הסוורים החדשים בנמל אשדוד דורשים הגנה מפיטורים

32 הסוורים כוללים יוצאי אתיופיה, נשים ובני מיעוטים • רשת הביטחון התעסוקתי לא חלה עליהם - בניגוד לעובדי דור ב' אחרים שנקלטו לעבודה בנמל אשדוד לפני שנת 2016

גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

מכריזים עצמאות/שוברים שתיקה: 32 הסוורים החדשים שנקלטו לעבודה בנמל אשדוד לפני חצי שנה דורשים לקבל הגנה מהפיטורים במסגרת הרפורמה בנמלים שנדונה בימים אלה בין המדינה, ההסתדרות והנהלת החברה. קבוצת הסוורים פנתה לאחרונה לשרים בממשלה ובהם שר התחבורה ישראל כ"ץ, שר האוצר משה כחלון, שרת המשפטים איילת שקד ושר העבודה, הרווחה חיים כץ ובו מביעים חברי הקבוצה פליאה מדוע הם לא ייכללו בהסכם שאמור להיחתם עם העובדים במסגרת רפורמת הנמלים.

קבוצת הסוורים המדוברת כוללת בני העדה האתיופית, נשים ובני מיעוטים, ונכון להיום, רשת הביטחון התעסוקתי לא חלה עליהם, זאת בניגוד לעובדי דור ב' אחרים שנקלטו לעבודה בנמל לפני שנת 2016.

"מרגיז אותי שלא נלחמים עלינו ולא באמת מנסים לשלב אותנו עם כולם ובאותו הסכם עבודה. אני כרגע דור ב' כמו כולם", סיפרה ל"גלובס" אחת הסוורות.

בסביבת ההסתדרות אמרו היום בשיחה עם "גלובס" כי ההסתדרות התריעה בעבר מפני הבעייתיות שעלולה להתעורר עם קליטת הסוורים החדשים ודרשה לדחותה: "העובדים האלה יהיו הראשונים שיפוטרו. אנחנו מבינים את הבקשה שלהם, ולא הסרנו אותה מסדר היום, אבל אנו נמצאים בימים אלה בעיצומו של המו"מ האינטנסיבי על הרפורמה".

עד היום הסתפקו הסוורים בייצוג על ידי ההסתדרות ואולם ככל הנראה, עם התקדמות המו"מ, החליטו לפנות באופן עצמאי, כדי לוודא שהאינטרסים שלהם לא נשכחים: "לפני כחצי שנה נקלטנו 31 מועמדים לקורס סוורים, אשר כלל קליטה ישירה לנמל אשדוד במסגרת העדפה מתקנת (יוצאי אתיופיה, נשים,מגזר ערבי) וזאת לאחר מיונים שנמשכו כשנה. לאחרונה התבשרנו כי בעקבות הקמת הנמל החדש באשדוד, עומדת הנהלת הנמל לקראת חתימת הסכם עבודה משמעותי עם ההסתדרות.

"לצערנו הרב והפתעתנו הגדולה אנו לא כלולים בהסכם זה, למרות ועל אף כי כיום אנו עובדי נמל מן המניין מזה מספר חודשים. רובנו הגדול בעלי משפחות וחלקנו העתקנו מגורים מהצפון והדרום הרחוקים על מנת להתבסס במקום עבודה יציב. כולנו כאחד הגענו ממשרות משמעותיות בהם עבדנו שנים רבות ותהליך המיון והקליטה לנמל התנהל במסלול המיונים הרגיל כמו יתר עובדי הנמל.

"אנו לא מקבלים תשובות ברורות מדוע דווקא אנחנו לא כלולים בהסכם זה . קצת תמוה בעינינו הבחירה לייצר הפרדה בין העובדים בעניין כל כך חשוב ומהותי , בייחוד כשמדובר בקורס ייחודי שמטרתו העיקרית היתה שילוב אוכלוסיות מגוונות בנמל אשדוד"', נכתב בפנייה לשרים מיום שישי האחרון.

בנוסף לקליטת 32 סוורים חצי שנה, לפני מספר ימים נפתח קורס חדש לקבוצה נוספת אותה קלטה הנהלת הנמל, וגם בו צפויים להשתתף בו בני העדה האתיופית, נשים ובני מיעוטים. מדובר במהלך שנועד גם לשדר מסר להסתדרות ולוועד העובדים - זאת לאחר שלפני חודשיים החליטה הנהלת הנמל להקפיא את קליטתם של סוורים חדשים בשל התנגדות העובדים.

בסיכום שהושג אז התחייבו העובדים להגדיל תפוקות, אך לטענת ההנהלה, ההתחייבות לא קוימה, ומשכך היא ראתה את עצמה משוחררת ממנה. קבוצת הסוורים החדשה תצטרף ל-32 סוורים חדשים שנקלטו בינואר, ובהם 26 מבני העדה האתיופית, 4 נשים ושני בני מיעוטים.

תגובת הנהלת נמל אשדוד: "חברת נמל אשדוד מובילה מהלך של קליטת עובדים מאוכלוסיות מגוונות ושילובם בנמל. תנאי ההעסקה שבהם נקלטו העובדים הינם מן המכובדים במשק הישראלי. החברה פועלת ביחסיה עם העובדים בהתאם להסכמי העבודה הקיבוציים".