"אנחנו יכולים לתמחר מה יהיה שווי חברות בעוד שנה וחצי"

הפורטפוליו של ד"ר טיראן רוטמן | גיל: 38, תפקיד: מנכ"ל פרוסט אנד סאליבן ישראל, חברת ייעוץ ומחקר בינלאומית

ד"ר טיראן רוטמן / צילום: איל יצהר
ד"ר טיראן רוטמן / צילום: איל יצהר

אני: סקרן, שאפתן, ולמרות כל זה חשוב לי הבאלנס בין העבודה למשפחה.

משפחה: סבא מצד אבא הגיע מלבוב. עם פלישת הגרמנים, הפולנים רצחו תשעה מעשרת אחיו וירו באחותו מול עיניו. הוא הצליח לברוח לאוסטריה ולצרפת ועלה לארץ ב-45'. הוא הגיע חסר כול לירושלים ושם פגש את סבתא, שבעה דורות בעיר. הם התחתנו ב-48' וסבא הגיע באחת השיירות לעיר הנצורה כדי להשתתף בחופה. לימים היה מנהל הפיתוח העסקי של פניציה. המשפחה של אמא עברה את המלחמה בבוקרשט, ולאחריה עלו לארץ והגיעו לקריות.

הורים: אבא נולד בירושלים ואחרי כמה שנים עבר עם המשפחה לחיפה. אמא נולדה בקריית אתא. כשהייתה בת 16 ואבא בן 17, הם נפגשו במסיבה. אחרי חמש שנים התחתנו ונשארו בקריית אתא. אבא התגייס לקורס חובלים והיה הקצין הראשון שחצה את התעלה עם נושאת טנקים. הוא השתחרר כסרן וכהנדסאי, עבד שנים ברפא"ל והיום הוא ראש תחום בקרה ואוטומציה, סגן ראש עיריית קריית אתא ומועמד לראשות העיר. מאחר שצלל בקישון ואיבד חברים שחלו בסרטן, הוא הפך לפעיל איכות סביבה. אמא כימאית, הייתה עובדת צה"ל והיום עוסקת בתחום הנדסת המיקרו-אלקטרוניקה, בסטארט-אפ שקשור לרפא"ל.

ילדות: קריית אתא, מעמד בינוני קלאסי. את השם שלי נתנו לי ההורים על-שם האי טיראן. שיחקתי כדוריד והייתי בכיתת ספורט עד י"א, כשההורים הטילו וטו, ומשם עברתי לכיתת מצטיינים ועשיתי בגרות בביולוגיה, כימיה ואיסלם. אז גם התחלתי להתעניין באיראן.

עתודה: למדתי מדע המדינה, מזרח תיכון וכלכלה באוניברסיטת חיפה, כי רציתי להיות בגיל 21 קצין עם תואר ראשון. מתחילת הדרך יועדתי למודיעין, שם ביליתי שמונה שנים כחוקר איראן. במסגרת השירות למדתי פרסית, עבדתי במחלקת שבויים ונעדרים תחת ליאור לוטן, ובין לבין עשיתי MBA. השתחררתי בדרגת רב-סרן.

רוני: אשתי, סמנכ"לית אסטרטגיה ומטה בדיפלומט ישראל, חברת הנהלה. למדה פסיכולוגיה וניהול ובהמשך עשתה MBA. אישה חכמה, בעלת אינטליגנציה רגשית, ובזכותה אני פה. נפגשנו ב"בור" בקריה ב-2003, עם הפלישה לעיראק, כשהייתה חוקרת סעודיה, ובילינו שם יחד יותר מחודשיים. שש שנים לאחר מכן התחתנו. אנחנו גרים בנווה גן ויש לנו שלושה ילדים.

קריירה: התחלתי לעבוד אצל אורי וולף, שממנו למדתי כל מה שאני יודע בתחום הערכות השווי, ואחרי שלוש שנים עברתי לאמפל של יוסי מימן ככלכלן הראשי של הקבוצה, ואחר כך כסמנכ"ל פיתוח עסקי וניהול, אחראי לכ-3 מיליארד שקלים בחברות באירופה ובארצות הברית.

ביו אסוסייט: אחרי שנתיים החלטתי לצאת לעצמאות ופתחתי עם שני שותפים, אחר מהם דוקטור לרפואה, חברת ייעוץ שהתמחתה בתחום הביומד. עבדנו עם חברות תרופות וגיליתי שדווקא אחרי שהן מקבלות את אישור ה-FDA, הן יורדות בבורסה, מה שדחף אותי למחקר. ב-2014 החברה נמכרה לקרן הון סיכון ואני הגעתי לפרוסט אנד סאליבן.

דוקטורט: במסגרת המחקר חברתי לפרופ' דורון קליגר באוניברסיטת חיפה, והתחלתי דוקטורט בפסיכולוגיה של המניות במקביל לעבודה. קיבלתי את התואר לפני שנתיים ואני כותב עכשיו ספר על פיתוח תרופות וסייבר, בהמשך להתמחות שלי בתמחור של חדשנות.

פרוסט אנד סאליבן: חברת ייעוץ ומחקר בינלאומית, השלישית בגודלה בעולם, עם יותר מ-50 סניפים ו-2,000 יועצים. אני עובד מול המטה באירופה. התחלתי כפרילאנסר, התקדמתי בסולם הדרגות, ולפני חודשיים מוניתי למנכ"ל. אנחנו ממוקדים בטכנולוגיות בתחומים כמו מדעי החיים, תחבורה אוטונומית, ביטחון, סייבר ושירותים פיננסיים. בארץ אנחנו עובדים, בין היתר, עם טבע, נובורטיס, רפא"ל, משרד הביטחון, אלביט וכי"ל.

בורסה: יש לנו פרויקט אנליזות גדול וחדשני עם הבורסה. אנחנו נותנים מחיר יעד לסטארט-אפים של אנרגיות מתחדשות, סייבר ומדעי החיים. האנליזה שאנחנו עושים יכולה לתמחר מה יהיה השווי של החברות בעוד שנה וחצי.

אקדמיה: עשיתי פוסט דוקטורט במימון בניו יורק, בתוכנית מיוחדת של שבעה חודשים, בזכות אשתי, שתמכה בי ועודדה אותי לגור שם ולהיות על הקו לארץ. תוך כדי לימודים מוניתי לראש בית הספר לניהול וכלכלה של המכללה האקדמית ויצ"ו בחיפה. הקמתי את המסלול לעיצוב, יזמות וטכנולוגיה, ואני מלמד יזמות ומימון.

פנאי: רץ ריצות קצרות בחוץ ומשחק פוקר, שבעיניי אין מתאים ממנו לעוסקים בשוק ההון.

תפיסת עתיד: הפוטנציאל של פרוסט אנד סאליבן בארץ מטורף ויש אתגר עצום בלהפוך אותה לחברת הייעוץ הגדולה בישראל.