מונדיאל קל"ב: כמה עולה חבילה למונדיאל וממה כדאי להיזהר לפני שמזמינים?

בין 15 ל-20 אלף ישראלים ינצלו את העובדה שרוסיה היא יעד יחסית קרוב ויגיעו למונדיאל. מה עושים עם חדרי המלונות שאזלו, ממה כדאי להיזהר לפני שמזמינים ואיפה עדיין יש דילים משתלמים • המדריך המלא

צילום:  shutterstock
צילום: shutterstock

מבחינת חובבי הספורט הישראלים, או ליתר דיוק, מבחינת משווקי חבילות הספורט, המונדיאל הזה הוא בגדר חלון הזדמנויות יחיד בדור. הסיבה: מדובר בטורניר גביע עולם שנערך במרחק של 2-4 שעות טיסה מנתב"ג ובמחירים נגישים בהרבה משני הטורנירים האחרונים בברזיל ובדרום אפריקה; כאשר גם במבט קדימה, מונדיאל 2022 יתקיים בקטאר, לא היעד הכי נגיש עבור ישראלים. המדינה שתארח את מונדיאל 2026 טרם נקבעה, אך מסתמן שסין הרחוקה היא המועמדת המובילה.

לקראת מונדיאל 2018 ברוסיה: מדור מיוחד

אל הקרבה הגיאוגרפית, מוסיף גבריאל מזרחי, מנכ"ל ובעלים של טיק-טיק, המתמחה בשיווק כרטיסים וחבילות לאירועי ספורט, שיקול נוסף: "זהו המונדיאל האחרון שבו אפשר יהיה לראות על כר הדשא שתי אגדות כדורגל כמו מסי ורונאלדו. במונדיאל הבא אולי הם ישחקו, אבל אני מניח שהם לא יהיו בשיאם".

התוצאה: בין 15 ל-20 אלף ישראלים צפויים לפקוד את רוסיה ולצפות במשחק אחד לפחות. נתון שהופך את ישראל למדינה השלישית במספר האוהדים שהיא משגרת למונדיאל, בין אלה שנבחרתן הלאומית אינה משתתפת בטורניר (הראשונה אגב, היא יפן). 

עדו ווג, סמנכ"ל איסתא ספורט, מציין גם את האפשרות הפעם לתת גיחה קצרה שאינה דורשת היערכות מורכבת. "לברזיל או לדרום אפריקה אי אפשר היה לתת גיחה של שלושה ימים למשחק. זה משנה את התמונה". ווג מעריך כי מספר הישראלים שיגיעו למונדיאל הפעם יהיה גבוה עד כדי פי 5 מהמונדיאל הקודם. לדבריו, "לפני 12 שנים המשחקים היו בגרמניה - יעד שהוא גם קרוב עבורנו, אבל אז תיירות הספורט לא הייתה פופולרית כמו היום. זה לא היה נגיש והמחירים היו גבוהים".

נזכיר כי מאז שהשמיים נפתחו עבור הנוסע הישראלי, עם שלל חברות לואו קוסט, חוקי המשחק השתנו. לדברי ווג, "תיירות ספורט זה משהו שהתפתח פה בחמש השנים האחרונות, וכל שנה המספרים גדלים. במונדיאל הזה יישבר שיא כמות ישראלים באירוע ספורט. באולימפיאדת לונדון 2012, אירוע שמלכתחילה פחות מבוקש מכדורגל, נסעו כ-5,000 ישראלים. הפעם זה משהו אחר לגמרי. אני מעריך שלפחות 1,500 ישראלים ישבו במשחק הגמר".

את האוהדים הישראלים מעניינים בעיקר השמות והכוכבים שיזיעו על כר הדשא - אבל גם המחיר הוא שיקול מרכזי: מחיר לחבילה הכוללת טיסה, לינה וכרטיסים למשחק (בשלב הבתים) מתחיל בכ-1,200 אירו, חבילות לשמינית גמר כולל שני משחקים נמכרו ב-1,800 אירו.

מחירה של חבילה לגמר כבר כעת עולה לפחות 3,500 אירו (וכרטיס למשחק בלבד עולה כ-2,200 אירו) - מחיר שיעלה לפי זהות הנבחרות שיגיעו לשלב וככל שיתקרב המועד.

