בקו"ם 2024: הצבא חושף את תוכנית הבסיס שייבנה ברמלה

לא רק לנגב: יחידות שונות מתל-השומר, מצריפין ומהשלישות ברמת-גן יעברו לבסיס חדש ומתקדם שייבנה בשנים הקרובות בעיר רמלה • "לא כל היחידות יכולות לעבור לדרום ולצפון, יש גם פריפריה בתוך מרכז הארץ"

הטיילת / הדמיה: משרד הבטחון
הטיילת / הדמיה: משרד הבטחון

מי שמדמיין את בסיסי הצבא של פעם, שהיו בהם צריפים מימי המנדט, שבילי עפר כבוש, תורניות מטבח ועבודות רס"ר שבהן החיילים גרפו את העלים וצבעו בסיד את גזעי האקליפטוסים, קצת יתקשה להאמין לכשיתוודע לתוכנית של "אופק רחב", בסיס הצבא החדש, המתוכנן בימים אלה ליד רמלה.

התוכנית עוד לא הופקדה, אבל בפסטיבל האדריכלות שנערך בשבוע שעבר ביוזמת עמותת האדריכלים, חשפה תא"ל אורלי שטרן את פלאי הבסיס החדש שינקז אליו רבות מהפונקציות הפועלות כיום בתל-השומר, בצריפין ובשלישות ברמת-גן, ויתפקד כמו קמפוס שיהיה גם מודרני וגם ידידותי למשתמשים וגם סביבתי וגם ירוק ואפילו תהיה לו תרומה לערים שבסביבתו.

תא"ל אורלי שטרן היא בת 48, נשואה ואם לשלושה ילדים. היא למדה אדריכלות ויש לה תואר שני במדיניות ציבורית. בעברה הייתה, בין היתר, מפקדת מרחב בינוי צפון וראש מחלקת תשתיות באגף התכנון בצה"ל. כיום היא סגן ומ"מ ראש אגף הנדסה והבינוי במשרד הביטחון. שטרן הרצתה על הבסיס החדש בפסטיבל האדריכלות הישראלית 2018 שהתקיים בשבוע שעבר.

"זה מחנה שיכיל לפחות ארבעה מחנות קיימים. הוא מאגד בתוכו את כל היחידות שצריכות לתת מענה למרכז הארץ - ללשכות הגיוס, מתקני המיון של צה"ל, כל המתקנים של אכ"א. יהיו פה מעבדות טכנולוגיות וגם יחידת הדרכה של פיקוד העורף".

המחנה ישתרע על שטח של 450 דונם. את תוכנית בניין העיר מכין משרד פלד אדריכלים, שאחראי גם לבניין משרדי הממשלה בדרך בגין בת"א ולמבנה מגדל הפיקוח החדש בנתב"ג. את התכנון המפורט יערכו אדריכלים שייבחרו כחלק מצוות ההקמה והתפעול של הבסיס (TFI). על עלויות אי אפשר לדבר. תא"ל שטרן מסבירה שהנושא מסווג.

שבילי אופניים / הדמיה: משרד הבטחון
 שבילי אופניים / הדמיה: משרד הבטחון

מה הרעיון להעביר בסיס ממרכז הארץ למרכז הארץ?

"לא כל היחידות יכולות לעבור לדרום ולצפון, יש גם פריפריה בתוך מרכז הארץ. מחנה בסדר גודל כזה הוא מנוע של התפתחות, שיוצר סביבו התפתחות תחבורתית, עירונית, עסקית. מחנה בסדר גודל כזה קונה שירותים מבחוץ ויכול רק להועיל לרשויות שאזורי המע"ר שלהן פחות מפותחים.

"לא הלכנו לשטח מופר, כבר היה כאן בסיס ואני מקווה שתהיה כאן התפתחות. זה פרויקט שכולם חפצים בו כי הוא יעשה טוב לכל האזור. מדובר במתקן שמשלם לרשות המקומית היטלים וגם ארנונה".

מה זה אומר התפתחות?

