הנפקת כלל משקאות: גיוס של 230 מיליון שקל בשלב המוסדי

לאחר ביקושי יתר הושלם השלב המוסדי בהנפקת נתח ממניות חברת המשקאות יפאורה • הגיוס משקף לה שווי חברה של כ-500 מיליון שקל

השלב המוסדי בהנפקת נתח ממניות המיעוט בחברת המשקאות יפאורה, שמקדמת קבוצת כלל תעשיות (כת"ש) הושלם אמש, עם הבטחת גיוס בהיקף של כ-230 מיליון שקל, מלוא הסכום שביקשה הקבוצה לגייס. זאת לאחר ביקושי יתר של יותר מפי 2 שנרשמו במכרז המוסדי של החברה המנפיקה, כלל משקאות. המחיר בהנפקה משקף לכלל משקאות שווי של כ-500 מיליון שקל - כ-5% מעל שווי המינימום, ומשקף ליפאורה עצמה שווי חברה של כ-1.65 מיליארד שקל.

ככל הידוע, בגיוס השתתפו חלק ניכר מחברות הביטוח ומקופות הגמל הגדולות. השלב הציבורי בהנפקה צפוי בימים הקרובים, אולם מכיוון שהחברה הבטיחה את כל הסכום שביקשה לגייס כבר כעת, יגויס בו כסף רק במקרה בו יהיה שינוי בשווי החברה באותו שלב. את ההנפקה מובילה דיסקונט חיתום.

כת"ש תוכל עדיין למנות דירקטורים?

הנפקתה של כלל משקאות, שתחזיק בשרשור כ-15% ממניות יפאורה, נעשית לאחר שכת"ש, שבבעלות המיליארדר לן בלווטניק,  ניהלה מגעים, שלא עלו יפה, למכור את כל החזקת המיעוט שלה ביפאורה (כ-30%), לבעלת השליטה בחברת המשקאות, חברת קרור של רוני גת ושלמה רודב (המחזיקה בכ-70% מיפאורה). קרור הציעה עבור חלקה של כת"ש ביפאורה 375 מיליון שקל, ולחילופין הציעה כ-110 מיליון שקל בלבד עבור החלק בחברת כלל משקאות המונפק כעת לציבור.

מהלך ההנפקה הנוכחי ייצר חילוקי דעות בין כת"ש לבין קרור, השותפות ביפאורה מאז 1993. לפי עמדת קרור, כעת משיצאה ההנפקה לפועל, כת"ש מאבדת את זכותה למנות דירקטורים ביפאורה - עניין עליו חולקת כת"ש, שאף הצטיידה לקראת ההנפקה בחוות דעת של שני משרדי עורכי דין התומכים בעמדתה.

הסוגיה המעניינת הנקשרת לחילוקי הדעות נוגעת לחלוקות הדיבידנדים של יפאורה, שבעשור האחרון (2008-2017) חילקה לבעלי מניותיה סכום מצטבר של כ-520 מיליון שקל. כלל משקאות אימצה מדיניות חלוקת 95% מתזרימי המזומנים שלה, על בסיס חלוקות דיבידנד שתבצע יפאורה.

יפאורה, שבקופתה יתרות מזומנים בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל, אימצה בסוף 2017 החלטה לשמור על יתרות מזומנים של 500 מיליון שקל, או בגובה הסכום "הנדרש למימוש הזדמנות ההשקעה הגבוהה ביותר שתישקל על-ידי יפאורה בכל עת, הגבוה מביניהם" - החלטה לה התנגדו הדירקטורים של כת"ש ביפאורה.

ב-2018 החליטה יפאורה לחלק דיבידנד של 25 מיליון שקל, נמוך מהיקפיו בשנים קודמות, מה שעשוי להעיד על שינוי כיוון ביפאורה גם להמשך, על בסיס החלטת הדירקטוריון האחרונה.

יפאורה: הרווח ב-2017 גדל ב-14%

יפאורה עוסקת משנת 1993 בייצור ושיווק משקאות קלים, הכוללים 12 מותגי משקאות, ובהם שוופס, מי עדן, אר.סי קולה, עין גדי וספרינג, והיא מעסיקה קרוב ל-800 עובדים. מהנתונים שמציגה כלל משקאות, עולה כי יפאורה היא חברת המשקאות הקלים השנייה בגודלה בישראל, עם נתח שוק של 26%, כשלפניה ניצבת החברה המרכזית, המחזיקה ב-51% מהשוק, ואחריה טמפו עם נתח שוק של 15%. את 2017 סיכמה יפאורה עם הכנסות של 949 מיליון שקל, לצד צמיחה של 14% ברווחים, שהגיעו ל-129 מיליון שקל.

לקראת ההנפקה, בחברת שירותי המחקר אנטרופי העריכו כי שוק מוצרי המשקאות בישראל נהנה מביקושים יציבים, ואת רמת התחרות בענף הם העריכו כנמוכה, עם "נתחי שוק יציבים לאורך זמן של שלוש החברות המובילות בענף, לצד שולי רווחיות גבוהים, תוך שימור מרבית העודף הנוצר כתוצאה מירידת מחירי חומרי גלם בתוך החברות".