לפי צבי אשר, מנהל השיווק במונה טורס, במונדיאל 2014 שנערך בברזיל, מחיר הטיסה בלבד עמד על 1,800 דולר. "במונדיאל הזה אנחנו מדברים על חבילה לטרקלין וי.איי.פי, ועוד יישאר עודף לכוסית וודקה". מונה טורס היא נציגת חברת התעופה הרוסית Ural המבצעת טיסות ישירות מתל אביב ל-6 יעדים ברוסיה - ההיערכות לקראת המונדיאל הובילה להגדלת תנועת הטיסות עד פי 3. "משתי טיסות שבועיות למוסקבה, עלינו לשש טיסות, וכך גם לסנט פטרסבורג. הגדלנו את המטוסים מ-180 מושבים ל-240. הציפייה היא שאחרי המונדיאל נמשיך את תנופת התיירים לרוסיה, וגם להיפך - מרוסיה לישראל".

מונה טורס גם משמשת כנציגה של חברת MATCH Hospitality, זכיינית חבילות האירוח הרשמית של פיפ"א, מכאן שהחברה משווקת לנוסעים חבילות וי.איי.פי הכוללות כניסה לטרקלין לפני המשחק ובמהלכו. מחירי החבילות מתחילים ב-1,400 אירו ל-3 לילות. "ככל שקרב מועד שריקת הפתיחה של המשחקים, הביקוש עולה", אומר אשר ומציין כי כחודש לפני שיוצא הטורניר לדרך, עדיין נותרו חבילות במלאי, אם כי הן לא מרובות.

עוד לא מאוחר להזמין

מה בתפריט? "שני משחקים שסומנו כמבוקשים ביותר בשלב הבתים, שניהם נערכים בסוצ'י (שבה נערכה אולימפיאדת החורף) הנמצאת במרחק של שעתיים טיסה: משחק אחד יפגיש בין פורטוגל לספרד והשני את שבדיה וגרמניה", אומר אשר.

"חבילה למשחק חצי הגמר שיתקיים בסנט פטרסבורג תעלה כ-1,900 אירו ולמשחק חצי הגמר השני, שייערך במוסקבה, חבילה תעלה החל מ-2,300 דולר. ההמלצה שלי היא להתמקד בשלב הבתים שמספק חוויית מונדיאל במחיר הוגן. בתחילה החבילה תומחרה ב-300 אירו יותר. הרובל ירד והורדנו את המחיר", אומר אשר ומסביר: "לכל סוכן מורשה יש הקצאה מטעם פיפ"א שמאפשרת מתוך ההקצאה לבחור את מקומות הישיבה בחבילות, מתוך כ-10,000 מושבי וי.איי.פי שרואים מהם מצוין, רכשנו 60-50 מקומות למשחק".

ומי שיחכה ממש לרגע האחרון? הרי בטח תוזילו חבילות שנותרו במלאי.

"קצב המכירה היום הוא טוב, ואני לא מאמין שיישארו חבילות. מי שיחכה לרגע האחרון עשוי להתמודד עם בעיה של להשיג כרטיסים למשחקים ובעיקר למצוא מקום לינה". ואכן, הלינה היא הסוגיה הבעייתית בכל הנוגע למונדיאל הזה - ונגיע לכך בהמשך.

ואם קונים בנפרד, כרטיס למשחק, מלון וטיסה?

"אם אפריד את החלקים, המחיר יהיה יותר גבוה, והסיבה היא המחיר של המלונות ברוסיה", מדגיש אשר כמו גם שאר המרואיינים שעמם שוחחתי. "אם הטיסה לרוסיה בזמן המונדיאל מתייקרת (במקרה הטוב) ב-200-150 דולר שהם כ-70%-60% יותר מהמחיר הרגיל, המלונות זינקו במאות ובאלפי אחוזים. זה ניצול ציני של הביקוש".

כמה ציני? מבדיקה שערך באתר השוואת מחירי מלונות Hotelscombined עבור "גלובס", עולה כי מלונות ברוסיה לא עוצרים: מחירי לינה זינקו למשל מ-146 שקל ללילה (כ-2,400 רובל), ל-7,877 שקל (129,200 רובל) ללילה - כאשר מדובר על מלונות הממוקמים בקרבת האצטדיונים שבהם ייערכו המשחקים.

לדברי איל סגל מהוטלס קומביינד: "קפיצת מחירים בגלל אירועים מיוחדים או עונה תיירותית היא טבעית, אבל קפיצה בסדר גודל כזה חורגת מסביבת המחיר הסביר". מה שעומד לטובת המלונאים הוא העובדה שחודש לפני המונדיאל תפוסת המלונות במוסקבה כבר עומדת על כ-90%.

