פרשת ישראל ביתנו: עולים חדשים מפחדים לומר אם קיבלו כסף

בהמשך לפרשת התביעה העידה היום רשל ליברמן רכזת ועדת הארבעה • הוועדה הייתה אחראית על הענקת כספי סיוע לאומנים עולים המשתתפים באירועי תרבות, שלפי החשד, שימשו בסופו של דבר ב"עסקה" סיבובית, לתשלום שוחד מחברת ההפקה אברורה לחברת הכנסת לשעבר פאינה קירשבנאום • השופט ירון לוי לעדה: "לא שומעים את הפנטומימה"

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

"עולים חדשים מפחדים להגיד אם קיבלו או לא קיבלו כסף והרבה פעמים הם לא זוכרים באיזה פרויקט הם השתתפו או לא". כך ניסתה רשל ליברמן, מי שהייתה רכזת ועדת הארבעה באגף הקליטה משנת 2003, להסביר לביהמ"ש, האם הוגשו תלונות לאגף הקליטה, מצד אומנים עולים חודשים, שהשתתפו באירועי תרבות שקיבלו כספי סיוע מוועדת הארבעה, בקשר עם קבלת התשלום בפועל מכספים אלה.

ועדת הארבעה היא גוף שאויש בתקופה הרלוונטית לפרשת השוחד בישראל ביתנו, על ידי נציגים של משרד התרבות ושל משרד העלייה והקליטה. תפקידה של הוועדה היה, בין היתר, הענקת סיוע כספי לשם הפקת אירועי תרבות, אשר לפחות 50% מהאמנים המשתתפים בהם מוגדרים כעולים חדשים.

לפי טענתו של עו"ד ד"ר מאור אבן חן, סגן מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, כספים שהועברו לחברת ההפקות אברורה בע"מ (חברה בראשה עמדה עדת המדינה נלי דינוביציקי) על ידי ועדת הארבעה, שימשו בסופו של דבר לכאורה לתשלום שוחד לחברת הכנסת לשעבר פאינה קירשנבאום ולמנהל האגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו דאוד גודובסקי (שהורשע במסגרת הסדר טיעון וממתין לגזר דינו).

לפי החשד אותו ניסו היום (ב') לאשש תובעי הפרקליטות, בהפקות שהפיקה חברת אברורה, השתתפו 50% אמנים עולים חדשים בלבד (בכדי לעמוד בפרמטרים של ועדת הארבעה), כאשר 50% האמנים הנוספים שהיו אמורים להופיע, לא הופיעו כלל (או הופיעו רק חלק). זאת, לפי טענת הפרקליטות, תוך ש-50% מהכסף שהוענק בקשר לכל האירוע (כלל ה-100%), הועבר לידיהם של דינוביצקי ובן זוגה איגור ריז (עד מדינה נוסף), כאשר האחרון, סייע לדינוביציקי בטיפול בהיבטים הלוגיסטיים של פעילות אברורה.

השופט ירון לוי לעדה: "לא שומעים את הפנטומימה"

רשל המשיכה וסיפרה, כי התקשרו 2 אומניות שלא קיבלו כסף למרות שהשתתפו במופע. לשאלת ביהמ"ש, האם הייתה סיטואציה, שאמנים רשומים ברשימת הזכאים לכספי הסיוע, לא הופיעו בפועל, ענתה ליברמן, כי "היא לא האמינה שאנשים יכולים לשקר ככה". השופט לוי הקשה ושאל, "מה יש לשקר? 50% הם לא אמנים עולים זכאים ואפשר לכתוב שמות ולקבל כסף".

בהקשר זה העידה רשל בפני ביהמ"ש, כי בפרוייקטים של אברורה, 50% מכספי הסיוע, הלכו לאומנים ויתר הסכום הלך ל"מינהלה", תוך שהיא מציינת שבמרבית הפרויקטים שזכו לכספי סיוע, החלוקה הייתה שונה.

עדות זו של ליברמן, מחזקת לכאורה את טענת הפרקליטות מעלה, כי אותם כספים, שלכאורה הועברו ל"מינהלה" בהפקות של אברורה, הועברו בחלקם כתשלום שוחד לקירשנבאום וגודובסקי.

בשלב זה, התערב השופט לוי פעם נוספת ושאל את ליברמן, האם החלוקה שביצעה אברורה סבירה בעיניה?

רשל: "הרוב (חברות ההפקה - מ"ש) זה אחרת"

השופט לוי: זה קצת בוטה (החלוקה של 50% מינהלה/50% אומנים) לא?

רשל: "לא, יש אנשים..."

השופט לוי: "לא שומעים את הפנטומימה"

רשל: "אני האמנתי"

השופט לוי: "אמונה זה דבר חשוב".

ליברמן יצוין, אינה נאשמת בתיק (נעצרה בתחילת הפרשה ל-3 ימים ונחקרה באזהרה, אך לא הוגש נגדה כתב אישום) והמשיכה בתפקידה כרכזת הועדה עד לפרישתה לגמלאות.