ישראל נבחרה כפיילוט למאגר מידע עולמי לטכנולוגיות למידה

מעצמה בתחום נוסף? מאגר המידע העולמי לטכנולוגיית חינוך (אדטק) בחר בישראל כזירת פיילוט של המערכת

נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור
נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור

ישראל הוכרה כמעצמת טכנולוגיה גם בעולם ה"אדטק", טכנולוגיות החינוך. מאגר המידע העולמי לתחום טכנולוגיות החינוך HolonIQ החליט לבחור בישראל כזירת פיילוט של המערכת, בשל היותה אחד השווקים בעלי הפעילות המשמעותית ביותר בתחום האדטק, לצד ארה"ב, סין ואוסטרליה. שיתוף הפעולה עם ישראל יוצג מחר בכנס IES לחדשנות בלמידה, שיתקיים במרכז רבין בתל אביב. בכנס ייחשף לראשונה מיפוי של 15,000 חברות בתחום טכנולוגיות החינוך ברחבי העולם, במטרה ליצור מאגר-על של טכנולוגיות בעלות פוטנציאל בתחומי חינוך, למידה וטיפוח ההון האנושי.

תחום החדשנות בלמידה נחשב לשוק צומח, שהיקפו העולמי מוערך בכ-220 מיליארד דולר ושהיקף ההשקעות העולמיות בו היה 9.5 מיליארד דולר ב-2017. הפלטפורמה החדשה תספק מידע עסקי על כל החברות והמיזמים הטכנולוגיים בתחום ההשכלה והחינוך במדינות בהן היא פועלת. בסיס הידע הישראלי ישולב בתוך בסיס הנתונים העולמי Global Education Intelligence ויאפשר גישה למשקיעים ואנשי חינוך מכל מקום בעולם.

שיתוף הפעולה האסטרטגי הוכרז לראשונה בכנס ASU+GSV האמריקאי, פסגת אנשי חינוך וטכנולוגיה, שהתקיימה באפריל 2018. במסגרת כנס זה התקיים לראשונה מושב שעסק בטכנולוגיית החינוך בישראל.

יזם כנס IES 2018, ד"ר יקי דיין, אומר כי הכנס יעמוד בסימן ההשפעה של הטכנולוגיה על חיינו וההזדמנויות שזה פותח ללמידה וחדשנות בכל תחומי החיים: "הכישרון האנושי הולך להיות בבסיס המהפכה החדשה בלמידה. בעבר, הכישרון האנושי הוא שאפיין אותנו בחברה. מאז המהפכה התעשייתית הכישרון האנושי פינה את מקומו ליעילות ולעבודות רוטיניות. אלה מוחלפות כעת על ידי בינה מלאכותית, אשר משנה לחלוטין את שוק העבודה. כעת חוזר הכישרון האנושי להיות הדבר העיקרי שקובע את הערך של אנשים בשוק העבודה העתידי. זו מהפכה שמשפיעה על חיינו בכל התחומים, ורלוונטית לכל אדם, בין אם צעיר, מבוגר, או בגיל שיבה".

בכנס שותפים משרדי הכלכלה והשוויון החברתי, אוניברסיטת תל אביב, קמפוס- המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית ועוד. 38 הדוברים שישתתפו בו יעסקו בין השאר בשאלות כמו האם הרובוטים משתלטים על חיינו, האם הבינה המלאכותית עובדת לטובתנו. בין הטכנולוגיות שיוצגו בכנס - מחקרי בינה מלאכותית במעבדות המחקר של IBM בחיפה, אלגוריתמים לפתרונות למידה לעשרות מיליוני תלמידים בסין, כלי בינה מלאכותית למשוב חכם לסטודנטים של הסטארט-אפ הישראלי Sense, ועוד.

בין משתתפי כנס IES 2018 מחר יהיו גם ראשי ארגון HolonIQ, שיציגו את הפרויקט. המונח holon, אגב, אינו קשור בהכרח לעיר חולון, אלא לעולם הפילוסופיה: הולון היא תופעה המהווה שלם וגם חלק משלם גדול יותר.