בזק תחויב למכור טלפוניה קווית סיטונאית למתחרות - ועשויה לאבד מאות מיליוני ש' בשנה

משרד התקשורת הודיע לבזק כי החל מחודש אוגוסט הקרוב היא נדרשת לספק שירות טלפוניה במתכונת סיטונאית, וכי ההסדר לפיו החברה מכרה את שירות הטלפוניה שלה בשיטה של מכירה חוזרת לא יוארך. המשמעות היא פגיעה חמורה שעשויה להגיע לעשרות מיליוני שקלים ואף למעלה מכך - בהתאם לרמת הביקושים לשירות. מכירה סיטונאית של טלפוניה קווית הייתה חלק מהרפורמה בשוק התקשורת שנקבעה בחקיקה עוד בשנת 2014. ואולם, משרד התקשורת נכנע ללחצים של בזק, ובתקופת כהונתו של מנכ"ל המשרד הקודם, שלמה פילבר, מצא שיטות שונות על-מנת שלא להכניס את הטלפוניה של בזק לתוך הרפורמה, כיוון שמדובר בנזק משמעותי שיכול להיגרם לחברה.

התוצאה הייתה ויתורים על גבי ויתורים, ובסופו של דבר הצליחה בזק להעלות את מחיר הטלפוניה, כך שלמתחרותיה לא יהיה שווה כלכלית למכור אותו - וזה מה שאכן קרה. הטלפוניה של בזק נותרה במכירה חוזרת, כלומר פיזית המתחרים לא מתחברים לרשת הטלפוניה של בזק. מכירה חוזרת משמעותה שבזק מוכרת את השירות מקצה לקצה, אך הלקוח משלם דרך פרטנר או סלקום.

הרגולטור כבר לא שבוי

בבזק העריכו כי מחירי הטלפוניה הסיטונאית, במידה וייושמו, עשויים להביא לפגיעה של מאות מיליוני שקלים בשנה. הטלפוניה היא מקור רווח בלתי נדלה לבזק, והיא מייצרת תזרים של 2 מיליארד שקל בשנה כמעט ללא עלויות. עכשיו הכל תלוי ביכולת של פרטנר וסלקום לדחוף את הטלפוניה בחזרה לקדמת ההצעות שלהן. המציאות מוכיחה שהצרכנים לא באמת מעוניינים בטלפוניה כחלק מהצעות הטריפל, והם מקבלים את זה חינם ודי באדישות.

זו הסיבה שפרטנר וסלקום מוכרות את הטלפוניה שלהם על גבי האינטרנט (VOB) ומעדיפים אותה על פני המכירה החוזרת. השאלה האם הטלפוניה הסיטונאית תעורר את התחרות מחדש בשוק הקווי, נראית כרגע לא גבוהה, אבל יחד עם זאת הורדת המחירים והעובדה שלפרטנר וסלקום יהיה יותר כדאי למכור את הטלפוניה של בזק במחירים המקוריים במתכונת הסיטונאית שקבע המשרד - עשויה לפגוע בבזק ולגבות ממנה הכנסות שעד היום הצליחה להגן עליהם.

לבזק כבר אין במשרד התקשורת מהלכים כמו המנכ"ל הקודם, עד המדינה שלמה פילבר, שהיום ידוע ששיתף פעולה עם בזק, פעל בניגוד לאינטרס הציבורי, ועשה כמעט כל מה שהוא יכול על מנת להגן על ההכנסות של בזק שמגיעות מהטלפוניה הקווית.