קרטל הגיזום: עונשי מאסר וקנסות למעורבים בפרשה

ביהמ"ש גזר היום עונשי מאסר על 17 מורשעי קרטל גיזום העצים, ובהם עונשי מאסר בפועל של עד 11 חודשים וקנסות של מאות אלפי שקלים

גיזום / צילום: שאטרסטוק
גיזום / צילום: שאטרסטוק

בית המשפט המחוזי בירושלים (השופטת נאוה בן אור) גזר היום (ד') עונשי מאסר וקנסות על מורשעי קרטל גיזום העצים.

בין 17 המורשעים בפרשה אפשר לציין את ירון בלווא, עליו גזר בית המשפט 11 חודשי מאסר בפועל; ארז מיארה, שנידון ל-8 חודשי מאסר בפועל; רמי ברזילאי, שנידון ל-7 חודשי מאסר בפועל; אסא קופר, שנידון לחודשיים מאסר בפועל (ועוד 4 חודשי עבודות שירות); ופרץ קופר, עליו נגזר חודש וחצי מאסר בפועל (ועוד 3 חודשי עבודות שירות).

על יתר הנאשמים בפרשה גזר המחוזי עונשי עבודות שירות וקנסות בסך מאות אלפי שקלים.

על הנאשמת חברת ש.ו.ת ורד בר כבישים ופיתוח בע"מ, שבבעלות האחים אסא ופרץ קופר (שהורשעו כאמור בפרשה), גזר בית המשפט קנס של חצי מיליון שקל ובנוסף הורה על חילוט רכוש החברה בסך 350 אלף שקל. על חברת השביל הירוק בע"מ גזר בית המשפט קנס של 175 אלף שקל ובנוסף הורה על חילוט רכוש החברה בסך 150 אלף שקל.

ההליך הפלילי נוהל במשותף על-ידי רשות ההגבלים העסקיים והמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, לאחר חקירה משותפת של רשות ההגבלים והיחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) של משטרת ישראל בלהב 433.

לפי המידע שהתקבל ב"גלובס", על בסיס חומר החקירה הוגשו 3 כתבי אישום נגד יותר מ-40 נאשמים, בגין עבירות של הסדר כובל בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ובחלק מהמקרים גם עבירות הלבנת הון. כל זאת, בקשר לתיאום 18 מכרזים של חברת החשמל ועיריות תל-אביב, פתח-תקווה, חיפה ואור-עקיבא, בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים. רוב התיאומים נעשו בשנים 2009-2010.

לפי עובדות כתבי האישום שפורסמו ב"גלובס" ביולי 2013, הציגו הנאשמים (דאז) המורשעים כיום, במסגרת תיאום ההצעות במכרזים, מצגים כוזבים בפני עורכי המכרזים, כאילו מתקיימת תחרות ביניהם, כאשר בפועל סיכמו המורשעים ביניהם מראש מי יזכה בכל מכרז. מרבית המעורבים בפרשה הואשמו בעבירות של עשיית הסדר כובל בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים ובעבירות של קבלת דבר במרמה.

יצוין כי יותר מחצי מהנאשמים בפרשה הודו על חלקם בפרשה במסגרת הסדרי טיעון.

בעניינם של 17 הנאשמים הנוספים, שהיום גזר בית המשפט המחוזי את דינם, נוהל המשפט עד תום, לרבות קיום הליך הוכחות ושמיעת הראיות, כאשר בחודש ינואר השנה הם הורשעו על-ידי המחוזי, והיום כאמור נגזר דינם.

את התיק ניהלו עורכי הדין אשר גושן, אייל פרזון ויצחק שפיגלר מרשות ההגבלים העסקיים ועורכי הדין גלעד סוקולובר, עמרי קופלר ונועה עזרא מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.