גם השוטר הוא בן אנוש

לפני שאנחנו זועמים, צריך לזכור כמה כפויית-טובה היא עבודת השוטר

משטרת ישראל / צילום: שאטרסטוק
משטרת ישראל / צילום: שאטרסטוק

מן העיתונות: "שוטרים עצרו לבדיקה נהג שרישיונו פקע בשנה שעברה. הוא החל בנהיגה פרועה עד שנעצר, ומהרכב יצאו שלושה גברים עם אבנים ואלות. עשרות נוספים הגיעו למקום ויידו אבנים לעבר השוטרים. שני שוטרים נפצעו, ושני חשודים נעצרו. בסרטון ניתן לראות שוטר סוטר לחשוד שמוחזק ואינו מתנגד".

נורא. איום ונורא. מה ייעשה לשוטר שסוטר לאזרח? לתלות אותו אי-אפשר. להכות אותו, אולי? לשים אותו בכלא? כל האמצעים הללו נדונו במאמרים השונים על המקרה. העם דורש עונש לשוטר. כי "לא ייתכן" ששוטר יתנהג בצורה כזאת. אנחנו הרי חברה מודרנית שבה לאזרח יש את הזכות לא להיות מוכה בידי שוטר.

עיתונאים ממוזגים

יושבים אנחנו, העיתונאים, בחדרים ממוזגים - יושבים ומזדעזעים. ובדרך מזעזעים ומשגעים את כל העולם. נותנים לכתבותינו את המשפט "סערה במשטרה", או בציבור, או במגזר הבדואי שם זה אירע. ואולי הסערה תגיע לעולם האיסלם כולו, שכידוע מזדעזע בקלות ממעשים אכזריים כאלה. סטירה אחת לעבריין - ותקשורתנו ופוליטיקאינו זועמים וגועשים.

אני, לעומת זאת, רואה את השוטר בדרום הארץ, תחת השמש הקופחת, בתנאי אקלים חמסיניים. הוא עומד מול חבורה של מי שנראים כבריונים, שומע מהם איומים כאלה ואחרים, מסרבים לציית לשוטר. בדיווחי התקשורת נמסר, אפילו הודגש, כי "בסרטון ניתן לראות שוטר סוטר לחשוד שמוחזק ואינו מתנגד". ללמדך שהסטירה ניתנה ללא הצדקה.

מקצוע כפוי-טובה

אף אחד לא טורח לברר אם הסטירה ניתנה לאחר, או במהלך, דברים שהעצור אמר לשוטר. את זה לא רואים בסרטון. בכלל, אנחנו לא יודעים דבר, או כמעט דבר, על הרקע, האווירה, החום והעצבים. אין הרבה מקצועות יותר קשים וכפויי-טובה מזה של השוטר, ובמיוחד זה שעובד בכפרים ערביים או בדואיים. אין גם הרבה מקצועות יותר כפויי-טובה מהתפקיד של השוטר בשטח עוין.

אני בשום אופן לא מצדיק פגיעה פיזית של שוטרים באזרחים ללא הצדקה. אבל אני גם זוכר שהשוטרים אינם צדיקים, הם רק בני אדם. וכאשר בן אדם מוצא את עצמו בתנאים השוררים בעת מעצר ביישובי המיעוטים, לא תמיד הוא מצליח להתגבר על כעסו ועלבונו. זה לא אנושי שאדם לא יגיב כאשר מאיימים עליו ועולבים בו. והשוטר, מה לעשות, הוא בן אנוש, כאמור, לא צדיק ולא מלאך. וסטירה היא הכי פחות לא-אנושית מבין התגובות הפיזיות האפשריות.

אז בואו לא נתלהם על השוטרים המאבדים לפעמים את קור-רוחם. בואו נזכור את התנאים שבהם עובדים השוטרים ואת התמורה העלובה שהם מקבלים בשביל לשמור על שלומנו.