התחנה המרכזית החדשה בחיפה: מכוערת, אבל במקום הנכון

החודש נחנכה התחנה המרכזית החדשה בצומת הצ'ק פוסט בחיפה באזור "עוין", כפי שהגדיר האדריכל • בתחנה לא יהיה קיוסק, אבל בעיריית חיפה בונים עליה כבסיס של אזור הייטק חדש

התחנה החדשה / צילום: עיריית חיפה
התחנה החדשה / צילום: עיריית חיפה

בתחילת חודש יוני נחנכה התחנה המרכזית החדשה בצומת הצ'ק פוסט בחיפה. טרמינל התחבורה "לב המפרץ" ממוקם בגדה המערבית של שדרות ההסתדרות, הציר ההיסטורי המוביל מכביש 70 וצומת הצ'ק פוסט לכיוון הקריות, עכו ונהריה. הטרמינל כולל תחנות של קווי מטרונית, אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים ותחנת רכבת ובעתיד תשולב במקום גם "הרכבלית", הרכבל המוביל לאוניברסיטה ולטכניון.

סך כל השטח של המבנה הוא 12,000 מ"ר והוא נבנה בתקציב של כ-300 מיליון שקל. התכנון נעשה בידי משרד האדריכלות ותכנון הערים של עוזי גורדון, שאחראי לתוכניות מתאר רבות (דלית אל כרמל, עתלית, גבעת עדה-בנימינה, ג'סר א זרקא), וגם לתכנון של שכונות, מיזמי התחדשות עירונית ומבנים.

עבודות הבנייה עדיין לא הסתיימו, אך זה לא הפריע לפוליטיקאים לשבח ולהלל את הפרויקט. באירוע ההשקה דיבר שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ על האחדת כל אמצעי התחבורה הקיימים במטרופולין חיפה, וראש עיריית חיפה יונה יהב דיבר על "יום חג לתושבי חיפה והצפון", ועל ביסוס מעמדה של העיר חיפה כמטרופולין ובירת הצפון.

האדריכל עוזי גורדון כמעט מתנצל כשהוא מבהיר שהתחנה המרכזית בצ'ק פוסט לא נועדה אלא למעבר מאמצעי תחבורה אחד לשני: "אנחנו מתכננים תחנות מרכזיות בדימונה וחדרה, בלב אזורי מגורים, שם אפשר ללכת ברגל, או באופניים, כמו ביפן. האזור הזה שונה לגמרי. זו בעצם תחנת מעבר. מספר האנשים שיגיע ברגל הוא כמעט אפסי. מדובר בהחלפות של אמצעי תחבורה. זאת תהיה תחנת שיחלוף.

"זה אזור לא יפה. לא הייתי מציע לאנשים לבנות שם וילות, ולא הייתי דוחף דיירים לאזור הזה. מצד שני, יש לו כמה יתרונות, כי הוא במרכז הגרביטציה המטרופולינית, במרחקים שווים מכל היישובים שמסביב: יוקנעם, נשר, טבעון, כפר חסידים".

איזה משמעות יש לתחנה כמחוללת התחדשות עירונית?

"לא במובן הקונבנציונלי. לא בכל מקום יש הזדמנות ליצור את הסצנה האורבנית. אנחנו רצינו לתת למי שמגיע לכאן good time, אבל לא יקומו כאן קיוסקים ועסקים קטנים, כי זה אזור די עקר ועוין. אזור של מפעלים, בתי זיקוק. אני רואה את זה כמקום שבסך הכל מאפשר לאנשים הזדמנות טובה לנוע ממקום למקום מכל רחבי המטרופולין. עשינו תחנה יפה מאוד שתאפשר למי שמגיע לשם אתנחתא מהסביבה הלא יפה שמסביב".

אבל איזה good time אתם נותנים. בסופו של דבר זה טרמינל תחבורה בלי שום חנות, בית קפה, או מסעדה?

"הבעיה היא חוקית. לפעמים הפרוצדורות יותר חזקות מכל דבר. הקרקע התקבלה בהפקעה ומוגדרת כקרקע לצרכי ציבור. ברגע שמכניסים לשם עסקים שיש להם רווח, מתחיל סיפור מההפטרה כי בעלי הקרקע יבקשו לעצמם חלק. זה הסיפור. הייתי מאוד שמח אם זה היה אחרת.

