התקלה של תאגיד השידור? הכול בגלל מצלמה מספר 38

התאגיד, שלקח על עצמו את מבצעי שידורי ה-4k במונדיאל, מלקק את הפצעים אחרי "הפשלה" במשחקים בסוף השבוע בעבר • התקלה, טוענים בהפקה, נעשתה בגלל "צלם שהחליט לצלם את הירח" ולא בגללנו • האם זו הייתה טעות להשיק טכנולוגיה חדשנית ללא הכנה מספקת, בזמן שכל המדינה צופה?

אולפן המונדיאל בפתח-תקווה / צילום: שלומי יוסף
אולפן המונדיאל בפתח-תקווה / צילום: שלומי יוסף

לקראת פתיחת משחק הערב של המונדיאל מתרחשת מיני דרמה בחדר העריכה באולפני פתח-תקווה שבו אנחנו מבקרים. כלומר, צרחות שנשמעות היטב וריצה של אנשי ההפקה לתוך חדר הניתוב (קונטרול). הסיבה: טעות אנוש שניתבה את השידור לא למקום המתוכנן. סביר להניח שאף אחד מהצופים בבית בכלל לא שם לב. אבל פחות משבוע אחרי שהתאגיד חטף אש על איכות השידור במשחק בין ארגנטינה לאיסלנד, כל טעות קטנה בעריכה, בשידור, בשולחן הנתב, בפינת הקפה, מקפיצה כאן את כולם.

התאגיד לקח על עצמו משימה מורכבת - שידור המונדיאל ב-4k, כחלק מרצון להיות זה שמוביל את הטכנולוגיה הזאת בישראל. מהלך דומה נעשה עם מונדיאל 2010, כאשר אז עדיין תחת רשות השידור הופקו שידורי ה-HD הראשונים. מהלך שנתן אז לרשות יתרון טכנולוגי שנסגר רק אחרי שמונה שנים על-ידי ערוצי הברודקאסט האחרים.

ובכל זאת, איכות השידור המופלאה נעלמה עם "הפשלה" הראשונה - מה קרה שם במשחק בין ארגנטינה ואיסלנד שנדרשו משקפות כדי לצפות בשידור? האם התאגיד, שבדיוק סיים שנת הרצה, לקח על עצמו הפקה טכנולוגית מורכבת מדי שהוא אינו מסוגל לעמוד בה? האם טסט טכני אחד בלבד שסיפקה החברה שמעבירה את השידורים, HBS, ב-4k עם קבוצות כדורגל רוסיות מקומיות, יומיים לפני תחילת המונדיאל - יכול בכלל לדמות את הדבר האמיתי?

23 מדינות בעולם משדרות 4k (אבל רק אצלנו זה בחינם)

נתחיל בפוליטיקה. בתאגיד משוכנעים שאות הקין שהם סוחבים על המצח - של התאגיד, ממשיכו של רשות השידור, הגוף ששופך כסף ולא מביא רייטינג, מעיף עליהם ביקורת לא מידתית. תראה, הם אומרים, ערוץ הספורט הגדול עוד משדר לציבור באיכות SD, אפילו לא HD, ואצלנו על תקלה בשידורי 4k, במשחק אחד בלבד, תקלה שלא באשמתנו, הורגים אותנו.

דני לנקרי, שמפיק את המשחקים עבור התאגיד באמצעות חברת "מזמור הפקות" שבבעלותו, לא מקבל את העליהום: "דווקא התאגיד שנותן שירות והולך טכנולוגית למקומות הכי רחוקים --הוא זה שחוטף. ב-2010 רשות השידור עשתה מהלך שהוביל את כל השוק, כששידרה פעם ראשונה ב-HD , ועכשיו התאגיד הוא זה שמוביל את השוק ומשדר 4k - אז לחפש את התאגיד בגלל משחק אחד או שניים, זה פשע לאומי".

קובי נוסבאום, מנהל תחום המונדיאל מטעם כאן אומר לי ש"אולי זה נראה לנו טבעי שמשדרים בישראל את המונדיאל ב-4k בחינם, אבל מתוך למעלה ממאתיים מדינות בעולם רק 23 מדינות משדרות באיכות של אולטרה HD, ביניהן אנחנו". מבין 23 המדינות התאגיד הוא היחיד בעולם שמאפשר את המשחקים בחינם. חלק מהמשדרות הן רשתות שידור קטנות במדינות, למשל בהולנד, שלא מציעות את השידורים לכלל הציבור אלא רק למנויים הספציפיים של אותה רשת.

