איזי גו: מניית כלל ביטוח איבדה 20% בפחות מארבעה חודשים

סאגת מינוי המנכ"ל, התוצאות החלשות ומכירת מניות ע"י בעלת השליטה, גורמות למניה להציג ביצועי חסר, שהורידו את שווי החברה לפחות מ-3 מיליארד שקל

יורם נוה / צילום: תמר מצפי
יורם נוה / צילום: תמר מצפי

סאגת המינוי של מנכ"ל כלל ביטוח  מעיבה על מניית החברה כבר תקופה לא מבוטלת, ומתברר שזה לא פסק עם ההודעה על מינויו של המשנה למנכ"ל יורם נוה, לתפקיד במקומו של איזי כהן. מניית החברה מציגה ביצועי חסר מול המתחרות, וכן מול המדד הענפי, מדד ביטוח פלוס, שהורידו את החברה לשווי נוכחי של פחות מ-2.9 מיליארד שקל, המציב אותה במקום החמישי בלבד בענף במונחי שווי שוק, לאחר הראל, הפניקס, מגדל ואיי.די.איי ("ביטוח ישיר").

בחודשים האחרונים מאפיינת מגמה שלילית את כל מניות ענף הביטוח, אבל זו של כלל ביטוח סובלת מכך הרבה יותר מהאחרות. חילוקי הדעות סביב מינוי המנכ"ל אינם הסיבה היחידה לחולשה במניית כלל. החברה פרסמה באחרונה דוחות כספיים פחות טובים משל המתחרות, ובד בבד נמכרו 5% ממניותיה כחלק ממתווה המימוש של החזקות אי.די.בי בחברה, שעליו הורה הפיקוח על הביטוח - מה שמציף את השוק במניות החברה.

מאז הודיעה כלל ביטוח על סיום תפקידו של כהן כמנכ"ל בתחילת מארס, איבדה מניית החברה כ-20% בתוך קצת פחות מארבעה חודשים - קרוב ל-700 מיליון שקל במונחים כספיים. הבאות אחריה מבין המניות היורדות במגזר הן מגדל ומנורה, שנחלשו בתקופה זו ב-10%-12%, בעוד המדד הענפי ירד בכ-5%. מהצד השני של הסקאלה, בולטות לחיוב מניות הראל והפניקס, שעלו באותה תקופה ב-1.5%-2%.

כאמור, גם הודעת כלל ביטוח מלפני קצת יותר משבוע על מינויו של נוה למנכ"ל לא סייעה עד כה לשינוי הסנטימנט, ומיום ההודעה (17 ביוני) ועד הבוקר איבדה מניית החברה כ-5%, כשהבאה בתור אחריה היא מנורה, עם ירידה של כ-3%, בעוד מדד הביטוח נחלש בתקופה זו בכ-1.5%. 

מניית כלל
 מניית כלל

המניה ירדה ב-10% בשנה

נזכיר כי הליך מינוי המנכ"ל בכלל ביטוח היה ארוך ובעייתי ועורר המון ביקורת, גם מצד הרגולציה. לאורך החודשים שעברו מאז ההודעה על עזיבתו הצפויה של כהן, היו כמה מועמדים ונראה היה שוועדת האיתור רצתה מינוי חיצוני לחברה. ואולם, בשל אי הסכמות בין יו"ר החברה לבין הנאמן למניות השליטה בה מטעם הפיקוח על הביטוח, משה טרי, נפסלו המועמדים המועדפים זה על זה.

לבסוף ביקש דירקטוריון החברה למנות לתפקיד מנכ"ל זמני - מה שהסעיר את הפיקוח, שהורה ליו"ר ולנאמן להכריע מיידית על מינוי קבוע. או אז ניצח נוה בישיבה הגורלית את ענת לוין, גם היא משנה למנכ"ל כלל ביטוח, שהודיעה על התפטרותה זמן קצר קודם לכן.

בפרספקטיבה של שנה לאחור, איבדה מניית כלל ביטוח כ-10% - דומה לירידות שמציגה המתחרה מגדל, והרחק מזינוקים דו-ספרתיים בטווח של 22%-48% שנרשמו בתקופה זו במניות הראל, הפניקס ואיי.די.איי ביטוח, כשמדד הביטוח מציג בתקופה זו עלייה של כ-6%. במבט על שלוש שנים אחורה מניית כלל נחלשה בקרוב ל-20%, ומקדימה אותה בצד השלילי רק מניית מגדל, עם ירידה של כ-25%.