"המחסור העיקרי הוא במלונות 5 כוכבים", אומר ווג מאיסתא ספורט. "צריך לקחת בחשבון שהסטנדרט ברוסיה הוא נמוך מזה שאנחנו מכירים. מלון 3 כוכבים שם הוא כמו 1.5 כוכבים כאן. אם הולכים על רשתות מוכרות זה אחרת, אבל המחסור במלונות הוא צוואר בקבוק כי טיסה אפשר למצוא גם במהלך הטורניר - אומנם משלמים עליה יותר, אבל זה קורה גם לפני קלאסיקו בספרד. לפני חצי שנה שילמנו על טיסה למוסקבה 250 דולר והיום 600 דולר. זה לא נורא לעומת מה שקורה עם המלונות".

וזה לא הכול - לפי סיפורים שהגיעו לסוכני הנסיעות ולרשתות החברתיות, מתוארת תופעה מרגיזה אחרת: צרכנים שהזמינו מבעוד מועד חדרים בבתי מלון לקראת המונדיאל במחיר סביר (לפני כחצי שנה ויותר) קיבלו לאחרונה הודעות ביטול על החדר שהוזמן. הנימוקים הקלושים שסופקו להם כללו "בעיות בחשמל", תקלה באישור כיבוי אש או יציאה לשיפוצים.

בפועל, לא קשה לנחש שהחדר שעבורו שולם מחיר סביר כנראה יימכר כעת במחיר כפול ומכופל. וזה לא הכול - סגל מספר על טרנד שצץ במוסקבה: אירוח ביתי. מדובר בדירות מגורים שהוכשרו לקלוט אורחים בתמורה לתשלום. המחיר המקובל ללינה במקומות אלו הוא 14 שקל למיטה ללילה כשהם מופיעים תחת קטגוריה "Home Stay", הכוונה, שבעל הבית ישן יחד עם האורחים בבית.

"לא מדובר בהצעה חריגה כי קיים ביקוש והמקומיים סוגרים עסקאות, מסביר סגל מהוטלס קומביינד, "זו ההזדמנות הגדולה של הרוסים המתמודדים עם שחיקת הרובל מזה זמן רב. מלינים 9-8 אנשים בחדר בבית שפונה לשם כך. אי אפשר לגבות פיקדון, ולכן אפשר גם לבטל ללא קנסות, אולם יש לזכור כי לא מדובר בעסקים מסודרים".

כרטיסים קונים רק ממקור מוסמך

באמצע מארס האחרון פרסמה פיפ"א אזהרה רשמית הקוראת לצרכנים לרכוש כרטיסים למונדיאל רק באתר הרשמי של הפדרציה הבינלאומית לכדורגל -FIFA. אזהרת הרשות באה בעקבות פנייה של הארגונים ICPEN, ארגון הגג הבינלאומי של רשויות הגנת הצרכן, שהעבירו מסמך אזהרה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן שבו הם מבהירים כי כל כרטיס שייקנה ממקור לא רשמי, יבוטל אוטומטית ללא מתן הודעה.

הסיכונים שאליהם התייחסה פיפ"א כללו תשלום מופקע עבור הכרטיסים ביחס למחירים הרשמיים שפרסמה פיפ"א באתר שלה (ראו טבלה), ובעיקר החשש לרכישת כרטיסים מזויפים ו/או לא תקפים. חשש אחר מתייחס לאי אספקת הכרטיסים כמובטח או לכרטיס במיקום שונה באצטדיון. האזהרות כללו רכישה מספסרים, ממתווכים בלתי מורשים כגון מתווכי כרטיסים, מכרזי אינטרנט, סוכני כרטיסים באינטרנט, פלטפורמות החלפת כרטיסים באינטרנט או פלטפורמות החלפת כרטיסים לא רשמיות אחרות. עוד צוין כי העברות בלתי מורשות של כרטיסים עשויות להוות הפרה של החוק הפדרלי הרוסי.

"כרטיסים מזויפים הם תופעה שאנחנו נתקלים בה כל הזמן", אומר אשר ממונה טורס, "יש עשרות סיפורים, למשל על ישראלים שטסו למשחק בברצלונה ורק במגרש גילו שרכשו כרטיס מזויף או שמדובר בכרטיס של מנוי, שזה גם אסור לפי החוק".

תור לקופות/  צילום:  רויטרס -Sergei-Karpukhin
 תור לקופות/ צילום: רויטרס -Sergei-Karpukhin

ומה באשר לספסרות?

