דרמה: הורדה דרסטית במחיר טלפוניית בזק לטובת המתחרות

משרד התקשורת הודיע לבזק כי היא חייבת להתחיל לספק טלפוניה סיטונאית החל מאוגוסט • המשמעות היא פגיעה חמורה שעשויה להגיע לעשרות מיליוני שקלים ואף למעלה מכך - בהתאם לרמת הביקושים לשירות

מנכ"לית בזק, סטלה הנלדר / צילום: איל יצהר
מנכ"לית בזק, סטלה הנלדר / צילום: איל יצהר

דרמה בשוק התקשורת: משרד התקשורת הודיע לבזק כי החל מחודש אוגוסט הקרוב היא נדרשת לספק שירות טלפוניה במתכונת סיטונאית, וכי ההסדר לפיו החברה מכרה את שירות הטלפוניה שלה בשיטה של מכירה חוזרת לא יוארך. המשמעות היא פגיעה חמורה שעשויה להגיע לעשרות מיליוני שקלים ואף למעלה מכך - בהתאם לרמת הביקושים לשירות.

נסביר כי שירות הטלפוניה הסיטונאית היה חלק מהרפורמה בשוק התקשורת. משרד התקשורת נכנע ללחצים של בזק ובתקופתו של מנכ"ל המשרד הקודם, שלמה פילבר, מצא שיטות שונות על-מנת שלא להכניס את הטלפוניה של בזק לתוך הרפורמה, כיוון שמדובר בנזק משמעותי שיכול להיגרם לחברה.

התוצאה הייתה ויתורים על גבי ויתורים, ובסופו של דבר הצליחה בזק  להעלות את מחיר הטלפוניה כך שלמתחרותיה לא יהיה שווה כלכלית למכור אותו - וזה מה שאכן קרה. הטלפוניה של בזק נותרה במכירה חוזרת, כלומר פיזית המתחרים לא מתחברים לרשת הטלפוניה של בזק. מכירה חוזרת משמעותה שבזק מוכרת את השירות מקצה לקצה, אך הלקוח הוא של פרטנר או סלקום.

המחיר הנוכחי של הטלפוניה במכירה חוזרת הוא 16 שקלים לנגישות לקו לחודש ו-1.6 אג' לדקה, והמחיר המקורי היה 7 שקלים לנגישות לקו ו-1 אג' לדקה. המחיר המתוקן שהמשרד הציע במכירה החוזרת היה גבוה הרבה יותר וכעת המשרד מתקן את החלטתו וחוזר למתכונת המקורית. 

בבזק העריכו כי מחירי הטלפוניה הסיטונאית במידה וייושמו עשויים להביא לפגיעה של מאות מיליוני שקלים בשנה. הטלפוניה היא מקור רווח בלתי נדלה לבזק והיא מייצרת תזרים של 2 מיליארד שקל בשנה כמעט ללא עלויות. עכשיו הכל תלוי ביכולת של פרטנר וסלקום לדחוף את הטלפוניה בחזרה לקדמת ההצעות שלהן. המציאות מוכיחה שהצרכנים לא באמת מעוניינים בטלפוניה כחלק מהצעות הטריפל והם מקבלים את זה חינם ודי באדישות. זו הסיבה שפרטנר וסלקום מוכרות את הטלפוניה שלהם על גבי האינטרנט (VOB) ומעדיפים אותה על פני המכירה החוזרת. השאלה האם הטלפוניה הסיטונאית תעורר את התחרות מחדש בשוק הקווי, נראית כרגע לא גבוהה, אבל יחד עם זאת הורדת המחירים והעובדה שלפרטנר וסלקום יהיה יותר כדאי למכור את הטלפוניה של בזק במחירים המקוריים במתכונת הסיטונאית שקבע המשרד - עשויה לפגוע בבזק ולגבות ממנה הכנסות שעד היום הצליחה להגן עליהם.

יותר מכל, ניתן לראות כיצד כל המציאות מתהפכת על בזק ועד כמה היא משלמת מחירים יקרים על ההרפתקאות בתקופת בעל השליטה הקודם שאול אלוביץ והמנכ"ל שלמה פילבר שהיום ידוע ששיתף פעולה עם בזק ופעל בניגוד לאינטרס הציבורי, ועשה כמעט כל מה שהוא יכול על מנת להגן על הטלפוניה של בזק.