חברת התעופה ריאנאייר מזהירה מפני אלפי ביטולי טיסות הקיץ

זאת, לטענת חברת הלואו קוסט, אם לא יינקטו מהלכים בארגוני בקרת התנועה האווירית באירופה • טוענת כי שביתות ושיבושים שנגרמו כתוצאה מפעילות קרקע בנמלי התעופה פוגעים במיליוני נוסעים, כמו גם מחסור מתמיד בכוח-אדם

ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק
ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק

לקראת קיץ רווי ביטולי טיסות באירופה? חברת התעופה ריאנאייר יצאה בקריאה דחופה לרשויות התעופה ולממשלות באירופה: עצרו את ההידרדרות בפעילות בקרת התנועה האווירית של אירופה (ATC) לקראת הקיץ הקרוב. חברת הלואו קוסט טוענת כי שביתות ושיבושים שנגרמו כתוצאה מפעילות קרקע בנמלי התעופה פוגעים במיליוני נוסעים, כמו גם מחסור מתמיד בכוח-אדם.

ריאנאייר מפרטת כי במאי 2018 מעל 117,000 טיסות עוכבו, מתוכן 61% (כ-71,000 טיסות) עוכבו לאור מחסור בצוותי בקרת התנועה האווירית ולאור שביתות מקומיות. בנוסף, יותר מ-56,000 טיסות עוכבו ביותר מ-15 דקות, עלייה של פי ארבעה ביחס למספר הטיסות שעוכבו ביותר מ-15 דקות במאי 2017.

בחברה גם מרימים גבה לנוכח העלייה במספר הטיסות שעוכבו לנוכח מזג-האוויר, בעיקר בסופי שבוע: לטענת ריאנאייר, עיכובים בנימוק למזג-אוויר היוו 39% (45,000 טיסות) מכלל הטיסות המעוכבות - עלייה של פי ארבעה לעומת מאי 2017. "באופן מוזר, כמעט 60% מהעיכובים בגלל מזג-האוויר התקיים בימי שישי ושבת ולא ב-5 ימים אחרים בשבוע, מה שמרמז כי ספקי ATC משתמשים בתירוץ לתנאי מזג-אוויר קשים כדי לכסות את המחסור שלהם באנשי צוות".

לפי טענת ריאנאייר, בחודש מאי ביטלה החברה יותר מ-1,000 טיסות רק בגלל מחסור בצוותי בקרת התנועה האווירית ובגלל שביתות מקומיות - זאת לעומת 43 טיסות בלבד אותן ביטלה בחודש מאי 2017.

הפגיעה היא לא רק בקרב ריאנאייר: בחודש מאי איזיג'ט נאלצה לבטל 974 טיסות, לעומת 117 ביטולי טיסות בלבד במאי 2017, כאשר וילי וולש, מנכ"ל קבוצת IAG (בריטיש איירווייז, איבריה), אף צוטט באומרו כי שביתות ושיבושים שנגרמים על-ידי ארגוני בקרת התנועה האווירית מובילים לבלגן ולהרס התנועה ברחבי אירופה. "חשבנו שזה ישתפר ב 2018, אבל זה הולך ומחמיר", אמר.

מנכ"ל רייאנייר, מייקל או'לירי, אמר כי "בסוף השבוע הקרוב צפויות להשתבש תוכניות של אלפי נוסעים לאור שיבושים שצפויים בנמלי התעופה צרפת, משום שארגון ה-ATC הצרפתי דורש מחברות תעופה זרות לבטל טיסותיהן, כשהוא מתעדף חברות תעופה מקומיות. אלפי עיכובים נגרמים גם בנמלי תעופה בגרמניה ובבריטניה.

"הפרעות אלה אינן מקובלות, ואנו קוראים לממשלות בריטניה וגרמניה וועדת האיחוד האירופי לנקוט פעולה דחופה והחלטית על-מנת להבטיח כי צוותי ה-ATC יהיו מאוישים במלואם. צוותים אלה באירופה מתקרבים לנקודת ההתמוטטות עם מאות טיסות המבוטלות מדי יום, פשוט משום שאין להן מספיק אנשי צוות שיוכלו לטפל בהן. המצב מחריף במיוחד בסופי שבוע, שבהם צוותי בקרת התנועה האווירית מתחבאים מאחורי תנאי מזג-אוויר קשים לכאורה. זהו משבר שחייב להיות מטופל בדחיפות בעיקר לקראת יולי-אוגוסט, חודשים שבהם תנועת הטיסות מגיעה לשיאה".