"בכל אירוע ספורט תמיד ספסרו ותמיד יספסרו. לא בטוח שהייתי רוצה להסתבך עם החוק ברוסיה בגלל קנייה מספסרים", אומר אשר.

ספי דונר, מנכ"ל Sports Events 365, המשווקת כרטיסים לאירועי ספורט ברחבי העולם, מספר כי במונדיאל הנוכחי נקטה רוסיה יחד עם פיפ"א שיטה חדשה שאמורה להפחית את הסחר האסור בכרטיסים. במונדיאל הזה כל אוהד חייב להצטייד ב-Fan ID שמקנה לו כניסה למתחמי האוהדים ולרחבת האצטדיון. במילים אחרות: כרטיס למשחק בלי תעודת האוהד לא שווה דבר. אותה תעודה גם משמשת כאשרת כניסה למדינה. מי שרוכש כרטיס למשחק מקבל מספר שבאמצעותו הוא ינפיק תעודת אוהד אחרי מסירת פרטים אודותיו. תעודה זו לא מאושרת לכל אחד, ובכך מקוות הרשויות ברוסיה לסנן חוליגנים ואוהדים בעייתיים על בסיס המידע שנגיש לה באינטרפול. אגב, הישראלים נתקלו בבעיות עם תעודת האוהד לאור משלוחים רוויי תקלות. כרטיסים רבים שלא הגיעו ליעדם שינו את המדיניות לנוסעים הישראלים, שיצטרכו לאסוף את תעודת האוהד רק בהגיעם לרוסיה.

מה קרה בינתיים למחירים?

דונר המצוי בענף זה שנים רבות מסביר: "פחות מחודש לשריקת הפתיחה, וההתלהבות עדיין קיימת גם בקרב מי שהתלבט והמתין בין מתח ביטחוני כזה לאחר. בחלק מהמשחקים המחירים זינקו לאור ביקוש מוגזם. בין היתר, מדובר על שתי התמודדויות בשלב הבתים גרמניה-מקסיקו וארגנטינה-איסלנד. למרות שזה שלב בתים, הרבה אוהדים שמו עין על המשחקים האלה והמחירים הגיעו לגבהים מטורפים. ההמלצה שלי היא לצאת מאזור הערים הפופולריות יותר - מי שערוך לנסוע לערים כמו סטלינגרד, סמארה או מיז'ני, ימצא משחקים מצוינים במחיר שפוי. הבעיה היא הלינה. מי שלא מוטרד מזה - כדאי לו ללכת על הזדמנות. המודל הקלאסי הוא לתפוס שני משחקים באותה עיר, או לראות משחקים בשתי ערים שונות שנמצאות ליד. אבל לא לשכוח שברוסיה כשאומרים שזו עיר ליד, היא יכולה להיות במרחק 500 ק"מ".

כדאי גם לזכור שבשל גודלה העצום של מוסקבה, מומלץ לבדוק מהו המרחק למגרש ולהיערך לפקקים ביום המשחק בהתאם, אלה יכולים להגיע לחמש ולשש שעות נסיעה.

גבריאל מזרחי מטיק טיק משקף עמדה דומה: "יש משחקים שייערכו מחוץ לסוצ'י, מוסקבה וסנט פטרסבורג, שכבר הוזלו. אין שם הרבה אפשרויות לינה והתחבורה הציבורית לא כל-כך ידידותית. אפילו שמינית גמר בערים כמו סמארה או קאזאן אפשר למצוא במחיר נמוך מהמחיר הנקוב של פיפ"א. הישראלים לא מגיעים לשם, וגם לא יתר העולם. גם פיפ"א הבינה את זה והורידה מחירים. באתר של פיפ"א נפתחים מדי פעם כרטיסים למכירה, אבל בעיקר לאירועים הכי לא מבוקשים, שזה יכול להיות פתרון נחמד".

ולאלו יעדים הישראלים קונים בעיקר?

דונר: "הנטייה הברורה היא לערים הגדולות, מוסקבה וסנט פטרסבורג, אבל מי שישחה נגד הזרם כאמור ירוויח. המחירים בבתי המלון בערים הגדולות שולשו כבר בתקופה של השנה האחרונה".

עד כמה משפיעה אטרקטיביות הנבחרות שעולות לשלבים המתקדמים על המחירים למשחקים שבשלב זה נמכרים ללא זהות הקבוצות שישחקו, מטבע הדברים?

"זה בהחלט משפיע", אומר ווג, "אם הנבחרות האטרקטיביות יעלו לשלבים המתקדמים - המחירים יזנקו פי כמה ממה שעכשיו".

