שוקי הסחורות התחילו לשלם את מחיר מלחמות הסחר

מכסי המגן של ארה"ב וסין מאיימים על השנה הטובה ביותר של הקומודיטיס מאז 2002

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק
מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק

שוקי הסחורות, שחוגגים את השנה הטובה ביותר שלהם מאז 2002, צנחו ביום שישי בתגובה להכרזת ארה"ב וסין על מכסי מגן חדשים, שעוררו מחדש את החששות ממלחמת סחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.

מחיר הנפט מסוג ווסט טקסס אינטרמדיאייט, שמחירו משמש כמדד ייחוס למחירי הנפט הגולמי האמריקאי, נפל ב-2.7% ל-65.06 דולר לחבית, לאחר ארבעה ימי עליות. הזהב איבד 2.3% מערכו וצנח לרמה הנמוכה ביותר מסוף 2017, ומתכות תעשייתיות כגון נחושת, אלומיניום ועופרת, ירדו ב-2%. הכותנה צנחה ב-2.9%. פולי הסויה איבדו 6% במהלך השבוע שעבר.

צעד אחורה-סחורות
 צעד אחורה-סחורות

האופטימיות לגבי הצמיחה בכל חלקי הכלכלה העולמית הזניקה מתחילת השנה את מחירי המתכות הגולמיות. מחיריהם של כל חומרי הגלם - החל בעץ מנוסר וכותנה, וכלה בנפט, נחושת וניקל, הגיעו לרמה הגבוהה ביותר בשנים האחרונות.

אלא שהמתח הגובר ביחסי הסחר בין ארה"ב לסין מעורר בקרב במשקיעים תהיות לגבי צפי הצמיחה העולמי.

"עכשיו יש לנו את הפוטנציאל למלחמת סחר במתכונת מלאה", אמר בארט מלק, מנהל אסטרטגיית קומודיטיס ב-TD Securities. "אם הייתי משקיע שהרוויח על הנייר, יש מצב שהייתי רוצה לממש רווחים".

עד כה הפגינו הסחורות גמישות וחוסן לנוכח המתח ביחסי הסחר, ותגמלו את המשקיעים ברווחים, בניגוד לשוק המניות שקרטע ולשווקים מתעוררים רבים שרשמו ירידות. התשואות מקומודיטיס מתחילת השנה הנוכחית היו הגבוהות ביותר מאז 2002, על פי מדד הקומודיטיס ICE BofAML. אך בשבועות האחרונים גברו הסימנים שלמרות צמיחתה החזקה של כלכלת ארה"ב, כלכלות אחרות מתחילות לאבד תאוצה, וזה עלול לסכן את הביקוש לחומרי גלם.

"עד כה איום מכסי המגן לא זעזע את השווקים במידה רבה", אמר אדוארד מאיר, יועץ עצמאי ב-INTL FCStone. "אבל כעת עוברים מכסי המגן משלב האיומים לשלב היישום המעשי, ויהיה הרבה יותר קשה להתעלם מגורם משתנה זה".

החששות ממלחמת סחר מתעמקים בעוד הדולר מתחזק והבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) נוקט עמדה ניצית יותר והעלה את הריבית בשבוע שעבר ברבע אחוז ואף מתכנן שתי העלאות נוספות בשנה הנוכחית. הקומודיטיס מתומחרות בדולרים, וכשהדולק מתחזק הן מתייקרות למשקיעים זרים.

גם הירידה במחירי הנפט תורמת לעצבנות בקרב המשקיעים. מחירי הנפט הגולמי ירדו בשבועות האחרונים משיא של יותר משלוש שנים בשל ספקולציות שקרטל יצרניות הנפט, אופ"ק, ובני בריתו יגמישו את מגבלות התפוקה שנקבעו בינואר 2017. השבוע יתכנס אופ"ק בווינה.