צוקרברג שיקר לסנאט? נחשפו עוד שיטות מטרידות של פייסבוק

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" החברות להן העניקה הרשת החברתית הסכמים עם תנאים מפליגים כונו "רשימה לבנה" (whitelists) וזכו לגישה לפרטים • הגישה המיוחדת אולי לא הייתה יוצרת מהומה גדולה, אלמלא צוקרברג לא היה חוזר ומדגיש בשני השימועים שנערכו בסנאט ובקונגרס באפריל האחרון כי החברה לא מאפשרת גישה מסוג זה החל מ-2015

צוקרברג בסנאט / צילום: Aaron Bernstein, רויטרס
צוקרברג בסנאט / צילום: Aaron Bernstein, רויטרס

פייסבוק אפשרה לקומץ חברות מובחרות גישה למידע על חברים של משתמשים גם אחרי 2015, אז החברה טענה שהפסיקה לשתף נתונים מסוג זה. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שמצטט מסמכים שהוגשו לבית המשפט ובכירים בפייסבוק, החברות להן העניקה הרשת החברתית הסכמים עם תנאים מפליגים כונו "רשימה לבנה" (whitelists), וזכו לגישה לפרטים כמו מספרי טלפון ומדד בשם friend link , שמבטא את הקרבה בין משתמשים שונים.

הגישה המיוחדת אולי לא הייתה יוצרת מהומה גדולה, אלמלא מייסד החברה מארק צוקרברג לא היה חוזר ומדגיש בשני השימועים שנערכו בסנאט ובקונגרס באפריל האחרון, כי החברה לא מאפשרת גישה מסוג זה החל מ-2015. אז שינתה לכאורה פייסבוק את מדיניותה בנושא, והגבילה משמעותית את היקף וסוג הגישה שהיא מעניקה למפתחים.

פייסבוק מסרה ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ההסכמים הבודדים המיוחדים האלה, נועדו לבחון פיצ'רים חדשים ולשפר את חוויית המשתמש. "שמרנו על גישה עקבית ועקרונית לאופן שבו אנו עובדים עם מפתחים" מסר סגן נשיא פייסבוק ומנהל חטיבת המוצרים, "היו מספר חברות קטן שביקשו הרחבות לטווח קצר, אבל חוץ מזה סגרנו את הגישה".

בין החברות שקיבלו גישה מורחבת ניתן למנות את חברת הרכב פיאט, Venmo והרואיל בנק אוף קנדה. החברות קיבלו הארכות מיוחדות מפייסבוק, אם כי לא ידוע בדיוק לאילו נתונים, לכמה זמן ומתוקף איזה נימוק. כן ידוע שמרבית הסכמים אלה המשיכו לא פחות עד עמוק אל תוך השנה הנוכחית.

עסקאות אלה נעשו בנפרד מהסכמים עם לא פחות 60 יצרניות מכשירי סמארטפונים שנחשפו רק לפני שבוע על ידי "ניו-יורק טיימס". עסקאות אלה, כמו גם ההסכמים המיוחדים שנחשפו כעת, מעלים שאלות לגבי היקף ההגנה שנתנה פייסבוק למשתמשים, כמו גם האם הפרה את כללי ה-FTC, עליהם הסכימה עוד בשנת 2011.

מאז התפוצצה פרשת קיימברידג' אנליטיקה במרץ האחרון, והידיעה כי מידע על 87 מיליון משתמשים, שלא נתנו הסכמתם לכך, נוצל להשגת רווחים פוליטיים, רגולטורים ברחבי העולם דורשים לבחון את התנהלות פייסבוק. ואף שנראה לכאורה כי החברה נוקטת בהפרות שיטתיות של תקנות הרגולטורים ברחבי העולם, היא עדיין לא נתנה עליהם את הדין. למעשה מחיר מניית פייסבוק השתקם לחלוטין מאז סקנדל מרץ והחברה נסחרת לפי שווי 557 מיליארד דולר, זינוק של 26% ב-12 החודשים האחרונים.