ולא רק עבור המשחקים נשלם יותר - מזרחי שם את הפוקוס על מחירי הלינה. "אחד המלונות הממוקמים בגולדן רינג העלה את המחיר ללילה מ-400 דולר ל-1,500 דולר בחודשים האחרונים. הם שומרים חדרים שיוכלו למכור במחיר גבוה יותר, ככל שקבוצות אטרקטיביות יותר יתקדמו בשלבי הטורניר.

"עבור הישראלים, משחק רבע הגמר הכי מבוקש הוא זה שייערך בסוצ'י, לאור הטיסות במחירים נוחים ומרחק של שעתיים טיסה. מבחינת הבתים, יכולות לשחק שם ארגנטינה נגד ספרד פורטוגל כך שזה הימור בטוח. אין ספק שאם עולות מדינות שכוח הקנייה שלהן מבחינת תיירים הוא נמוך, זה ישפיע על המחיר. מבחינת הישראלים, הרצון הוא לראות כוכבים ושמות גדולים".

מזרחי מסביר כי גודל האצטדיונים והמשחקים שישוחקו בהם הם פקטור בתמחור. "למשחק כמו ארגנטינה-איסלנד היו בפברואר כרטיסים ב-400 אירו לקטגוריה הכי נמוכה. זה אצטדיון יחסית קטן של כ-45 אלף מושבים (לעומת אצטדיון לוז'ניקי הממוקם במוסקבה ובו 78 אלף מושבים). הביקוש היה עצום וכיום, חודש לפני המשחקים, המחיר הוא 900 אירו לאותה קטגוריה. הביקוש למשחק הזה כל-כך גבוה, שאין לי ספק שאנשים יגיעו ויישארו בחוץ עם כרטיסים מזויפים. מחירי החבילות למשחק הזה עלו מ-1,300 אירו ל-2,400 אירו", אומר מזרחי.

וזה ימשיך לעלות?

"לא חושב. אחרי הפיק, הכיוון יהיה ירידה כי עבור המשווקים חלון ההזדמנויות למכור נסגר. יש דד ליין. מי שיש לו משפחה ברוסיה או סידור ללינה, הייתי מציע לו לחכות לרגע האחרון אם לא משנה לו באיזה משחק לצפות".

"מתנת בר מצווה משודרגת"

ויש גם גימיקים: בפיפ"א לא מסתפקים במכירת כרטיסים ומציעים שירות נוסף - האוהדים יכולים לרכוש 3-2 דקות מפגש אישי עם אחד מכוכבי המונדיאל. לא מדובר במסי או ברונאלדו, אבל התפריט כולל את פיליפה קוטיניו (ברזיל), קספר שמייכל (דנמרק), קווין דה בריינה (בלגיה), סרחיו אגוארו (ארגנטינה) ועוד.

מפגש כזה, שכולל סלפי כמובן, כי מי יאמין לכם אחרת, חולצה או נעליים חתומות ופטפוט נימוסין קצר, יעלה בין 1,500 אירו ל-2,700 אירו (!) - נזכיר, לשם הפרופורציה, כי מחיר לחבילה מלאה מתחיל ב-1,300 אירו. כך או כך, נכון לעכשיו טרם נמכר מפגש כזה בקרב התיירים הישראלים, אבל מזרחי אופטימי. "זו מתנת בר מצווה משודרגת. אני משוכנע שיקנו את זה, הבעיה שפיפ"א תפרסם רק לקראת המשחקים היכן ייערכו המפגשים אז קשה להתכונן לזה מראש".

מצד שני, אפשר להיות בעלי תעוזה ולעשות את זה לבד. "ידוע שנבחרת ברזיל תשתכן במלון סוויס הוטל בסוצ'י. אפשר לארוב לשחקנים ולנסות להשיג לחיצת יד או סלפי".

המכירות שמסביב הן הכסף הגדול, לא הכרטיסים. החל מזכויות השידור ועד למרצ'נדייז. מספר הכרטיסים הכולל לכלל המשחקים עמד על כ-3 מיליון, אך רק 88% מתוכם הועמדו למכירה.

מה עם 12% הנותרים? מחציתם חולקו במתנה, כ-31,500 כרטיסים שמורים למצב חירום, והיתר חולקו למקורבים לצלחת: השותפים המסחריים של פיפ"א קיבלו כמעט 578 אלף כרטיסים, לחברי קבילת פיפ"א חולקו 177.5 אלף כרטיסים ועוד.