מנכ"לית החינוכית לכחלון: תמוך בהצעה לביטול סגירת החינוכית

על רקע הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר שאמורה לעלות ביום ראשון לוועדת השרים לענייני חקיקה, פנתה אורנה שמחון במכתב רשמי לשר האוצר • "אני חרדה לגורלם של העובדים ובני משפחותיהם שלא יוכלו להתפרנס בכבוד"

מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית, ד"ר אורנה שמחון / צילום: איל יצהר
מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית, ד"ר אורנה שמחון / צילום: איל יצהר

מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית, ד"ר אורנה שמחון, פנתה היום (ד') לשר האוצר משה כחלון בבקשה שיתמוך בהצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) שאמורה למנוע את סגירת הטלוויזיה החינוכית בעוד כחודשיים.

מדובר בהצעת חוק שנחשפה ב"גלובס", שלפיה מצד אחד הטלוויזיה החינוכית לא תיבלע בתוך תאגיד השידור כפי שקובע החוק הנוכחי, ומצד שני תקציבה יצומצם משמעותית מכ-120 מיליון שקל בשנה כיום ל-72 מיליון שקל בשנה החל מ-2020.

ההצעה של ח"כ זוהר אמורה לעלות לוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב, אך כרגע, למרות תמיכה של חברי כנסת רבים במהלך, עומדת בפני מכשול משמעותי על רקע התנגדות הדרג המקצועי והפוליטי באוצר לשינוי החקיקה.

במכתב ששלחה לשר כחלון מונה שמחון את קשייו של תאגיד השידור כיום ומציינת כי "קשיים אלה מטילים ספק ביכולתו של התאגיד להפעיל באוגוסט 2018 ערוץ ילדים אשר יהווה תחליף ראוי לחינוכית, ולכן ברי כי הפסקת פעילות הטלוויזיה החינוכית אינה מוצדקת ותנתק את הזיקה למשרד החינוך.

"אני סבורה כי השארתה של הטלוויזיה החינוכית כיחידת סמך במשרד החינוך היא הכרחית, שכן התכניות המופקות בחינוכית נשענות על המסרים ועל היעדים שמשרד החינוך מציב בפנינו. ההחלטה על ניתוק הזיקה בין משרד החינוך לטלוויזיה החינוכית היא שגויה ותפגע קשות באיכות התכנים ובאיכות השידורים המונגשים לכלל ילדי ועובדי ההוראה בישראל".

שמחון מציינת כי "בשנים האחרונות עברה החינוכית תהליכי התייעלות משמעותיים שכללו צמצום כוח-אדם והתייעלות תפעולית", וכי בכוונתה להמשיך בתהליכים האלה (כאמור, החוק הנוכחי ממילא קובע כי התקציב יצומצם בחדות).

במכתב מעלה שמחון גם את סוגיית עתידם של 180 עובדי החינוכית: "נכון לרגע זה לא נראה כי יימצאו מקומות עבודה במשרדי הממשלה או בתאגיד לקבוצה גדולה של עובדים, שלא ירצו לפרוש מכיוון שמצבם הכלכלי מחייב אותם להמשיך לפרנס את משפחותיהם. אני חרדה לגורלם של העובדים ובני משפחותיהם שלא יוכלו להתפרנס בכבוד.

"עובדי החינוכית הם עובדי מדינה מסורים שהפיקו תכניות איכות במשך שנים רבות למען ילדי ישראל והפכו את הטלוויזיה החינוכית לנכס תרבותי וחינוכי מהמדרגה הראשונה. עובדים אלה בחרו להיאבק על המשך קיומה של הטלוויזיה החינוכית בדרך תרבותית ובשיח מכבד, להבדיל מארגונים אחרים שבחרו בדרך מתלהמת והשיגו את מבוקשם".

על רקע כל זאת מסיימת שמחון את מכתבה במילים הבאות: "אני קוראת לך לתמוך בהצעת החוק שתובא בפני ועדת השרים לענייני חקיקה, במטרה לבטל את הפסקת שידוריה ופעילותה של הטלוויזיה החינוכית".