היילי במועצת הביטחון: המטרה של חמאס - השמדת ישראל

בדיון המועצה, שכונס עפ"י דרישת ארה"ב בעקבות התקפת הירי על יושבי עוטף עזה, אמרה היילי: "תושבי עזה אינם זקוקים להגנה מפני גורם חיצוני; הם זקוקים להגנה מפני חמאס" • דנון: "אם ילדי ישראל לא ישנו בשקט, בעזה ירגישו את נחת זרועו של צה"ל"

ניקי היילי / שאטרסטוק
ניקי היילי / שאטרסטוק

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, הגנה אמש (ד') פעם נוספת על ישראל במושב של מועצת הביטחון, שכונס על פי דרישת וושינגטון בעקבות התקפת הירי על יישובי עוטף עזה מתוך הרצועה. היא מתחה ביקורת נוקבת על חמאס וביקורת חריפה לא פחות על המועצה בגין סירובה לגנות באופן חד-משמעי את התקפת חמאס על ישראל.

היזמה האמריקאית לגנות את חמאס כשלה, בשלב זה, בעקבות תרגיל פרוצדורלי של כוויית, שיזמה הצעת החלטה משלה, אך המועצה תשוב ותתכנס בקרוב.

מטחי הירי מעזה "היו הסלמה ברורה של האלימות באזור", אמרה היילי. "... תושבי עזה אינם זקוקים להגנה מפני כוח חיצוני. הם זקוקים להגנה מפני חמאס". השגרירה ציינה, שחמאס נטל על עצמו את האחריות ל"התקפת הטרור המתועבת" נגד ישראל. ההתקפה הזו "מוכיחה מה שאנו אומרים בעקביות כל הזמן - המטרה המוצהרת של חמאס היא השמדת ישראל".

"שאלתי זאת את עמיתיי בעבר ואני שואלת עתה שוב: האם הייתם מוכנים לספוג 70 רקטות ששוגרו לעבר המדינה שלכם?" - שאלה השגרירה. "העובדה שמועצת הביטחון אינה מסוגלת לגנות התקפת רקטות של חמאס נגד אזרחי ישראליים היא שערורייתית. אני קוראת לחברות המועצה לבחון את פעולות ארגון הטרור חמאס באותה מידה של קפידה שבה הם בוחנים את הפעולות הלגיטימיות של ישראל להגנה עצמית".

"זה שיא הצביעות להתיר לחמאס לחמוק מאחריות לפעולות הטרור שלו, ובה בעת, איכשהו לצפות שישראל תשב בחיבוק ידיים כאשר היא מותקפת", אמרה היילי. "למעשה, אני בכלל לא בטוחה שרווחתם של תושבי עזה בכלל מטרידה מישהו, כאשר (המועצה) ממשיכה לגנות את ישראל בלי להתייחס אפילו למה שמעוללים מנהיגי עזה".

השגרירה הוסיפה: "העם הפלסטיני ראוי לחיים טובים יותר. זה יקרה רק אם נהיה מודעים לפעולות הטרור של חמאס ונהדוף אותן ורק אם נעודד הקמת מנהיגות פלסטינית אחראית. כל הגורמים האחראים צריכים לעודד את שני הצדדים לחזור לשולחן הדיונים לטובת הישראלים ולטובת הפלסטינים".

ניקי היילי / שאטרסטוק
 ניקי היילי / שאטרסטוק

בנאום פרו-ישראלי מפתיע, אמר ניקולאי מלאדנוב, נציג או"ם למגעים ליישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כי הקהיליה הבינלאומית חייבת לגנות "באופן חד-משמעי" את התקפת חמאס על ישראל, שבמהלכה שוגרו 216 רקטות ופצצות מרגמה. בפעולת גמול, הופעלו מטוסי חיל-האוויר נגד 65 מטרות של חמאס והג'יהאד האיסלמי. לדברי מלאדנוב, זו הייתה ההסלמה החמורה ביותר של העימות בין ישראל לחמאס מאז 2014. "כל יום נוסף מקרב אותנו אל סיפה של מלחמה חדשה", הכריז נציג או"ם.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר בפתיחת מושב המועצה: "אם ילדי ישראל לא ישנו בשלווה, בעזה ירגישו את נחת זרועו של צה"ל. לא ניתן לאיש לפגוע לפגוע בביטחון אזרחינו ונעשה הכל כדי למשור על הביטחון הלאומי".

שגריר כוויית באו"ם, מנסור אל אוטייבי, אמר ש"על הכיבוש הישראלי מוטלת האחריות המלאה להסלמה החדשה בשטחים הכבושים שלנו".

"כל עוד הכיבוש נמשך, לפלסטינים יש זכות לגיטימית להאבק בו ולהגן על שאיפותיהם וחלומותיהם לעצמאות ולחיים חופשיים, חיים של כבוד", אמר השגריר הכווייתי. "אנו תומכים במאבק שלהם ובעמידתם האיתנה נוכח המכונה הישראלית ההרסנית".

כווית הציגה לחברות המועצה טיוטת החלטה, שמגנה את ישראל על השימוש בכוח נגד הפלסטינים ושמביעה תמיכה בהצבת כוח בינלאומי להגנה על הפלסטינים ברצועה.

הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אמר שהפלסטינים "דוחים כליל" את מאמצי ישראל "להציג את עצמה כקרבן, בעוד שלמעשה היא הכוח הכובש, התוקפני והמדכא, שמינה את עצמו להיות השופט, חבר המושבעים והתליין של העם הפלסטיני".