המסחר בארה"ב נסגר בירידות חדות; הדאו ג'ונס צנח ב-1.15%

מדדי וול סטריט ושאר שווקי העולם הגיבו לאיומי מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין בירידות מתמשכות •הנפט נפל בכ-1.7% • טסלה נסחרה בירידות של 4.9%, בתחתית מדד הנאסד"ק

סוחר מודאג בוול סטריט / צילום: Brendan McDemid, רויטרס
סוחר מודאג בוול סטריט / צילום: Brendan McDemid, רויטרס

המסחר בוול סטריט הסתיים היום (ג') במגמה שלילית, זה היום השני ברציפות. כל המדדים המובילים נסחרו בירידות לכל אורך היום, בעקבות החרפת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. המסחר באסיה ננעל בירידות חדות של מעל ל-2% ובורסות אירופה התנהלו גם הן בשערים אדומים. 

 

כזכור, בסוף השבוע הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הטלת מכסים נוספים על מוצרים מסין בהיקף של 50 מיליארד דולר. בעקבות ההודעה של טראמפ סין הודיעה כי בכוונתה להתטיל מכסים בהיקף דומה על מוצרים אמריקאים, איום שהעלה בקרב משקיעים חשש מפני החרפה במלחמת הסחר שנשמרה עד כה על אש קטנה. אמש הטיל טראמפ פצצה נוספת, והודיע כי בכוונתו להטיל על מוצרים נוספים מסין מכסים, בשווי 200 מיליארד דולר. ממשלת סין הודיעה בתגובה כי אם טראמפ יממש את האיום, תהיה לכך תגובת נגד.

לפי התוכנית הסינית, מכסי העונשין יוטלו בשני שלבים, ממש כפי שנעשה בוושינגטון, ונקבעו לאותן הכמויות והתאריכים שקבעה ארה"ב. ב-6 ביולי תטיל סין מכסי מגן על מוצרים אמריקאיים בשווי כולל של 34 מיליארד דולר ב-545 קטגוריות - החל בפולי סויה, בשר חזיר ועוף ופירות ים וכלה ברכבי כביש-שטח וכלי רכב חשמליים. המכסים על המוצרים החקלאיים נועדו לפגוע במדינות שבהן נמצא בסיס הבוחרים של טראמפ. לאחר מכן תטיל סין מכסי מגן על סחורות אמריקאיות בשווי כולל של 16 מיליארד דולר, בהן כימיקלים, פחם, נפט גולמי ומכשירים רפואיים, במועד שיוכרז בשלב מאוחר יותר. מטוסי סילון מסחריים, מנועי מטוסים וציוד תעופה אחר אינם כלולים ברשימה.

האיומים ההדדיים מקפיצים את מדד הפחד, שזינק במהלך היום ל-15% (ולבסוף ירד לכ-9%). במקביל, מחיר הנפט צנח בכ-1.7% ועומד כעת על מתחת ל-65 דולר לחבית. בסוף השבוע תתקיים ישיבת שרי הנפט של ארגון המדינות המייצאות אופ"ק, בצל מחלוקת בין מנהיגת הקרטל סעודיה לבין שלוש מבין חמש המייסדות שלו - איראן, עיראק וונצואלה. רוסיה, שאינה חברה באופ"ק, תומכת בעמדת סעודיה להעלאת התפוקה ב-300 אלף עד 600 אלף חביות ביום.

ריכזו עניין:

גלמד  הודיעה על כוונתה לצאת להנפקה על פי תשקיף מדף בהיקף של 75 מיליון דולר. תנאי ההנפקה לא דווחו. ההנפקה מגיעה כשבוע לאחר פרסום תוצאות טובות מניסוי שלב IIB של החברה בטיפול במחלת הכבד השומני .

פלוריסטם  דיווחה כי נכנסה להסכם שיתוף פעולה נוסף עם משרד ההגנה האמריקאי (DOD) ומכון המחקר להגנה כימית (USAMRICD), חלק ממערך הבריאות בצבא ארה"ב. ההסכם הוא לצורך בחינת מוצר הריפוי התאי PLX-R18 של פלוריסטם כטיפול בפגיעות ארוכות טווח הנגרמות כתוצאה מחשיפה לגז חרדל.

מיקרוסופט  רכשה את פליפגריד, פלטפורמת דיונים בווידאו לתלמידים, כחלק ממאמציה להתרחב בתחום החינוך. בעקבות הרכישה הפלטפורמה תוצע בחינם לבתי ספר. פליפגריד כבר נמצאת בשימוש של יותר מ-20 מיליון מורים ותלמידים בעולם ב-180 מדינות. 

בואינג  רשמה ירידות לאורך יום המסחר, וטסלה  סיימה בתחתית הנאסד"ק. לעומתה, נטפליקס  רשמה את העליות הגבוהות ביותר של המדד.