ארה"ב פרשה מהמועצה לזכויות האדם בגלל הטיותיה נגד ישראל

ניקי היילי: "אם המועצה תוסיף לתקוף מדינות ששומרות על זכויות האדם ולסוכך על מדינות שמפרות זכויות אלה, ארה"ב אינה צריכה לספק למועצה שום מעטה של אמינות" • דני דנון: "המועצה לזכויות האדם נהפכה כבר מזמן לאויבת זכויות האדם"

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם / צילום: רויטרס
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם / צילום: רויטרס

ארה"ב פרשה אתמול (ג') מהמועצה לזכויות האדם של או"ם, כלב השמירה שכונן הארגון כדי לסכל מאמצי ממשלות, מימין ומשמאל, לכרסם בזכויות האנוש הבסיסיות של אזרחיהן. עילת הפרישה: הביקורות התכופות של המועצה על ישראל, ומיעוט הביקורות על מדינות אחרות בעלות רקורד מוכח של הפרות.

בכך מצטרפת ארה"ב לרשימה הבלתי נכבדה של שלוש מדינות שאינן חברות במועצה לזכויות האדם: קוריאה הצפונית, איראן וארתריאה.

"בשנה שחלפה נעשתה המועצה מגינת זכויותיהם של מפרי זכויות האדם, ביב שופכין של הטיות פוליטיות", אמר ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם. היא הביאה כדוגמה את הסכמת המועצה לקבל את קונגו כמדינה חברה למרות שהתגלו בשטחה קברים המוניים, ההוכחה האולטימטיבית להפרות של זכויות האדם. יתר על כן, המועצה לא התייחסה להפרות מסיבות של זכויות האדם במדינות כוונצואלה ואיראן.

"במועד מקודם יותר השנה, וכפי שאירע בשנים קודמות, קיבלה המועצה חמש החלטות בגנות ישראל, יותר ממספר ההחלטות נגד קוריאה הצפונית, איראן וסוריה יחדיו", הוסיפה השגרירה . "ההתמקדות הבלתי-פרופורציונלית של המועצה בישראל ועוינותה המתמשכת נגדה הן הוכחה ברורה לכך שמה שמניע את המועצה הוא הטיה פוליטית, לא זכויות אדם".

"אני רוצה להדגיש באופן הברור ביותר, כי החלטתנו לפרוש מחברות במועצה אינה נסיגה מהמחויבות שלנו לזכויות האדם", אמר היילי. "להיפך, נקטנו צעד זה מפני שהמחויבות שלנו לזכויות אלה אינה מאפשרת לנו להוסיף להיות חלק מארגון צבוע כזה, שמשרת רק מטרותיו שלו וששם ללעג את כל נושא זכויות האדם".

ממשלים רפובליקאים וגורמים שמרניים בארה"ב התייחסו בחשד, אם לא בזלזול, למועצה לזכויות האדם מאז הקמתה ב-2006. הנשיא ג'ורג' בוש (הבן) סרב להצטרף לגוף זה בגלל חששותיו מהטיות פוליטיות. היילי הפכה את ביקורותיה על המועצה לאחד מהנושאים המרכזיים של כהונתה כשגרירה באו"ם.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע סיפוק מהחלטת ארה"ב לפרוש מהמועצה. "ההחלטה לפרוש מהגוף המוטה הזו היא הכרזה חד-משמעית שדי זה די", הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו. שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, בירך אף הוא על הצעד האמריקאי והכריז: "המועצה לזכויות האדם נעשתה כבר מזמן לאויבת זכויות האדם".

"ארה"ב הוכיחה שוב את המחויבות שלה לאמת וצדק והבהירה שלא תאפשר לשנאה העיוורת נגד ישראל במוסדות בינלאומיים להישאר ללא מענה", אמר דנון.