חוץ מיורם נוה, אף אחד לא יוצא טוב מההליך בכלל ביטוח

יש לנוה אתגר אדיר: הוא לא איש ביטוח והוא נדרש להחזיר את כלל ביטוח למסלול הישיר, לאחר שאיבדה גובה ביחס למתחרותיה • זהו אתגר לא פשוט בעולם מאוד תחרותי שבו המתחרות לא שקטו על השמרים • פרשנות

יורם נוה / צילום: תמר מצפי
יורם נוה / צילום: תמר מצפי

כולם יוצאים לא טוב, ואפילו רע, מהסיפור של דרך בחירת המנכ"ל החדש בכלל ביטוח. כולם, כולל הפיקוח של רשות שוק ההון (שמשמשת כבעל השליטה בכלל ביטוח), היו"ר דני נוה וחברי הבורד (שהובילו את הליך האיתור ולא הצליחו למנות את המועמדים המקוריים בהם רצו), הנאמן למניות השליטה בחברה מטעם הפיקוח משה טרי (בעל השליטה בפועל, שרצה בתחילה במינוי יובל גביש), המועמדים שלא קיבלו את המשרה, והמנכ"ל היוצא איזי כהן (שעוזב את החברה בטונים צורמים). למעשה, כולם יוצאים רע מהסאגה המתמשכת מדי להוציא אחד - יורם נוה, המנכ"ל שנבחר במפתיע, שהחל מיולי הקרוב יעמוד בראש קבוצת ביטוח גדולה.

ההליך התארך יותר מדי, עד שראשי החברה קיבלו "סטירת לחי" מהפיקוח בסוף השבוע שעבר, בגלל ויכוח בלתי פתיר כמעט, בין היו"ר דני נוה, לבין הנאמן למניות השליטה - ובעל זכויות ההצבעה על מניות השליטה דה-פקטו, משה טרי. האחרון רצה את יובל גביש, והראשון ויתר חברי ועדת האיתור רצו ברובם בשי פלדמן, מנכ"ל AIG ישראל, או באייל בן סימון מהפניקס. הצדדים לא הצליחו להסכים, מה שהוביל אותם לבסוף לפשרה מפא"יניקית - למנות את המשנה למנכ"ל ענת לוין לממלאת מקום המנכ"ל, זמן קצר מאוד לאחר שהתפטרה מהחברה. בפיקוח לא רצו לשמוע על זה ואז עשו מה שמותר להם אולי כמפקח אבל לא בטוח שלפי מה שהם מאפשרים לבעלי שליטה "רגילים" בשוק לעשות - וזה להפעיל לחץ על חברי הדירקטוריון.

וזה מוביל אותנו לבחירה ביורם נוה. מציאת מנכ"ל בביטוח זו משימה קשה, וראינו את זה גם במגדל, שם התקשו למצוא מנכ"ל כוכב שיעזוב חברה אחרת - בטח מחוץ לסקטור הפיננסים, בגלל תקרת השכר הלא גבוהה עבור מנכ"לים, שנקבעה על ידי הכנסת. מציאות לא פשוטה זו הקשתה על היו"ר דני נוה והנאמן טרי. מה גם שככל הידוע היו"ר נוה חש שניסו לכפות עליו מנכ"ל ללא ניסיון בענף הביטוח (גביש), והוא לא הסכים לכך.

העימות בין דני נוה לטרי הוא הרקע להתמשכות התהליך כשוועדת האיתור כבר סימנה את המועמדים החיצוניים לחברה כבר לפני כחודש. מדוע לבסוף נבחר המועמד הפנימי שאינו איש ביטוח? שני הצדדים לא הסכימו על מועמד חיצוני מה שהוביל אותם להכריע בין בעיקר בין שניים: ענת לוין, אשת ההשקעות המוכרת, ויורם נוה. ככל הידוע שורה של בכירים בחברה איימו לפרוש אם ענת לוין תקבל מינוי קבע, מה שהוביל את הדירקטוריון ואת היו"ר נוה לחשוש ממינויה כמנכ"ל קבוע.

נוה ינסה להחזיר את ימי הזוהר

יורם נוה נבחר להחליף את איזי כהן הדומיננטי, כמנכ"ל כלל ביטוח. הוא מינוי מתוך החברה, בה הוא מכהן כמשנה למנכ"ל וראש חטיבת המשאבים, ושבה הוא נמצא מאז 2009. עם זאת, איש לא היה מהמר עליו כמינוי טבעי ומתבקש לפני זמן מה. במובן זה חובת ההוכחה עליו. יש לו אתגר אדיר: הוא לא איש ביטוח והוא נדרש להחזיר את כלל ביטוח למסלול הישר, לאחר שאיבדה גובה ביחס למתחרותיה. זהו אתגר לא פשוט, בעולם מאוד תחרותי שבו המתחרות לא שקטו על השמרים ועקפו את כלל. עם זאת, איזי כהן גם מותיר ליורם נוה נקודות חוזקה: מבנה הון טוב למדי, בטח ביחס למה שיהיה לכלל ביטוח בעבר, והשקעות במערכות מיכון.

בסופו של יום כלל ביטוח היא חברת ביטוח גדולה שיש לה מספר אדיר של לקוחות שסומכים עליה ליום פקודה. במובן הזה אין צל של חשש לגביה. אבל, המעמד של כלל ביטוח בשוק חשוב גם בהיבט התחרותי, וכאן החודשים האחרונים היו לה קשים במיוחד. כל חברה שנמצאת ב"לימבו" זו בעיה עבורה, בקבוצת ביטוח זו בעיה אדירה גם ללקוחות. וכאן החשיבות: מינוי המנכ"ל לאחר חודשים של מאבקים ואי בהירות, מביא ודאות מסוימת ומקרב מאוד את החברה לשגרה חדשה. טוב שכלל ניצבת בפני ודאות על זהות המנכ"ל, בכפוף לכך שנוה יקבל, כצפוי, את אישור הפיקוח. מכאן והלאה האתגר הוא של נוה, וזה אתגר מאוד לא פשוט.