"המגרש שעליו תכננו זה המגרש עם הכי הרבה אילוצים שאפשר: יש מי תהום, כלומר זו ביצה, אי אפשר לעלות לגובה, כי יש כבישים. היה לנו מרווח של 10 מטר לשחק איתו. גם צורת המגרש הייתה מאוד לא קונבנציונלית. התכנון התגבר על האילוצים. השתדלנו שתהיה איכות יפה של חומרי גמר, מיזוג אוויר. לגבי הצורה הגלית? ראש העיר היה מעורב בזה. אני הייתי יכול להסתפק במשהו יותר פשוט".

אתה מתכוון שזו גרסת ראש העיר?

"זה חלק מהייסורים של המקצוע שלי. התחנה מהווה סוג של שער כניסה לחיפה ולכן הייתה הצדקה לעשות משהו שייחרט בזיכרון. זה לא החלק החזק. מה שחשוב זה המעברים. יש בטחון מלא להולכי רגל".

התחנה המרכזית / צילום: גיא ורדי
 התחנה המרכזית / צילום: גיא ורדי

"יותר מהר משחשבנו"

אדריכל אריאל ווטרמן, מהנדס העיר חיפה, אופטימי לגבי חשיבותה של התחנה להתפתחותו של מפרץ חיפה כולו. 

ווטרמן: "הצ'ק פוסט יושב על המוצא של מנהרות הכרמל, על מרכזיית לב המפרץ, שאליה מגיעים קווים מכל הארץ, המטרונית והרכבל לכרמל. המקום הזה נהיה המרכז התחבורתי החשוב ביותר של הצפון. ה-hub של הצפון. בגלל המיקום המיוחד תהיה פה, בין הצ'ק פוסט למרכזית לב המפרץ, תוכנית ייעודית להייטק. עוד לא גמרנו את תחנת לב המפרץ וכבר יש לי שלושה היתרים למבנים שיקומו כאן. יותר מהר ממה שחשבנו".

בתוך התחנה המרכזית / גיא נרדי
 בתוך התחנה המרכזית / גיא נרדי

מה היתרון היחסי שלכם?

"נגישות, נגישות ונגישות".

אבישי כהן, מנכ"ל חברת "יפה נוף", החברה המבצעת של עיריית חיפה בתחום התחבורה, מודה שאזור הצ'ק פוסט בעייתי, אך הוא חוזה גדולות ונצורות: "אזור הצ'ק פוסט לא מפותח מספיק מבחינה ויזואלית וגם לא הנדסית-תשתיתית. זה אזור ישן, מורכב, ולכן מצריך טיפול.

"אבל זה הולך להיות אחד האזורים הכי הומים בשנים הבאות: בתחנה המרכזית הישנה בצ'ק פוסט עוברים כיום 40,000 איש. הולכים לבנות באזור הזה עוד מאות אלפי יחידות דיור והכל יתנקז לצ'ק פוסט, אנחנו בונים את הנמל, מרחיבים את שדה התעופה, תוכניות העבודה של האוניברסיטה והטכניון מדברות על עשרות אלפי סטודנטים נוספים בחמש השנים הקרובות".

איך מטפלים באזור?

"חידשנו את התחנה המרכזית, ואנחנו מקימים את מת"מ 2 (אזור התעשייה המכונה גם 1704, שאמור להיות דומה ברוחו לפארק התעסוקה מת"מ במבואות הדרומיים של העיר). גולת הכותרת זה לאפשר תנועה באילוצים גדולים. לאפשר לאנשים לנוע בלי קונפליקטים. יש גשרים שמאפשרים לעבור בנוחות רבה".

מה הלו"ז?

"מת"ם תקום עד 2025. המטרונית מגשר פז ועד יגור עד 2022, מרחב התחנה המרכזית, כולל כל הרחובות המזינים, שהם כרגע במצב לא נעים, יקומו כבר בתוך שנה".

בתוך התחנה המרכזית חיפה / גיא נרדי
 בתוך התחנה המרכזית חיפה / גיא נרדי

"סגור כמו התחנה בת"א"

הכלכלן ומתכנן הערים תמיר בן שחר מחברת הייעוץ הכלכלי "צ'מנסקי בן שחר", קצת פחות אופטימי: "לעיר חיפה יש שני מע"רים (מרכזי עסקים ראשיים). הכרמל איבד מכוחו, הדר נחלשה, והעיר התחתית הולכת ומתפתחת. נוצר מע"ר בדרום חיפה (מת"מ), שיש בו המון פעילויות שלא מתחברות ביניהן. בעיני, זה היה צריך להיות המע"ר המרכזי של חיפה.

