שידור חי: 45% צופים בליניארי, 73% מרוצים מסלקום ומפרטנר TV

הסקר השנתי של מועצת הכבלים והלוויין חושף נתונים מעניינים בנוגע להרגלי הצפייה בטלוויזיה • הצפייה הלינארית עדיין חזקה  • 70% מלקוחות הוט לא מרוצים מהחברה, לעומת 51% ממנויי yes • הפקת המקור האהובה ביותר: "פאודה" של yes

גם בעידן הנוכחי, הצפייה הלינארית בטלוויזיה ממשיכה להיות הדרך הדומיננטית שבה צופים לקוחות הטלוויזיה הרב-ערוצית - כך עולה מהסקר השנתי שנערך עבור מועצת הכבלים והלוויין. 45% מהנשאלים דיווחו כי הם צופים בכל תוכניות הטלוויזיה או בחלק גדול מהן בזמן שידורן, לעומת 28% שדיווחו כי הם צופים ברוב או בכל התוכניות באמצעות צפייה נדחית (VOD או ממיר מקליט). 27% דיווחו כי הם מחלקים את הצפייה שלהם בין השידור הלינארי לשידור הנדחה באופן שווה פחות או יותר.

הנתונים הללו, שמלמדים על כך שרוב הישראלים עדיין מקפידים לצפות בשידורי הטלוויזיה בזמן אמת, יכולים להסביר, לפחות במידה מסוימת, את נתוני הרייטינג המצרפיים הגבוהים - שמתייחסים לצפייה בזמן אמת או בסמוך לה - שמציגים ערוצי הברודקאסט בעידן שאחרי פיצול ערוץ 2. על-פי נתונים אלה, שנמדדים על-ידי ועדת המדרוג, בחצי השנה הראשונה שמאז הפיצול גברה מאוד הצפייה בארבעת ערוצי הברודקאסט (קשת, רשת ערוץ 10 ותאגיד השידור "כאן") והגיעה לשיא של 55.6% מסך הצפייה בטלוויזיה, לעומת 44.4% שצופים בכל יתר הערוצים. 

הסקר חושף נתונים מעניינים נוספים. הנשאלים - שמהווים מדגם מייצג של לקוחות הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל (כולל עידן פלוס, נטפליקס וצלחות לוויין פרטיות) - התבקשו לדרג את מידת שביעות-הרצון שלהם מהפלטפורמה שלה הם מנויים, ומהנתונים עלה כי כ-52% מהמנויים מרוצים במידה מועטה או לא מרוצים כלל מהפלטפורמה שלהם, בעוד 48% מרוצים ממנה במידה רבה או רבה מאוד.

בחלוקה לפי החברות השונות עולה כי 70% מלקוחות הוט הביעו דעה שלילית על הפלטפורמה (לא מרוצים כלל או במידה מעטה), ורק 30% הביעו דעה חיובית (מרוצים במידה רבה או רבה מאוד). ב-yes התמונה טובה יותר, כש-51% הביעו דעה שלילית מול 49% שהביעו דעה חיובית. הלקוחות המרוצים ביותר הם לקוחות "יתר החברות" (כלומר, בעיקר סלקום TV ופרטנר TV) - שם 73% הביעו דעה חיובית מול 23% שהביעו דעה שלילית.

המנויים גם נתבקשו לנסות ולהעריך האם עלות המנוי שהם משלמים היא גבוהה יותר או נמוכה ביותר ביחס לממוצע המנויים באותה חברה (עניין שהופך שקוף ופשוט ביותר לאחרונה, שוב, על רקע התחרות מצד סלקום ופרטנר). חלק הארי של לקוחות הוט ו-yes מעריך כי התשלום שנגבה ממנו דומה לתשלום הממוצע (39% בהוט ו-44% ב-yes). כשליש ממנוי החברות הוותיקות מעריכים כי התשלום שנגבה מהם גבוה מהממוצע, ורק 11% מאמינים שהם משלמים פחות מהלקוח הממוצע (השאר השיבו כי אינם יודעים). 

הפקות המקור האהובות 

נתון מעניין נוסף נוגע להפקות המקור של הוט ושל yes, הגאווה הגדולה שלהם וגם אחד מאמצעי הבידול האפקטיביים שלהן מול המתחרות החדשות. מנויי שתי החברות התבקשו לדרג את הסדרות בסולם של בין 1 ל-7, ובמקביל נבדק כמה מהמנויים צפו בכל סדרה.

מהנתונים עולה כי "שבאבניקים" שעלתה השנה היא הסדרה המועדפת על צופיי הוט עם ציון של 5.64, כש-58% מלקוחות החברה העידו שצפו בה. למקום השני הגיעה העונה השנייה של "מטומטמת" של בת חן סבג עם ציון 4.86 (50% מהמנויים צפו בה), ולמקום השלישי - "ג'ודה" (של ציון ברוך) עם ציון 4.76 וצפייה של 41%.

בקרב מנויי yes הסדרה האהובה ביותר היא העונה השנייה של "פאודה" עם ציון 6.11, שהוא גם הציון הגבוה ביותר שהתקבל בסקר כולו, ו-68% מהמנויים שצפו בה. במקום השני נמצאת "כבודו" עם ציון 5.18 (39%), ובמקום השלישי העונה החדשה של "השוטר הטוב" עם ציון 4.9 (53%). 

יותר מנויים בהוט על חבילות ספורט 

הסקר בחן גם את נושא שידורי הספורט, נושא נפיץ שעולה לכותרות לא אחת על רקע הזינוק במחירי הזכויות בשנים האחרונות והרגולציה קיימת בתחום. 25% מהנשאלים העידו כי הם מנויים לפחות על חבילת ספורט אחת (שתי החבילות המרכזיות הן של ספורט 5 ושל צ'רלטון), בעוד ש-71% לא מנויים על חבילה כזאת. אחוז המנויים על חבילות הספורט גבוה יותר בהוט (32%) לעומת 26% ב-yes. כמו כן, 73% מהנשאלים סברו כי מחירן של החבילות הללו גבוה מדי, ורק 21% חשבו שהוא הוגן.

עוד בנושא הספורט: 65% מהנשאלים תומכים בהחזרת המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל לטלוויזיה הציבורית (כיום הוא משודר בערוץ ספורט 5, שנכלל בחבילת הבסיס של כל ארבע הפלטפורמות, אך מנויי עידן פלוס למשל לא יכולים לצפות בו).

הסקר, שנערך כאמור מדי שנה עבור המועצה, בוצע על-ידי חברת "מכון סמית למחקר" של רפי סמית ואולגה פניאל, והשתתפו בו 776 איש, יהודים וערבים, המהווים מדגם מייצג של מנויי הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל.