דירקטוריון כלל ביטוח קבע: יורם נוה המנכ"ל החדש

לתפקיד היו מספר מועמדים חיצוניים ופנימיים • אמנם ברשות שוק ההון מעדיפים שהמינוי יהיה של דמות בעלת ניסיון בביטוח, אך נראה כי שאיפה זו לא בהכרח הובילה את חברי הדירקטוריון בחברה

יורם נוה / צילום: תמר מצפי
יורם נוה / צילום: תמר מצפי

לאחר שלושה חודשים של התלבטויות ורצון עז להביא לכלל ביטוח  מנכ"ל מבחוץ, דירקטוריון החברה הכריע היום (א') כי המנכ"ל הבא של קבוצת הביטוח הרביעית בגודלה בשוק יהיה יורם נוה, המכהן כמשנה למנכ"ל החברה, ומשמש כמנהל חטיבת משאבים בכלל ביטוח החל מינואר 2014. קודם לכן הוא כיהן כמנכ"ל כלל פיננסים. נוה אינו איש ביטוח ונחשב למועמד הכי מקורב לוועד עובדי החברה, שאינו מעוניין, על פי הערכות, במינוי ענת לוין לתפקיד. ההחלטה על מינוי נוה התקבלה היום בתום התלבטות סופית בינו לבין ענת לוין, והוא יכנס לתפקידו ב-1 ליולי, לאחר שיקבל את אישור הפיקוח כפי שצפוי שיקרה.

בחודשים האחרונים, מאז פרישתו של המנכ"ל הקודם איזי כהן, מינה דירקטוריון החברה ועדת איתור שכללה את היו"ר דני נוה, ואת הדירקטוריות השופטת בדימוס ורדה אלשיך, ד"ר רחל אדטו, מלי מרגליות, והדירקטור גד ארבל - ושלא הצליחה לסמן מועמד מועדף שיעבור את משוכת אישור הנאמן למניות השליטה. בין היתר דווח כי ישנם ארבעה מועמדים פנימיים: דניאל כהן, משה ארנסט, נוה ולוין, ועליהם נוספו מועמדים חיצוניים, בהם יובל גביש מדיסקונט, אייל בן סימון מהפניקס, שי פלדמן מ-AIG ישראל, ראובן קפלן, שהיה בכלל ביטוח בעבר, ומוטי רוזן, שבעבר ניהל את מנורה מבטחים ואת הראל.

בסביבת רשות שוק ההון מעדיפים כי המינוי בכלל ביטוח יהיה של דמות בעלת ניסיון בביטוח, כך שהכניסה לכלל תהיה חלקה ככל הניתן - וזאת בצל מצבה העסקי המאתגר ובגלל היקפי פעילותה הניכרים (שמשפיעים מאוד על הציבור הרחב). עם זאת, נראה ששאיפה זו של הרגולציה לא הייתה בהכרח מה שהוביל את חברי הדירקטוריון בכלל ביטוח, שהתלבטו לבסוף בין שתי דמויות פנימיות, אך לא מתחומי הביטוח. כמו כן, לאורך חודשים אמרו גורמים המקורבים להליך כי ההעדפה של המחליטים הנה להביא מנכ"ל מבחוץ. לבסוף הוחלט בדירקטוריון החברה למנות מתוך החברה.

ככל הידוע, ברשות שוק ההון, שטרי פועל כנאמן למניות השליטה מטעמה, ושמפקחת על כלל ביטוח, מאוד לא מרוצים מהתנהלות דירקטוריון כלל ביטוח בהליך בחירת המחליף של איזי כהן. ככל הידוע ברשות רואים במה שקרה בכלל ביטוח, כהליך לא ראוי, ובמסגרת זו הם אף זימנו אליהם את הנוגעים בדבר לשיחה חריגה, שהיה מי שהגדיר אותה כשסטירת לחי ונזיפה, במטרה לעורר את הבורד לקבל החלטה.

זה קרה לאחר שוועדת האיתור והנאמן לא הצליחו להתכנס למועמד מוסכם ופסלו זה את המועמד המוביל של זה. לבסוף הסתמן שטרי ונוה יסכימו על פשרה לפיה תמונה ענת לוין לממלאת מקום מנכ"ל, מה שיאפשר לצדדים לדחות את קבלת ההחלטה הסופית בעוד כמה חודשים. ברשות לא הסכימו למינוי זמני ובמסגרת הפגישה החריגה שהתקיימה ביום חמישי הורו לנוה ולטרי לפעול בהקדם המיידי למינוי מנכ"ל קבוע.

כך או כך, נוה, בן 47, מכיר את הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח מטעם הפיקוח, משה טרי, מהתקופה בה האחרון היה יו"ר רשות ני"ע, ונוה היה הוא בעל תואר ראשון במשפטים וכלכלה מאוניברסיטת חיפה ותואר שני במשפטים וכלכלה מארסמוס ברוטרדם. קודם למינויו למנכ"ל כלל פיננסים הוא היועץ המשפטי של בית ההשקעות. לפני הצטרפותו לכלל פיננסים כיהן נוה כמשנה למנהל מחלקת תאגידים ברשות ני"ע, ובין היתר היה חלק מגיבוש ועדת גושן, שעסקה בממשל תאגידי. בתקופתו ברשות הוא היה גם תחת טרי, שהיה יו"ר הרשות. קודם להיותו בכיר ברשות, הוא גם עבד כעו"ד במשרד עורכי דין גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', במחלקה המסחרית.

אגב, מניות השליטה בכלל ביטוח שייכות לקונצרן אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין. ואולם, זכויות ההצבעה בגין מניות אלה הופקעו מידי אי.די.בי והועברו לנאמן מטעם הפיקוח.