"צריך לקחת בחשבון שהנמל החדש, הצפוני, שהסינים מפתחים יגרום לשינוי. עורף הנמל יתחזק. הצ'ק פוסט נמצא בצומת הכי משמעותי, שכרגע לא קורה בו כלום. בנו מרכז תחבורה סגור, בלי אפילו מטר אחד של שטחי מסחר. נוצר מונומנט גדול שיוביל תנועה, אבל הוא לא מחובר לסביבה. סגור כמו התחנה המרכזית בת"א".

מתוכנן מתחם הייטק גדול. 

"זה לא יקרה שם. הייטק רוצה לשבת במקום נקי, שמייצר לו ערך. ברחובות ליד מכון ויצמן, בת"א באזור של המפונפנים ובחיפה, בדרום העיר, ליד הים. לכן, בעיני, מת"מ היה צריך להיות המע"ר המרכזי של חיפה. אי אפשר לעשות מת"מ 2 מצפון לחיפה על הקישון מול הלבניות (בתי זיקוק)".

מה לדעתך יקרה בסביבת טרמינל התחבורה החדש? כרגע זה נראה די מוזנח.

"בשנים האחרונות האזור הזה איבד מעוצמתו. פעם זה היה מרכז של חנויות עיצוב הבית, אבל הפתיחה של איקאה בקרית אתא ומרכז רה-דיזיין, גמרו אותו. הפתיחה של המפלצת הכחולה, חיסלה את הצ'ק פוסט. להערכתי, אם לא ינהלו את האזור הזה הוא יאבד את כוחו לאורך ציר הזמן, כי זה שבא באוטובוס לא ילך לקנות שם ריהוט. הדעיכה רק תלך ותתגבר".

אז מה כן יהיה שם?

"כל הפעילויות שם צריכות להיגזר מעורף הנמל. אני ממש לא בטוח שצריך להעיף את כל התעשיות הכימיות. צריך להבין שזה החלק הצפוני של חיפה. צריך לחיות בעולמות הלוגיסטיקה הקטנה, ואולי משרדים. הייטק לא יהיה שם".

האדריכל החיפאי דרור גרשון מעמותת מרחב חושב שיוזמת הטרמינל חיובית, אך מכיר בכך שמבחינה אורבנית יש בעיה: "זה שיש שם תחנה מרכזית זה יופי. אנשים גרים בכפרים בגליל, בנשר, בקריות, אז הם יכולים להגיע באוטובוס ולעלות לרכבת. החיבור חיובי. אבל מצד שני, בעיני זה מטומטם שקבעו בתכנית המתאר שזה המע"ר החדש של חיפה. בגלל שזה גיאוגרפית נמצא בין מקומות? ברגע שמפתחים משהו בין כל היישובים אז בעצם מרוקנים את היישובים. שלפחות אחד היישובים ירוויח. מרכז מטרופוליני קורה בתוך עיר, ולא משהו שתקוע מחוץ לעיר. ככה בניו יורק וככה בתל אביב. חבל להמשיך ולרוקן את חיפה מהתוכן. המרכז צריך להיות בעיר התחתית".

מבט לכיוון צומת צ'ק פוסט והכרמל / גיא נרדי
 מבט לכיוון צומת צ'ק פוסט והכרמל / גיא נרדי

"אף אחד לא לוקח אחריות על שדרות ההסתדרות"

מי שיעבור את הצ'ק פוסט ויגיע לדרך ההסתדרות, בתחבורה ציבורית, או ברכב וירצה לשוטט קצת בין החנויות, דוכני המזון, הפיצוציות והמועדונים שבצד הדרך, לקניון ומרכז התחבורה החדש, ייקלע לאזור מבהיל, קשוח.

זו אוטוסטרדה ענקית ומהירה, והדבר הכי רחוק מרחוב עירוני. האוויר כאן מזוהם, יש רעש, הבנייה מיושנת, מוזנחת, המדרכות צרות. אין עצים וגם לא צמחי נוי. מצד שני, וזה בטח קשור לכך שביקרתי במקום בצהרי חג עיד אל פיטר, הקניון וגם התחנה המרכזית שוקקים חיים.

"דרך ההסתדרות זה streetmall שנוצר במשך השנים על כביש ראשי", אומר האדריכל דרור גרשון. "בזמנו ראשי העיר לא רצו מסחר בחיפה ולכן המסחר זלג לשם. זה לא בתוך עיר. זה יושב על דרך".

אבישי כהן, מנכ"ל חברת "יפה נוף", מבהיר ששדרות ההסתדרות לא נכללות בתכנון לשיקום האזור: "זה לא רחוב, זה לא ברמה העירונית, זה בהיררכיה ארצית". ובמילים אחרות: לאף אחד כנראה לא אכפת.