צריך להילחם בביורוקרטיה

בקרוב תאושר בכנסת רפורמה שתקל על תהליך הוצאת רישיונות עסקים. הייזם יהנה, המדינה תעבוד

ביורוקרטיה / צילום: Shutterstock
ביורוקרטיה / צילום: Shutterstock

בימים אלה נמצאת על שולחן ועדת הפנים אחת המהפכות הרגולטוריות הגדולות בעשור האחרון. רפורמת רישוי העסקים, שאושרה בממשלה ב-2017, באה לטפל באחת הבעיות הקשות של הביורוקרטיה במגזר העסקי - הוצאת רישיון עסק. המצב כיום הוא שמעל 50% מהעסקים פועלים ללא רישיון כזה או שמוצאים את עצמם בהליכים בלתי פוסקים של ניסיונות לקבל אישורים שונים. המטרה היא להוביל מהלך דרמטי שמטרתו הקטנה משמעותית של הביורוקרטיה ברישוי עסקים.

משמעות התוכנית, ששבכוונתנו לאשר עוד במושב הקיץ של הכנסת, היא קיצור והקלה של הליכי רישיון עסק לכ-100 אלף בעלי עסקים, שכבר קיימים היום, ואשר מבקשים לחדש רישיון עסק. ההקלות יגיעו גם לכל אלה שירצו בעתיד להצטרף למעגל העסקים העצמאיים.

הרגולציה היום מובילה למצב מורכב, שבו בעלי עסקים מתמודדים עם תקופות המתנה של חודשים ארוכים ללא רישיון עסק, חיים באי ודאות רגולטורית, נלחמים בביורוקרטיה סבוכה שכתוצאה ממנה רבים מתייאשים ולמעשה פועלים ללא רישיון וכך הופכים לעבריינים בעל-כורחם.

הרפורמה מכילה 3 שינויים משמעותיים.

הארכת תוקף רישיון העסק - רישיון העסק יינתן לתקופה ארוכה משמעותית מהנהוג היום. עסקים יקבלו רישיון ל-15 שנה ועסקים שנחשבים יותר מורכבים או שעלולים להיות מסוכנים, כמו תעשייה, יקבלו רישיון ל-5 שנים.

הופכים את הכיוון: נותני האישורים יגיעו לבחון את העסק במקום שבעל העסק יהיה זה שצריך להתרוצץ אחרי האישורים.

הפיקוח של משרדי הממשלה יתבצע במהלך תקופת הרישיון. עסק אשר יפר את תנאי רישיונו או יפעל בצורה מסוכנת - רישיונו יבוטל בהתאם לסמכות של נותני האישורים (כיבוי אש, משטרה, משרדי ממשלה שונים). המטרה היא ליצור מציאות שבה רובם המוחלט של העסקים ששומרים על החוק ומקפידים על תנאי הרישיון לא יצטרכו לעבור את סבב הביורוקרטיה הסבוך שכרוך בחידוש אישור כל שנה או שנתיים.

רישיון בתצהיר - שינוי משמעותי נוסף יתרחש בעסקים הפשוטים כמו מספרות, קיוסקים וכדומה - קבלת הרישיון תהיה מבוססת על תצהיר בלבד. הליך פשוט ככל שניתן, שייקל על הקמת עסקים קטנים וקבלת הרישוי בהתאם.

הקמת מרכז רישוי ברשות המקומית שיהווה נקודת הממשק של בעל העסק עם נותני האישורים השונים. הרעיון הוא יצירת ONE STOP SHOP, שירכז את כל הנדרש מהעסקים. לא עוד לטרטר את בעל העסק בין הגורמים השונים, כתובת אחת מרוכזת ברשות המקומית. המטרה בשיטת העבודה החדשה היא להקל על רוב רובם של בעלי העסקים שפועלים בהתאם לחוק ולהתמקד באותם עסקים מורכבים או עסקים שפועלים בניגוד לרישיון ומסכנים את הציבור.

מדובר במהפכה ברישוי עסקים בישראל - פחות ביורוקרטיה, הקלות בדרך לפתיחת עסקים ובעיקר קביעת סטנדרטיזציה ועבודה מהירה יותר של הרשויות.

זהו שינוי של ממש עבור העסקים הקטנים בישראל, עסקים שמהווים את בסיס הצמיחה הכלכלית של המשק. מהלך זה יגדיל את הוודאות הכלכלית במהלך פתיחת עסק, יקטין עלויות, יפתח מקומות תעסוקה נוספים ויצמיח את הכלכלה הישראלית. זו זכות להוביל בכנסת ישראל את חקיקת הרפורמה הכל כך נדרשת לרישוי עסקים. 

שמים את בעל העסק במרכז.

■ הכותב הוא חבר כנסת בליכוד, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה.