ההפיכה נמנעה? מלאנוקס וסטארבורד יתפשרו על הדירקטוריון

הקרן האקטיביסטית דרשה מחברת הטכנולוגיה של איל וולדמן להחליף את חברי הדירקטוריון שלה ב-8 מועמדים מטעמה • לפי פשרה בין הצדדים מסתמן שרק שניים מהם ימונו

מנכ"ל מלאנוקס איל וולדמן / צילום: באדיבות מלאנוקס מערכות
מנכ"ל מלאנוקס איל וולדמן / צילום: באדיבות מלאנוקס מערכות

חברת הטכנולוגיה מלאנוקס קרובה להסכם פשרה עם הקרן האקטיביסטית סטארבורד, שדרשה ממנה להחליף את חברי הדירקטוריון - כך מדווחת סוכנות "רויטרס". לפי הדיווח, הצדדים קרובים להסכמה על הרכב הדירקטוריון. בעוד כחודש אמורה להתקיים אסיפת בעלי מניות ובה יעלו להצבעה המועמדים לדירקטוריון, הן מצד מלאנוקס והן מצד סטארבורד. ברויטרס מדווחים כעת כי ההסכם בין הצדדים כולל מינוי שניים מתוך שמונת המועמדים שהציעה סטארבורד לדירקטוריון מלאנוקס. מסטארבורד לא נמסרה תגובה, ומלאנוקס סירבה להגיב.

ברויטרס מדווחים עוד כי יו"ר מלאנוקס, אירווין פדרמן, יישאר בתפקידו ואילו פיטר פלד, מנהל בקרן סטארבורד, לא יצורף לדירקטוריון. עוד נכתב בדיווח כי ההסכם כולל סעיף לפיו הקרן תתמוך בהצעות הדירקטוריון והחברה למשך שנה.

מלאנוקס , בניהולו של איל וולדמן, מפתחת ומשווקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה והיא נסחרת בנאסד"ק בשווי של 4.5 מיליארד דולר. סטארבורד, שנכנסה להשקעה במלאנוקס בנובמבר האחרון ומחזיקה כיום ב-10.5% ממניות החברה, ידועה כקרן אקטיביסטית, שלא פעם הובילה למהלכי שינוי משמעותיים בחברות שבהן השקיעה. כך למשל היא הובילה לשינוי הרכב הדירקטוריון של ענקית האינטרנט יאהו.

עם כניסת הקרן להשקעה בחברה, היא העלתה טענות נגד הרווחיות התפעולית הנמוכה של מלאנוקס בהשוואה לחברות דומות, וחשפה כי בעבר חברת השבבים מארוול התעניינה ברכישת מלאנוקס, אך נהדפה. בהמשך הציעה מועמדים מטעמה לדירקטוריון. מנגד, דירקטוריון והנהלת מלאנוקס התנגדו לדרישות סטארבורד וטענו כי קבלת הדרישות לקיצוץ בעלויות עשויות להוביל אולי לצמיחה בטווח הקצר, אך להחניק את החדשנות והצמיחה לטווח הארוך; במלאנוקס אמרו אז כי "צמיחה דורשת חזון, זמן, השקעה, מומחיות וסבלנות - אך הגמול הוא הרבה יותר גדול ובר קיימא מאשר הנדסה פיננסית".

למרות הטענות ההדדיות, לאורך כל התקופה נשמר קשר בין החברה והקרן, כולל מפגשים בישראל ובארה"ב ושיחות טלפון בין בכירים בשני הצדדים. 

מניית מלאנוקס
 מניית מלאנוקס

בעלי המניות נהנים מהמאבק

לאחרונה אישרו בעלי המניות של מלאנוקס שינוי במנגנון בחירת הדירקטורים, כך שאם מספר המועמדים לדירקטוריון המוצעים על-ידי החברה, יחד עם מועמדים המוצעים על-ידי בעלי מניות שלה, עולה על מספר הדירקטורים שניתן לבחור לדירקטוריון - המועמדים שיקבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר ייבחרו לדירקטוריון בפועל. זאת, בניגוד למצב הקודם לפיו היה עלול להיווצר מצב שבו בשל קולות נמנעים או מתנגדים, לא ייבחרו מספיק דירקטורים לדירקטוריון, ובהתאם לתקנון, המקומות הפנויים היו ממונים על-ידי הדירקטורים הנבחרים.

בינתיים, בעלי המניות במלאנוקס נהנים ממאבק הפרוקסי שהתפתח, משום שמאז שסטארבורד דיווחה על השקעתה במלאנוקס, מניית החברה עלתה ב-68% (כאשר העליות במניה הגיעו גם על רקע דוחות כספיים חיוביים שפרסמה החברה).

בהנחה שהצדדים יגיעו להסכם, מדובר על מקרה דומה להשקעה של סטארבורד בחברת התרופות הדואלית פריגו. ב-2017, לאחר שהקרן נכנסה להשקעה בפריגו והפעילה לחץ על הנהלתה, הוסכם בין הקרן לחברה על שינוי בהרכב הדירקטוריון, שכלל הדחת ארבעה דירקטורים ומינוי שלושה דירקטורים מטעמה, והמלצה של סטארבורד על עוד שני דירקטורים.

אם אכן סטארבורד תגיע לעמדת השפעה בתוך דירקטוריון מלאנוקס, לא מן הנמנע שהיא לפחות תבחן אפשרות להעלות את החברה על המדף ולחפש לה רוכש. 

כרוניקה של המאבק
 כרוניקה של המאבק