האם לקחו בתאגיד סיכון בהשקת טכנולוגיה חדשנית דווקא באירוע שיא שמביא 20% רייטינג ומעלה כמעט בכל ערב? בתאגיד משוכנעים שלא. קודם כל ההפקה כולה ניתנה באמצעות מכרז לחברת הפקות חיצונית, "מזמור הפקות" שנחשבת למקצועית ומובילה בתחום. עשינו טסטים של חודשים מראש, אומרים שם, שיחקנו עם האיפור על הפנים של האנשים באולפן ימים שלמים כדי להביא את זה לרמה שדורש שידור 4k, לא חסכנו שקל בכלום. וגם כשקרתה תקלה שלא באחריותינו, שילמנו עוד כסף וסיפקנו פתרון מהיר עוד באותו הערב, ונתנו פתרון לרוב הציבור שלנו - צופי ה-HD שהם הנפגעים העיקריים מהעניין.

כאן רצוי לתת אתנחתא טכנולוגית. שידורי ה-4k נכללים בקטגוריית טכנולוגיית האולטרה HD - כאשר השידור מופק ברזולוציה גבוהה פי ארבעה משידורי ה-HD . במשחקים האולימפיים בטוקיו בעוד ארבע שנים כבר מתוכנן שידור בטכנולוגיית 8k (פי שניים יותר מ-4k ופי שמונה איכותי יותר מ-HD). אנחנו עורכים טסט ויזואלי קצר באולפן בפתח-תקווה, שני מסכים שמוצבים אחד ליד השני, HD מול 4k, ואין מה לדבר - ההבדל ניכר מיד. בתאגיד מציינים, כי מעבר לכך, המהלך של שילוב טכנולוגיה חדשנית מוביל לכך שגם צופי ה-HD נהנים, מאחר ששידור אולטרה איכותי משדרג גם את איכות השידור ב-HD .

מי האשם בתקלה? את השידור מרוסיה מפיקה עבור פיפ"א חברת HBS והיא זו שאחראית למעשה לכל הצד הטכנולוגי - צילום, אריזת השידור ושליחתו למרכז הבקרה במוסקבה ומשם בסיבים אופטיים או בלוויין למדינות בכל העולם. כל משחק במונדיאל ברוסיה מצולם על-ידי 38 מצלמות במגרש, כולן מצלמות 4k כאשר רק מצלמה אחת היא "בעייתית" וזו שגורמת את הצרות - "מצלמה מספר 38". קובי נוסבאום, מנהל תחום המונדיאל בתאגיד מסביר כי "המצלמה הזאת משדרת שידור פתוח מעט יותר, מה שנקרא slightly wider, כלומר היא פותחת זווית גדולה יותר ומראה עוד חלקים במגרש שלא רואים בדרך-כלל בצילום רגיל. במקרה הספציפי של המשחק המדובר בין ארגנטינה לאיסלנד, הצלם והבמאי במגרש פתחו צילום שהיה הרבה מעבר למקובל, ובתוספת השמש שהייתה על המגרש הכול נראה רחוק ולא ברור". כלומר, תקלה של ההפקה בשטח? בתאגיד מתעקשים שכן. דני לנקרי מסביר: "אם מישהו יושב על המצלמה במגרש ומחליט לצלם את הירח - שזה פחות או יותר מה שהוא עשה - שום דבר לא יעזור לנו כאן בקונטרול".

בתאגיד מיהרו לדחוק את התקלה החוצה: "אנחנו מאוד לא מרוצים מאיכות הצילום והבימוי של השידור הזה". השידור, כך אומרים שם, אמור להיות זהה, למעט מצלמה אחת שמצלמת בזווית מעט יותר פתוחה. אלא שבפועל הזווית פתוחה הרבה יותר והשידור נראה שונה לגמרי.