"קודם כל, זה מחנה פתוח. מעט מאוד אנשים מהיחידות נשארים ללון בבסיס. יהיו כאן 10,000 איש שיהיו כל הזמן בתנועה מתמדת. תסתכל מה עושה הקריה לאזור שמסביב. יחד עם משרד התחבורה אנחנו מתכננים פה עוד שני מחלפים ובעתיד תהיה גם רכבת. יהיה פה מיקור חוץ להרבה מאוד פונקציות. המחנה נבנה עם זכיין חוץ בשיטת TFI (מוגבלת לתקופה של כ-20 שנים שלאחריה עובר הבסיס לידי הצבא) שיעסיק הרבה מאוד אנשים מבחוץ. מתמיכה הנדסית ועד תמיכה תפעולית".

אבל מה יהיה בסופו של דבר הממשק של הבסיס עם העיר?

"הבסיס הוא בדיוק התווך שבין אזור התעשייה ושכונת קרית האמנים. אנחנו מתכננים, יחד עם הוועדה המחוזית, לפנות גם את החלק הנוסף, הוותיק של המחנה, שיש בו מבנים היסטוריים הכי מיוחדים שיש היום בצה"ל. אלה מבנים שהוקמו ע"י הבריטים עבור הטייסת האוסטרלית בשנות ה-20. אלה מבנים לשימור. בעתיד, זה יהיה השרונה של אזור גזר-רמלה".

"אין אודיטוריום נפרד לכל יחידה"

הבסיס החדש אמור להיות מתוכנן כך שתהיה בו איכות תכנונית מתקדמת, בסטנדרטים של חו"ל: "המקום יתוכנן בהפרדה מפלסית. הלוגיסטיקה והשירות והחניות בתת הקרקע, ובחלק העילי יהיה מענה להולכי רגל, שבילי אופניים. תהיה מערכת בקרת עיר. זה מחנה ירוק".

איך תוכלו לשלוט בתכנון אם הכל עובד בשיטת הזכיינות?

"אנחנו כותבים תקנון לזכיין שיכלול מידע על גובה הבניינים, יחס קירות המסך וכיו"ב. אנחנו עושים חלוקה לאזורים ממש כמו תב"ע. בבחירת הקבוצות שייגשו יינתן גם ניקוד על איכות התכנון של הזכיין.

"תכנון התחבורה מוקפד מאוד כי יגיעו לפה הרבה מאוד מלש"בים (מועמדים לשירות בטחון) ומשפחות. עשינו רצועה ציבורית שבה יש אודיטוריום ומרכזים מסחריים שנותנים שירות לקהילה ולמערכת הביטחון".

לשטרן חשוב להדגיש שהבסיס יהיה מתקדם מאוד מבחינה טכנולוגית: "תהיה אנרגיה סולארית, המכוניות יהיו בתת הקרקע. רוב המחנה יהיה כמו ריאה ירוקה. תהיה פה מערכת עיר מבוקרת, שזה כולל חניות מבוקרות, מערך כיתות. אנחנו לא בונים לכל גוף אודיטוריום נפרד. כל גוף יזמין לעצמו את החלל, את השירותים של כלל המחנה. זה חלק מהניהול האפקטיבי של התשתיות. אנחנו לא עובדים יותר ב-just in case, אלא בjust in time".

מי יטפח את הבסיס? החיילים?

שטרן מזועזעת מהשאלה, שחושפת את גילי המתקדם. "אני לא יודעת מה זה בסיס מוזנח. בה"ד 35 של הצנחנים, שנבנה בשנת 2003, הוא כמו נווה מדבר. כולו ירוק, יש בו דקלים. יש חוזה אחזקה. מחנה נחשולים כנ"ל. כך גם בקריה. יש שם התחדשות, שיקום ושימור של המבנים הטמפלרים.

"בשנה הקרובה אנחנו משלימים את התהליך הסטטוטורי ואנחנו מקווים להפקיד את התוכנית. עברנו תהליך של תיאומים מול הרשויות ומשרדי הממשלה. עד סוף השנה אנחנו מקווים לפרסם את המכרז ונתחיל בתהליך בחירת הזכיין. אנחנו אמורים לאכלס את זה ב-2024".