מסכים וחבילות: כל מה שצריך לדעת לקראת שידורי המונדיאל

טלוויזיות 4K, הממירים המשתלמים ביותר ורוחב הפס הנחוץ כדי לחוות את המונדיאל באופן הכי טוב • איזו חברה מציעה את הדיל המשתלם ביותר?

שידורי כדורגל/ צילום: שאטרסטוק
שידורי כדורגל/ צילום: שאטרסטוק

המונח 4K מתייחס לרזולוציית השידור והצפייה בטלוויזיה הודות לצפיפות הפיקסלים (לחובבי הטכנולוגיה נדגיש כי רזולוציית הצפייה במסכים מתקדמים שהוצגו השנה בתערוכת ה-CES היו בטכנולוגיית 8K שאיכות הצפייה בה טובה פי 4). כך או כך, בעולמות הביתיים זו הדרך לראות את משחקי המונדיאל באיכות החדה ביותר. אלא שחייבים לשם כך להתקיים שלושה תנאים בסיסיים: ראשית, המסך בבית צריך להיות תומך 4K, וכאן מסתבר שלא מדובר בנחלת הרוב. מבדיקה שעשתה הוט עולה כי רק בקרב 20%-15% ממשקי הבית מצויה טלוויזיה בטכנולוגיה הזו; התנאי השני הוא קיומו של ממיר 4K; והתנאי השלישי הוא שהתוכן, כלומר השידור, יועבר בטכנולוגיה החדישה - כפי שיקרה בערוץ הייעודי 511 שייפתח בתאגיד השידור הציבורי כאן לקראת המונדיאל.

לתנאים הבסיסיים האלה מצטרף תנאי נוסף שרלוונטי למי שצורך תוכן מבוסס אינטרנט (כלומר של פרטנר או סלקום): רוחב פס גלישה ביתי של 25 מגה לפחות. כאן נזכיר כי ככל שעומס הגולשים יגדל - איכות השידור עשויה להיפגם.

4 החברות - הוט, yes, פרטנר וסלקום - מציעות ממירי 4K. חלקן בתוספת תשלום, אחרות כברירת מחדל. מי שינצל את ההזדמנות לרענן את מסלול את ההתקשרות מול הספקיות יגלה שהתחרות נותנת את אותותיה גם במחיר וגם בתוכן. yes, למשל, הבינה שאין צורך לסבך עם שפע של מסלולים מיותרים והיא פישטה את התהליך לשלושה מסלולים בלבד, כאשר מסלול הדגל שלה עולה 199 שקל בחודש והוא תקף גם ללקוחות קיימים. מי שירצה לשדרג את הממיר ל-4k ייאלץ להיפרד מ-10 שקלים נוספים בחודש.

בהוט מציעים טריפל ב-289 שקל עם אפליה קלה: לקוחות חדשים יקבלו ממיר 4K; וקיימים יצטרכו לשלם 10 שקלים נוספים בחודש. בקרב שתי החברות המסלולים כוללים VOD וחבילות ערוצי פרימיום.

ויש גם מבצעי מונדיאל שרגע לפני שמסתערים עליהם כדאי לקרוא את האותיות הקטנות ובעיקר להשוות מחירים: בסלקום מציעים חבילה הכוללת מסך LG בגודל 49 אינץ', בחבילה משולבת הכוללת סלקום טי וי (לרבות חבילת ערוצי ספורט ופרימיום 5), אינטרנט במהירות 100 מגה וקו טלפון ב-199 שקל בחודש. החבילה בנויה כך שמשלמים עבור המסך סכום של 90 שקל בחודש במסגרת חיוב-זיכוי, ב-36 תשלומים. לפי סלקום, מחיר המסך עומד על 3,240 שקל. נדגיש כי מדובר במחיר היקר משמעותית מהמחיר בשוק שעומד לפי זאפ על 2,400-2,200 שקל (דגם LG 49UJ630Y).

כדאי גם לזכור שהחבילה אמנם פרוסה ל-3 שנים, אלא שעידן ההתחייבות לחברות התקשורת שייך לנחלת העבר - כך שמדובר בעסקת רכישה של מסך בתשלומים ובחבילת שירותי תקשורת שממנה אפשר להתנתק לפני המועד. במקרה כזה, תמשיכו לשלם עבור הטלוויזיה בלבד.

הוט מציעה מבצעים עם מסכי הייסנס: מסך בגודל 55 אינץ' ב-3,240 שקל (90 שקל ב-36 חודשים) הכולל ארבעה חודשי VOD ללא עלות. אותו מסך (דגם 55N3000UW) נמכר לפי אתר השוואת המחירים זאפ ב-2,700-3,000 שקל.

yes מציעה קופונים לרכישת מסכים של סוני. בין היתר מפורט כי מסך בגודל 55 אינץ' יעלה ללקוחותיה 3,490 שקל "במקום 4,450 שקל". המחיר הנקוב לדגם הזה לפי זאפ הוא 3,800 עד 4,000 שקל - יותר מזה שמציעה yes, אולם לא בפער שהיא טוענת.

בתוך כך, ברשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק טוענים כי בתקופה האחרונה ועד למונדיאל יימכרו וצפויים להימכר כ-30 אלף מסכי טלוויזיה (בעיקר של סמסונג, LG, הייסנס, פיליפס וסוני). מנתונים שנאספו מ-50 הסניפים של הרשתות עולה כי הדגם הפופולרי מתחילת השנה הוא מסך בגודל של 65 אינץ' לעומת 55 אינץ' ב-2017. הסיבה, לפי איציק בר, המנהל המסחרי ברשת מחסני חשמל, היא הפחתה של 30% בשיעור המיסוי על מסכים בגודל 55 אינץ' ויותר. לדבריו, "המשמעות היא ירידה של 50% במחירי המסכים ביחס לאשתקד". לשם המחשה, מחירו של מסך של סמסונג בגודל 65 אינץ' שנמכר בשנה שעברה ב-7,500 שקל עומד כיום על כ-4,900 שקל. עוד מציין בר, כי מאז ההודעה כי משחקי המונדיאל ישודרו באיכות 4k חל גידול בשיעור של פי ארבעה במכירות הדגמים הללו.

עם זאת, חשוב לסייג שמספרי המסכים שנרכשו עד כה לא בהכרח משקפים קשר ישיר למונדיאל. כמדי מונדיאל, מבצעי הרשתות על המסכים ייצאו לדרך בטווח של שבועיים בערך לפני שריקת הפתיחה. אחד היבואנים הסביר ל"גלובס" כי מרבית הישראלים מטבעם מחכים לרגע האחרון, ומכאן שהמבצעים מותאמים לכך.