הממונה על הנפט הלאים את הרישיונות של גבעות עולם

הממונה על הנפט יוסי וירצבורגר הודיע בסוף השבוע האחרון לשותפות גבעות עולם על ביטול חזקת ראש העין • הביטול הגיע בעקבות אי השגת הרוב הנדרש לאיתור והכנסה של משקיע חדש • על פי המידע שהגיע לידי "גלובס" באסיפה הושג רוב של 52% בלבד לעומת הרוב הנדרש של 75%

הממונה על הנפט, יוסי וירצבורגר / צילום: אוריה תדמור
הממונה על הנפט, יוסי וירצבורגר / צילום: אוריה תדמור

הממונה על הנפט, יוסי וירצבורגר, הודיע בסוף השבוע האחרון לשותפות גבעות עולם על ביטול חזקת ראש העין. זאת, לאחר שבהצבעת בעלי יחידות ההשתתפות שהתקיימה ביום רביעי האחרון לא הושג הרוב הנדרש לאיתור והכנסה של משקיע חדש בחזקה שירכוש 40% ממנה תמורת 40 מיליון דולר. על פי חוק הנפט, השותפות יכולה כעת לערער לשר האנרגיה, במידה ותעשה זאת, רישיון החזקה לא יבוטל עד לקבלת ההחלטה בערר.

ברקע לאסיפה שהתקיימה בשבוע שעבר עמדה החלטתו של הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה לבטל את חזקת ראש העין, עקב חוסר יכולתה של גבעות לקדם את הקידוחים ואת הפיתוח של שדה מגד.

על פי המידע שהגיע לידי "גלובס" באסיפה הושג רוב של 52% בלבד לעומת הרוב הנדרש של 75%.  בהודעת "גבעות עולם" לבורסה צוין כי ניתן היה להשיג את הרוב הנדרש אם השותפות הייתה מצליחה להשלים את המו"מ ומביאה "הסכם תפעול משותף לאישור האסיפה מלא ומושלם לאישור האסיפה ובו פרטי המשקיע , פרטי המפעיל והתנאים הסופיים של ההסכם" . המקורות המקורבים לשותפות מציינים בשיחה עם "גלובס" כי ההצבעה הייתה "אמורפית", ללא שם המשקיע הספציפי - ומסיבה זאת לא הושג הרוב הדרוש.

יומיים לפני האסיפה הגורלית, שפיר הנדסה ונאוויטס הודיעו על חתימת מזכר ההבנות על פיו נאוויטס שבבעלות גדעון תדמור תכנס כמפעילת הפרויקט ותרכוש עד 50% מהאחזקות הישירות בנכס הנפט. זאת, זמן קצר לאחר שחברת RDL שהייתה אמורה להיות מפעילת הקידוח בשדה, הודיעה לשפיר כי החליטה שלא להמשיך את ההתקשרות, עקב "החשיפות הסביבתיות הכרוכות בפיתוח החזקה" . לאחר ש-RDL ביטלה את ההשתתפות בפרויקט ולפני ששיתוף הפעולה עם נאוויטס הבשיל לכדי הסכם חתום, שפיר הודיעה על משיכת הצעת המימון שלה.

על ידי הכנסת נאוויטס של גדעון תדמור, בגבעות עולם קיוו לקבל הארכה של 3 חודשים מהממונה על הנפט כדי להשיג את האישורים הנדרשים שמוכיחים את היכולת של השותפות במימון ופיתוח הפרויקט. ואולם, לאחר 14 שנים בהן בוצע קידוח אחד בלבד בפרויקט, במשרד האנרגיה כנראה מתקשים להאמין ביכולת השותפות להוציא את פרויקט הנפט ליד ראש העין אל הפועל, והממונה על הנפט הכריז כאמור על ביטול החזקה - יום לאחר אסיפת בעלי יחידות ההשתתפות.

שפיר הנדסה, הפועלת בתחום התשתיות והבנייה, נכנסה לפעילות  חיפושי הנפט  לפני קרוב לשנה, אז רכשה 10% ממניות השותף הכללי (היזם) של השותפות גבעות עולם בכ-1.3 מיליון דולר, ולאחר מכן הזרימה לשותף הכללי עוד 2 מיליון דולר, לפי שווי של 15 מיליון דולר, והגיעה להחזקה של כ-22% ממניות השותף הכללי. בסך הכול השקיעה שפיר עד היום בשותף הכללי של גבעות כ-3.9 מיליון דולר (3.3 מיליון דולר ברכישת המניות ועוד 600 אלף דולר כהלוואה), ויש לה אופציה להשקיע סכום נוסף באמצעות הקצאה בשותף הכללי, לפי שווי חברה של 25 מיליון דולר, שתעניק לשפיר החזקה של 50% ממניות השותף הכללי.

באפריל השנה החליט הממונה (לאחר מספר דחיות) לבטל את החזקה של גבעות במגד, אולם הסכים לתת לשותפות ארכה, לצורך השגת מקורות מימון לקידוחים ולפיתוח השדה. בשפיר מעוניינים כעת להשיג דחייה נוספת, בין היתר, כדי לאפשר לנאוויטס לבצע בדיקת נאותות, וכן "לאפשר לכל הצדדים הרלוונטיים לגבש בהסכמה את מערכת ההסכמים החדשה כמו גם את ההצעות שתוגשנה על דעת נאוויטס לאסיפת בעלי היחידות הקיימים".

פוטנציאל הנפט באזור שדה מגד מוערך במאות מיליוני חביות, אך גבעות עולם, שקדחה בו בשנים האחרונות (עד אפריל 2017), הצליחה להפיק ממנו כמויות קטנות יחסית. במהלך 2011 התחילה גבעות עולם להפיק נפט משדה "מגד 5", ועד סוף 2016 הופקו מהשדה קצת יותר ממיליון חביות נפט, שרובן ככולן נמכרו תמורת כ-84 מיליון דולר. עם זאת, לאורך מרבית שנים אלה צברה השותפות הפסדים, בין השאר בשל תקלות בהפקה והשקעה בפיתוח "מגד 6", ולבסוף אזל הכסף מקופתה והיא הפסיקה את הפעילות.