קבוצת LR תשקיע 50 מיליון שקל במתחמי עבודה בבתי חולים

קבוצת LR, מתחום ייזום הפרויקטים, תקים את מתחמי העבודה בתוך בתי חולים ובשיתוף-פעולה איתם • המתחם הראשון ייחנך בעוד שבוע ליד בית החולים הדסה • חללי עבודה משותפים - כל מה שצריך לדעת

מתחם ביוהאוס \ צילום: תומר פדר
מתחם ביוהאוס \ צילום: תומר פדר

קבוצת LR, העוסקת בייזום פרויקטים בסדרי גודל גדולים ברחבי העולם (ביניהם נדל"ן, תשתיות, בניית בתי חולים והכשרת עובדים לחקלאות), תשקיע 50 מיליון שקל בבניית שלושה מתחמים לסטארט-אפים בשלב ראשוני ומתקדם בבתי חולים ובשיתוף-פעולה איתם. כך הודיעה הקבוצה היום. רשת המתחמים תיקרא Biohouse.

המיזם הראשון המתוכנן יקום בשיתוף עם בית החולים הדסה וחברת ביו-ירושלים, הפועלת לקידום תחום הביומד בעיר. השקתו מתוכננת בשבוע הבא (ב-19.6). הוא יוכל להכיל עד 40-50 חברות ביומד, ומתוכן לקום בו גם אקסלרטור בניהולו של בית החולים.

הרשת הוקמה על ידי יקי זינגר, מנהל הפיתוח העסקי של קבוצת LR, ותנוהל על ידי שי מלצר, היום מנכ"ל ביו ירושלים.

על פי התוכנית, בנוסף לחלל עבודה משותף לחברות, בסגנון מתחמי העבודה של ההייטק, אשר יחזק את הקשר בין החברות, יוכלו החברות להנות מתשתיות משותפות, כגון מכונות שירכשו במשותף עבור המתחם, גישה למידע וגישה לשירותי עיבוד מידע.

הרכיב החשוב ביותר כנראה שתעניק המסגרת לחברות, היא הגישה לתשתיות של בתי החולים, החל ממעבדות, דרך תשתיות לניסויים בבעלי חיים ועד גישה לחולים המטופלים באותו בית החולים כדי להציע להם השתתפות בניסויים קליניים.

כמו כן תוביל הנהלת הרשת עבור חברות הסטארט-אפ במתחם, תוכנית של מפגשים עם משקיעים פוטנציאליים, שותפים ולקוחות.

מתחם ביוהאוס / צילום: תומר פדר
 מתחם ביוהאוס / צילום: תומר פדר

מדובר בשיטת עבודה ייחודית בתחום הביומד, של שילוב בין חממה, מתחם עבודה משולב וסינרגיה עם בית חולים. בית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית כל מפעילים מתחם ביומד משותף, שהוא בעיקר פארק נדל"ני שנועד להנות באופן טבעי מן הקרבה לשני המוסדות שגם ביניהם יש שיתוף-פעולה רב, אולם לא מתרחשת בו פעילות יזומה של בית החולים והאוניברסיטה. במתחם הנוכחי, המעורבות של בתי החולים וביו ירושלים אמורה להיות יותר משמעותית, והתשתיות אמורות להיות משותפות יותר.

"אנחנו מיועדים לחברות בכל שלבי הפעילות", אומר זינגר. "אנחנו מתאימים למשל לחברה שכבר עברה אקסלרטור, עברה חממה, ובגרה מן החממה אבל עדיין לא בהכרח עם כמות הון שמאפשרת לה להיות עצמאית במאת האחוזים ולספק את כל השירותים לעצמה. אפשרות אחרת היא שיקום בתוך המתחם שלנו אקסלרטור שיקלוט חברות צעירות יותר, והוא יזין חממות טכנולוגיות".

לדבריו, "בעוד מתחמי קו-וורגינג בתחום ההייטק נועדו בעיקר לספק חוויית עבודה ולהפגיש בין החברות, אנחנו רוצים לספק סל שלם של שירותים, בעיקר בזכות הקשר שלנו עם בתי החולים".

בשלב זה נבחנת הקמה של מיזמים דומים בבית החולים ביילינסון בשותפות עם קופת חולים כללית ועם מור יישומים, חברת המסחור של הקופה. כמו כן נבחנת פעילות בחיפה, בשיתוף-פעולה עם בית החולים רמב"ם, שהינו שותף בחממה לתחומי המכשור הרפואי והרפואה הדיגיטלית (מיינד אפ), וגם מחזיק קרן הון סיכון קטנה להשקעה במיזמים הבוגרים בתוכו, כך שהחברות הפועלות עם רמב"ם יוכלו גם להשתלב ברצף הזה.

"אנחנו מתחילים את הפעילות הזו בישראל בהשקעה של 50 מיליון שקל, אבל הכוונה היא ליישם את התוכנית בכל העולם, ואנחנו כבר נמצאים במגעים עם בתי חולים בבוסטון ובניו-יורק. כאשר נצא לפעילות הזו, נגייס עוד הון".

עופר ברקוביץ' שהחזיק את תיק הפיתוח הכלכלי והתעסוקה ומתמודד לראשות העיר ירושלים ציין: "ליוויתי את המיזם מהרגע שהגיע לפתחי. ראיתי בפרויקט הזדמנות נהדרת שתסייע לכלכלת ירושלים, תסייע להדסה ותסייע בפתיחת משרות חדשות בעיר. יש לביוטק בית בירושלים".