בזק | בלעדי

ייתכן שינוי במודל הכלכלי לשימוש המתחרים ברשת בזק

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, לא נרתע מבחינה מחודשת של המודל הכלכלי הקיים היום לשימוש מתחרותיה של בזק ברשת שלה: המשרד שוקל מודל ריטייל מינוס מתוך כוונה להאיץ את פרויקט הסיבים של בזק

משרד התקשורת ובזק סיכמו על הקמת צוותי עבודה משותפים כדי לבחון הוצאת פרויקט הסיבים האופטיים לדרך. בשל חשיבות הפרויקט לשני הצדדים, סוכם כי בתוך כחודש תיערך בדיקה חוזרת כדי לראות היכן הדברים עומדים ומהן הסוגיות שנותרו פתוחות.

הנושא שנותר שנוי במחלוקת הוא מחיר השימוש של המתחרים ברשת הסיבים של בזק, כאשר המשרד לא מוציא מכלל אפשרות שימוש במודל כלכלי של ריטייל מינוס, כלומר בזק תמכור את השימוש בסיב למתחרותיה על בסיס המחיר שלה לצרכנים מינוס אחוז מסוים שייקבע. 

ביום חמישי ערכה בזק סיור לצמרת משרד התקשורת במרכזת בזק בראשון-לציון, ובהמשך כולם ערכו סיור בעיר על-מנת ללמוד מקרוב על מה שבזק מתכננת פחות או יותר ועל האתגרים שלה. זהו סיור ראשון לנתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת בחברה, והעובדה שהוא הביא את כל הצוות הבכיר של המשרד לסיור, ממחישה עד כמה חשיבות הוא רואה בפרויקט ועד כמה הוא מעוניין להניע את המיזם שיקדם את כל עולם התקשורת במדינת ישראל. 

את המיזם בהיבט הטכנולוגי שלו הציג יקי זנו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של בזק. מדבריו ניתן היה להבין כי בזק הולכת על שילוב של מספר טכנולוגיות בהתאם לאזורי הבנייה השונים. בזק ככל הנראה הולכת על טכנולוגיית GPON, בשילוב של G.FAST. 

כאמור, סוגיית המחיר היא נקודת מפתח, אך יחד עם זאת הרושם הכללי הוא שבזק, בניגוד לעבר, לא תתנה תנאים ולא תתנגש עם המשרד כדי לקדם את הפרויקט. המגמה בבזק, שהתהפכה עם כניסתו של שלמה רודב, היא להגיע להבנות עם משרד התקשורת ולא להתעמת איתו. במשרד לא שוללים את המודל של ריטייל מינוס בשל העובדה שהוא פרקטי ויעיל מאד, והוא ניתן למדידה ומעקב באופן קל יחסית, כך שכל 3 חודשים ניתן לעדכן את המחיר למתחרים בהתאם למחירים של בזק ולמבצעים השיווקיים שהיא תעשה באופן אוטומטי. שאלה שנותרה פתוחה היא האם שינוי במודל יחייב שימוע ציבורי, ומשרד התקשורת יצטרך להחליט בעניין הזה.

כיום מחיר השימוש קבוע על-פי נוסחאות שקבע משרד התקשורת במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי. עבור בזק מדובר במחיר שהיא טוענת שהוא אינו כלכלי ואינו מאפשר לה להניע את הפרויקט.