בלי תור ודרך הנייד: מיזם חדש מפשט את החזר המע"מ לתיירים

Refundit, שמאפשר לתיירים באירופה לקבל החזר מע"מ באמצעות הסמראטפון שלהם, מושק היום כפיילוט בסלוביקה • בראש המיזם עומדים אורי לוין, ממייסדי waze, וזיו תירוש, ממייסדי Stockton

אורי לוין וזיו תירוש, היזמים של Refundit / צילום: Refundit
אורי לוין וזיו תירוש, היזמים של Refundit / צילום: Refundit

מיזם ישראלי חדש בשם Refundit ינסה להקל על הליך קבלת החזר מע"מ לתיירים הרוכשים במדינות באירופה, וזאת בלי תור, בלי ניירת ובאמצעות סריקת חשבוניות לנייד. את הסטארט-אפ הקימו היזמים אורי לוין, ממייסדי waze, וזיו תירוש, ממייסדי Stockton, והוא מושק כפיילוט היום (ב') בסלובקיה. בקרוב צפויה השקה במדינה נוספת. 

הליך החזר המע"מ על קניות בחו"ל מתבצע בנמלי התעופה - אם התמזל מזלכם, והדלפק הרלוונטי פתוח בזמן הטיסה, והעומסים בו סבירים. החזרים אמורים להיות מושבים בהתאם למדיניות של כל מדינה (לכרטיס האשראי או לחשבון הבנק), אך הם לא תמיד מתרחשים במציאות.

האפליקציה מעבירה את ההליך לעולמות הדיגיטל, כשהתיירים יכולים לסרוק חשבוניות לאחר הקנייה ולקבל אונליין את אישור המכס להחזר בהתאם לקנייה. בחלק מהמקרים התייר יתבקש לעבור בדלפקי המכס בשדה התעופה לשם ביקורת על קניותיו.

האתגר בהטמעת השירות הוא התיאום מול רשויות המס בכל מדינה. מבחינת המדינות, הקלות מעין אלה הן בבחינת עידוד תיירות וקניות בשטחן.

החברה שהוקמה לפני שנה גייסה עד כה 2.5 מיליון דולר השקעת 'סיד' מהמייסדים וממשקיעים פרטיים, והיא ניצבת בפני סבב גיוס נוסף. לחברה יש 9 עובדים במשרדיה בתל-אביב.

לפי נתוני Refundit, ביותר מ-50 מדינות בעולם התיירים זכאים לקבל החזר מע"מ עבור רכישות שביצעו על מוצרים שהם לוקחים עמם ביציאה מהמדינה. באירופה - השוק בו מתמקדת האפליקציה - שיעור ההחזר עומד על 17%-27% ממחיר המוצרים, בהם ביגוד, מוצרי אלקטרוניקה וחשמל ומשחקים. כל מדינה קובעת את הסכום המינימלי להחזר: בצרפת, למשל, מדובר ב-120 אירו; ואילו בבלגיה רף של 125 אירו שהיה נהוג בעבר, ירד ל-50 אירו אחרי הפיגוע בבריסל במטרה למשוך תיירים חזרה למדינה.

לפי נתוני Refundit, היקף החזר המע"מ שמגיע לתיירים עומד על 26 מיליארד אירו מדי שנה, אך רק 3 מיליון אירו מתוכם נדרשים. לטענת היזמים, ברוב המקרים התיירים גם ישלמו עמלות של 30%-60% לחברות שהמבצעות את ההליך (הבולטת שבהן היא גלובל בלו), בשעה שהעמלה שתגבה Refundit תעמוד על 9%. החזרי המע"מ יעברו אחת לחודש לRefundit, והיא תחלק אותם לנרשמים לשירות, בניכוי העמלה.

לדברי לוין, המשמש כיו"ר החברה, 90% מהחזר המע"מ שמגיע לתיירים באיחוד האירופי מדי שנה לא מוחזרים להם בשל הביורוקרטיה והתורים הכרוכים בכך. "אנחנו כאן כדי לדאוג שכולנו נקבל את המגיע לנו", אמר.

תירוש, שמכהן כמנכ"ל החברה, הוסיף כי הפיכת ההליך לדיגיטלי תאפשר לתייר לעקוב אחר התהליך עד להחזר כספו, כשהפתרון של החברה "יאפשר לתיירים, לקמעונאים ולמדינה המארחת שהקניות אצלה יהפכו לאטרקטיביות יותר".