אקסלמד רוכשת את אחת מחברות השתלים הדנטלים המובילות

לחברת השתלים האמריקאית קיסטון הכנסות של מעל 40 מיליון דולר בשנה • אקסלמד מעוניינת לרכוש גם מוצרים ישראלים לשלב בפעילות החברה

כשבוע לאחר שסגרה עסקה לרכישת השליטה בחברת סטרטה בהשקעה של 13 מיליון דולר, הודיעה הקרן על עסקה גדולה בהרבה. אקסלמד תרכוש את מלוא הבעלות בחברת Keystone Dental האמריקאית, הפועלת בתחום השתלים לרפואת שיניים. קיסטון דנטל הוקמה ב-2006, על בסיס של פעילות שתלים ותיקה יותר בשם lifecore Biomedical, וקרן הפרייבט אקוויטי וורבורג פינקוס שרכשה והשיקה אותה מחדש, השקיעה בה עד היום כ-300 מיליון דולר.

הסכום שמשקיעה אקסלמד כדי לרכוש את החברה לא נמסר, אולם ככל הנראה מדובר בסכום נמוך משמעותית מהיקף ההשקעה, ועם זאת אחד הסכומים הגבוהים ששילמה אקסלמד עבור רכישת פעילות עד היום. הכנסות קיסטון דנטל עומדות היום על כ-40 מיליון דולר בשנה.

שוק השתלים הדנטלים בארה"ב מגלגל כמיליארד דולר בשנה, כשליש מן השוק העולמי, וצומח בקצב של 5%-6%. בכל זאת, חדירת השתלים לשוק האמריקאי היא מן הנמוכות בעולם. האנומליה הזו נובעת מכך שבחברות האמריקאיות פועלים בעיקר מותגי היי-אנד, המשווקים שתלים שעלותם כ-180-200 דולר, ואילו מותג ה-Value במחירים של כ-120 דולר לשתל או המוצרים הזולים מכך, אינם שחקנים משמעותיים בשוק זה.

לעומת זאת באירופה ואסיה, ישנו פלח מוצרי Value משמעותי. השחקניות הישראליות בשוק, שהן רבות ומצליחות, משחקות בעיקר בשוק זה. כאלה הן MIS שנרכשה ב-375 מיליון דולר ב-2016 על ידי דנטספליי האמריקאית ואלפא ביו שנרכשה על ידי נובל ביוקר השוויצרית, ב-90 מיליון דולר ב-2008. ישנן שחקניות נוספות שטרם נרכשו למרות הקונסולידציה העוברת על השוק, כמו Ab Dental, אדין, קורטטס, ARDS ואחרות.

הרעיון של אקסלמד הוא לרכוש בהמשך חברה ישראלית מתחום השתלים בקטגוריית ה-Value , ואולי יותר מאחת, ולשלב את המוצרים שלה כמותג נוסף בתוך חברת קיסטון, אשר ישווק על ידי אותו מערך הפצה. במקביל תמשיך קיסטון לשווק את מוצרי הפרימיום. כמו כן, מציין ד"ר גייגר בשיחה עם "גלובס", בשוק הישראלי ישנן יכולות טובות בתחום הדיגיטציה של השתלים: הכוונה דיגיטלית של השתל, הדפסה דיגיטלית של רכיבים דנטליים וכדומה.

בשוק האמריקאי מתרחשות כרגע שתי מגמות - האחת היא קונסולידציה של חברות בשוק, וזו הקשתה על הפעילותש ל קיסטון שנותרה עצמאית, והשניה היא דווקא כאמור צמחיה של שוק השתלים, וזאת בשל עליה במודעות וכן גידול במספר האמריקאים שיש להם ביטוחי בריאות מקיפים הכוללים שתלי שיניים. כמו כן בעקבות העליה במודעות, ישנו גידול במספר הרופאים המוכשרים להשתלה.

האצתם לאחרונה את קצב העסקאות?

גייגר: "העסקאות האחרונות הן מימושים של תהליכים שהחלו לפני שנה בערך. אנחנו תמיד מחכים לכך שהחברה תגיע למחיר שהגדרנו כאטרקטיבי, ורק אז קונים אותה. ישנם תהליכים שלא מתממשים מסיבה זו - וגם זה בסדר".