בנק ישראל: עד 2025 הטכנולוגיה תחליף רוב כוח האדם בבנקים

כך כותבת המפקחת על הבנקים ד"ר חדווה בר בדוח הפיקוח על הבנקים השנתי • מאז שנת 2015 ירדה מצבת המשרות בבנקים בכ-3,200 עובדים

לקוחה בבנק / צילום: תמר מצפי
לקוחה בבנק / צילום: תמר מצפי

מספר המשרות במערכת הבנקאית ירד אשתקד ב-1,300 עובדים, כך עולה מדוח הפיקוח על הבנקים השנתי שפורסם היום (ד'). בנק ישראל מציין בדוח כי בסה"כ בשנים 2015-2017 ירדה מצבת המשרות בקרוב ל-3,200 עובדים. "יחס היעילות בבנקים משתפר. בפרט בולט שיפור בבנקים הבינוניים, שאופיינו שנים רבות בחוסר יעילות, כמו קבוצת דיסקונט ו- קבוצת הבינלאומי", כותבים בבנק ישראל.

יחד עם זאת, בבנק ישראל מציינים כי יחס היעילות של הבנקים בישראל עדיין חלש יותר לעומת בנקים במדינות מפותחות. יחס זה עמד על 66.1% בישראל אשתקד לעומת ממוצע של 62.9% במדינות המפותחות (ככל שהיחס נמוך יותר הבנק נחשב ליעיל יותר).

בדברי הפתיחה בדוח, המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר העריכה כי תהליכי ההתייעלות יימשכו בבנקים: "בעולם מעריכים כי עד שנת 2025 הטכנולוגיה תחליף שיעור גבוה מכוח האדם בבנקאות. כבר כיום יש בבנקאות תחומים שהטכנולוגיה מייתרת בהם עובדים רבים", כותבת בר.

בר התייחסה בדבריה לצורך של הבנקים להתאים עצמם לשינויים הטכנולוגיים בענף, ולצורך להמשיך ולהתייעל. "הבנקים והבנקאים נדרשים להמשיך לפעול להתאמת המודל העסקי בנחישות ומתוך ראייה צופה פני עתיד. בנקים שיטמיעו את השינויים לאט וימשיכו לפעול בשיטות המסורתיות יגדילו את הסיכון שיהפכו לבלתי תחרותיים ובלתי רלוונטיים בעתיד הלא רחוק", התריעה בר.

כחלק ממהלכי ההתייעלות המשיכו הבנקים גם השנה את מגמת סגירת הסניפים, מאפיינת את השנים האחרונות. מספרם הכולל של הסניפים במערכת הבנקאית ירד השנה בכ 2%- - 25 סניפים- ובמצטבר הוא ירד בכ 9%- בהשוואה לרמת השיא שאליה הוא הגיע בשנת 2012.