המתכנתים חוששים: מה רכישת גיטהאב תעשה לקוד הפתוח?

הרכישה של פלטפורמת גיטהאב ע"י מיקרוסופט גוררת תגובות מעורבות בקרב קהילת המתכנתים • בעוד שחלק מהמתכנתים חושבים שענקית הטכנולוגיה תביא שיפורים לפלטפורמה, רבים מוחים על הרכישה ואף עוזבים את הפלטפורמה

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה / צילום: רויטרס
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה / צילום: רויטרס

הרכישה של פלטפורמת גיטהאב הפופולרית לאחסון ושיתוף קוד ע"י מיקרוסופט, תמורת 7.5 מיליארד דולר במניות, גוררת תגובות מעורבות בקרב קהילת המתכנתים. בעוד שחלק מהמתכנתים חושבים שענקית הטכנולוגיה תביא שיפורים לפלטפורמה, אחרים מוחים על הרכישה ואף עוזבים את גיטהאב בתגובה לחדשות.

החשש של חלק מהמתכנתים נובע מההיסטוריה של מיקרוסופט בכל הנוגע לפרויקטים של קוד פתוח, בהם מתכנתים מפרסמים ומשתפים את הקוד שלהם באופן חופשי בפלטפורמות כמו גיטהאב. בתחילת שנות האלפיים, כשתכנות בקוד פתוח צבר פופולריות, מיקרוסופט הייתה המתנגדת הגדולה ביותר שלו. החברה ניסתה לגרום ללקוחות עסקיים שהשתמשו במערכת ההפעלה לינוקס שמושתתת על קוד פתוח לעבור אליהם בעזרת טקטיקות שנעו מהורדת מחירים להפחדות. ב-2001 בכיר במיקרוסופט אף כינה את הקוד הפתוח "הרסני לקניין רוחני". סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר אף כינה תכנות בקוד פתוח "סרטן".

החברה אמנם החלה לשנות את עמדותיה בשנותיו האחרונים של באלמר כמנכ"ל, אך סאטיה נאדלה, המנכ"ל הנוכחי, היה זה שהגביר את מאמיצה של החברה בתחומי התאמה לקוד פתוח. למשל בפלטפורמת הענן של החברה, Azure, שמתאימה ללקוחות שמשתמשים בלינוקס. בנוסף, חלק מכלי Visual Studio שמיקרוסופט מציעה למפתחים משתמשים בקוד פתוח באמצעות גיטהאב, ועוד.

ובכל זאת, משקעי העבר מביאים לכך שלא כל המתכנתים מסוגלים סומכים על ענקית הטק. המתכנת ג'קס מטהיג' למשל כתב בבלוג שלו כי מחק את חשבון הגיטהאב שלו. "אני בטוח שתוכלו להגיד שאני אדם זקן ונרגן, והבוס החדש של מיקרוסופט אולי נחמד יותר - אבל זה אותו התאגיד" כתב. רבים אחרים הביעו בטוויטר את אי הנוחות שלהם נוכח העסקה, פרסמו איומים לעבור לפלטפורמות מתחרות ובדיחות שמוחות על השינוי.

המתחרה של גיטהאב, GitLab מנסה להרוויח מתגובת המפתחים ההססניים, וצייצה על כך שמפתחים רבים עוברים אליה כעת.

אך מתכנתים אחרים שרוצים שהפלטפורמה תמשיך להצליח מכירים בכך שהיא זקוקה לעזרה חיצונית. גיטהאב אינה חברה רווחית, ובחברה חיפשו מנכ"ל חדש במשך תשעה חודשים ללא הצלחה. משתמש אחר בגיטהאב, גילרמו ראוץ', צייץ כי העסקה היא "אחד הדברים הטובים ביותר שקרו אי פעם לקוד פתוח".

"זה מאוד הגיוני שאנשים יהיו סקפטיים," אמר כריס וונסטראת', מייסד שותף של גיטהאב. "לפני מספר שנים לא הייתי יכול לדמיין להוציא לפועל עסקה כזו" הסביר וונסטראת' ואמר כי פעולותיה של מיקרוסופט בשנים האחרונות הראו כי היום החברה מחויבת לפעול למען מתפתחים בקוד פתוח.

בראיון לבלומברג אמר מנכ"ל מיקרוסופט נאדלה כי היא מעוניינת בכך שמשתמשי גיטהאב יקבלו את השינוי, וכי מדובר ב"אלמנט מאוד קריטי". הוא הוסיף כי "נהיה חייבים להרוויח את האמון שלהם".

"אנחנו מבקשים ממפתחים שישפטו אותנו על סמך הפעולות שלנו - גם הפעולות שלנו בשנים האחרונות וגם בעתיד," אמר נאט פרידמן, בכיר במיקרוסופט שיהפוך למנכ"ל גיטהאב. "אנחנו חושבים שהעקרונות שלנו, הם הנכונים עבור גיטהאב ושהחברה תמשיך לצמוח. מגיע לה את האמון שהיה למפתחים בה עד היום".

מיקרוסופט דאגה במסגרת ההסכם שגיטהאב תשמור על עצמאות, ומתכננת לתמוך בפיתוח במספר שפות תכנות, ולאפשר להריץ קוד במספר מערכות הפעלה, כולל כאלה שפיתחו יריבותיה של מיקרוסופט.