כדי להימנע מתקלות הזמין התאגיד באמצעות "מזמור" ביום שישי בלילה סיב שידור נוסף, בעלות נוספת, שיאפשר ללקוחות ה-HD שידור נקי שלא כולל את מצלמה 38 הסוררת. העניין הזה יצר מצב מעניין באולפנים בפתח-תקווה: במסדרון העולה למעלה לאזור חדרי העריכה והקונטרול קיים שולחן קונטרול אחד של 4k, ושלושה מטרים ממנו "חדר חירום" שהיה לא פעיל ונפתח בסוף השבוע האחרון ובו שולחן קונטרול נוסף ואנשי צוות שהוספו רק עבור צופי ה-HD.

לא טוב? תחזרו ל-HD

ירון טלפז, שמשמש כיועץ חיצוני עבור התאגיד למונדיאל, מסביר כי הברירה היא בידיים של הצופים כרגע. "אני לא אוהב שעושים בעיה ממצב כזה - זה כמו שאני אתן לך משהו חם ללבוש כי קר לך, ואתה פתאום תגיד 'איזה באסה, חם לי מדי'. אוקי, חם לך, אז תוריד ותחזור למה שלבשת קודם. נתתי לך אקסטרה, 4k, אתה לא רוצה - תחזור ל-HD. הצענו לקהל אקסטרה, שידור ברמה הכי חדישה שיש, וכמו בכל דבר חדש יש חבלי לידה. הצלמים והבמאים ברוסיה מסיבות ברורות הם בלי ניסיון בהפקת 4k, אבל יש שיפור בימים האחרונים ובכל מקרה האיכות של הקלוזאפים וההילוכים החוזרים מרהיבה".

הטיעון של לחזור למצב הקודם לא מחזיק מים, ודאי עבור צופים שרכשו במיוחד עבור המונדיאל טלוויזיות 4k. בתאגיד אכן זועמים, בעיקר כי לקוחות שרכשו טלוויזיות כאלה במיוחד עבור צפייה במונדיאל בערוץ 511 מוצאים את עצמם מעדיפים את השידור "המשונמך" של ה-HD בערוץ כאן 11. "זה לא מה שהובטח לנו. אם אנשים בעלי טלוויזיה 4k מעדיפים צפייה ב-HD - זה אומר דרשני".

בשבוע האחרון מתקיים פינג פונג בין אנשי התאגיד, כולל אנשי המחלקה המשפטית שנכנסו ללופ, לבין מנהלי חברת HBS המפיקה את השידורים עבור פיפ"א. בתאגיד דורשים איזושהי הודאה מראשי HBS על כך שבמשחק 7 (ארגנטינה - איסלנד) אכן שודר פריים "רחב מאוד". לתאגיד יש משמעות גדולה להשגת מכתב כזה, מעבר לרמה הציבורית של ניקוי מאשמה - אלא גם ברמה המשפטית של גוף ששילם סכום עתק עבור הזכויות והתחשבנות כזו או אחרת בעתיד.

בסך-הכול שולמו בישראל עבור הזכויות 6.35 מיליון אירו - סכום שהתחלק בין ערוץ 1 ז"ל שחתם על ההסכם הראשוני ושילם 2.57 מיליון אירו, והתאגיד ש"ירש" את ההסכם והוסיף את היתרה בסך 3.78 מיליון אירו. הסכומים הללו הם חלק מהעלות הכוללת. ההחלטה ללכת על שידורי 4k ומכרז להתקשרות עם גוף הפקה ("מזמור הפקות") שכולל בתוכו שכירת אולפנים (אולפני פתח-תקווה) ועוד מימון של 4 צוותי שידור, כל אחד כולל שדר, פרשן ואיש טכני, הוא סיפור של כמה מיליוני שקלים נוספים.

התאגיד והמונדיאל:

זכויות שידור: 6.35 מיליון אירו

תשלום נוסף: עבור הפקה - התקשרות עם "מזמור הפקות"

צוותי שידור בחו"ל (באחריות "מזמור") - ארבעה

סה"כ צוות הפקה בחו"ל: 14 אנשים - 4 שדרים, 4 פרשנים, 4 מפיקים, 2 קורדינטורים (מתאמים)

שידורים: 4k (אפיק 511), HD (אפיק כאן 11)