב הירוד של דרום העיר אינו גזירת גורל, אלא מעשה ידי אדם. לפיכך גם הפתרון יהיה בידי בני אדם.

לא חייבים לבחור בפתרון שרואה את קידום קהילה אחת על חשבון השנייה. ניתן לחשוב על פתרונות אשר יביאו לשיפור משמעותי ואמיתי במצבם של תושבי דרום תל אביב שלא במסגרת מאבק נגד קהילות אחרות, הסובלות גם הן ממצוקות קשות. יתר על כן, אלו האומרים כי גירוש מבקשי המקלט יביא מזור אמיתי למצוקות השכונות טועים ומטעים. ההתעניינות של בעלי אינטרסים רבים בשכונותינו נובעות מהפוטנציאל הנדל"ני שלהן ותו לא. בעוד אלו רוצים לנצלנו לטובת אינטרסים פוליטיים, אחרים מנסים לדחוק את רגלינו ולגרש גם אותנו מבתינו לטובת האינטרסים של ברוני הנדל"ן.

עם זאת, קבוצה של אנשי עסקים בכירים במשק מקדמת בימים אלו יוזמה כלכלית-עסקית, ומציעה דרך פעולה שאם תאומץ ותיושם עתידה לשפר את מצבם של התושבים ושל מבקשי המקלט. אני מקווה כי התגייסותם לנושא תביא את השינוי המיוחל.

הפתרון שהם מציעים תומך במתווה שהציג ראש הממשלה לפני מספר שבועות ועל פיו כמעט חצי ממבקשי המקלט השוהים כיום בישראל יקבלו מעמד במדינות מערביות בחסות האו"ם, וכל השאר, כ-18 אלף איש, יקבלו מעמד מוכר בישראל. אך עיקר התוכנית מתמקדת לא במי שייצא, אלא באלה שיישארו, ובקידום מצבן וחייהן של כלל הקהילות החיות במרחבי שכונות דרום תל אביב.

התוכנית החדשה כוללת, בין היתר, ביזור אוכלוסיית הפליטים בישראל כך שמספרם לא יעלה על 1% מסך אוכלוסיית היישוב שבו יתגוררו; הרחבת אפשרויות התעסוקה ואשרות עבודה בענפים הסובלים ממחסור תמידי בכוח אדם; הסרת החסמים בפני מבקשי מקלט המבקשים לשכור דירות בדרך הוגנת ביישובים ברחבי הארץ.

לא פחות חשוב מכך, היוזמה מציעה תוכנית לפתרון מערכתי לשיקום דרום ת"א, שכולל את פינוי התחנה המרכזית החדשה. היוזמה הזאת לא מתעלמת מהבעיות החמורות המקשות על שיקומן של השכונות, כגון טיפול בתעשיית הזנות, מיגור הסחר בסמים, טיפול מניעתי לחסרי בית ולנשים בזנות ושיקום דרי רחוב, טיפול באוכלוסייה הוותיקה ועוד.

לרובנו המוחלט, תושבי שכונות הדרום הוותיקים, אין שנאה כלפי מבקשי המקלט, ובשנים האחרונות הפכנו לשותפים בהתמודדות עם הזנחת המרחב הציבורי ולמדנו להכיר אלה את אלה. היוזמה החדשה תקדם אותנו לפתרון אנושי אמיתי, הוגן ומוסרי. אני קוראת לממשלה לאמץ אותה.

הכותבת היא מנכ"לית תנועת אחותי וחברת ועד נווה שאנן