בדרך להנפקה: יפאורה מוערכת בשווי של 1.8 מיליארד שקל

עפ"י אנטרופי, שווי המוערך ליפאורה גבוה ביותר מ-20% משווי המינימום של 1.5 מיליארד שקל, שלפיו מתוכננת ההנפקה

רוני גת, יו"ר יפאורה /  צילום: תמר מצפי
רוני גת, יו"ר יפאורה / צילום: תמר מצפי

לקראת הנפקת נתח ממניות המיעוט בחברת המשקאות הקלים יפאורה, המתוכננת בהמשך השבוע על-ידי כלל תעשיות (כת"ש), מעריכה חברת שירותי המחקר הכלכלי אנטרופי את שוויה של יפאורה ב-1.8 מיליארד שקל - גבוה ביותר מ-20% משווי המינימום של 1.5 מיליארד שקל ליפאורה, שלפיו מתוכננת ההנפקה.

כת"ש מבקשת לגייס כ-225 מיליון שקל בהנפקת נתח של כ-15% ממניות יפאורה (בשרשור) לציבור, באמצעות חברת כלל משקאות, שהוקמה לצורך ההנפקה. באנטרופי מציינים כי שוק מוצרי המשקאות בישראל נהנה מביקושים יציבים, ואת רמת התחרות בענף הם מעריכים כנמוכה, עם "נתחי שוק יציבים לאורך זמן של שלוש החברות המובילות בענף, לצד שולי רווחיות גבוהים, תוך שימור מרבית העודף הנוצר כתוצאה מירידת מחירי חומרי גלם בתוך החברות".

בין גורמי הסיכון שמציגים באנטרופי בנוגע לחברה המונפקת, מתייחסים שם לעניין הדיבידנד של כלל משקאות, שאימצה מדיניות חלוקת 95% מתזרימי המזומנים שלה, על בסיס חלוקות דיבידנד שתבצע יפאורה. באנטרופי מזכירים כי בסוף 2017 אימצה יפאורה החלטה לשמור על יתרות מזומנים של 500 מיליון שקל, או בגובה הסכום "הנדרש למימוש הזדמנות ההשקעה הגבוהה ביותר שתישקל על-ידי יפאורה בכל עת, הגבוה מביניהם", וכן מציינים כי הדירקטורים של כת"ש ביפאורה התנגדו להחלטה זו.

הרווחים צמחו ב-14% ב-2017

באנטרופי מעריכים כי "על-פי קצב צבירת יתרות המזומנים ביפאורה, כ-100 מיליון שקל בשנה, ובכפוף ליתרת המזומנים הנוכחית, אנו מעריכים כי בטווח הקצר תוכל יפאורה לחדש חלוקות כבעבר, גם בהינתן אימוץ ההחלטה", וכי קצב צבירת המזומנים "יאפשר בטווח הקצר לחזור לחלוקות העבר (בממוצע כ-50 מיליון שקל בשנה)". בסך הכל, בעשור האחרון (2008-2017) חילקה יפאורה לבעלי מניותיה דיבידנדים בהיקף מצטבר של 520 מיליון שקל.

ואולם, ב-2018 ההחלטה על היקף דיבידנד של כ-25 מיליון שקל, הנמוך מהיקפיו במרבית השנים הקודמות, עשוי, על-פי כמה מהפעילים בשוק, להעיד על שינוי כיוון ביפאורה גם להמשך, על בסיס החלטת הדירקטוריון המוזכרת.

יפאורה עוסקת מאז 1993 בייצור ושיווק משקאות קלים, הכוללים 12 מותגי משקאות, ובהם שוופס, מי עדן, אר.סי קולה, עין גדי וספרינג, והיא מעסיקה קרוב ל-800 עובדים. מהנתונים שמציגה כלל משקאות, עולה כי יפאורה היא חברת המשקאות הקלים השנייה בגודלה בישראל, עם נתח שוק של 26%, כשלפניה ניצבת החברה המרכזית, המחזיקה ב-51% מהשוק, ואחריה טמפו עם נתח שוק של 15%. את 2017 סיכמה יפאורה עם הכנסות של 949 מיליון שקל, לצד צמיחה של 14% ברווחים, שהגיעו ל-129 מיליון שקל.

את ההנפקה מובילה דיסקונט חיתום, והיא מתבצעת לאחר שכת"ש ניהלה מגעים, שלא עלו יפה, למכור את החזקת המיעוט שלה ביפאורה (כ-30%) לבעלת השליטה בחברת המשקאות, חברת קרור של רוני גת ושלמה רודב (המחזיקה בכ-70% מיפאורה), ועוד קודם לכן למשקיעים זרים.