גננת למבקרי מס הכנסה: "אני רושמת קבלות כשהילדים ישנים"

זאת לאחר שלא רשמה הכנסות בסך 27 אלף שקל • במבצע ביקורת שערכה רשות המסים באזור רחובות והסביבה עלה כי 8% מהעסקים לא רשמו הכנסות

גן ילדים / צילום: שאטרסטוק
גן ילדים / צילום: שאטרסטוק

מצעד התירוצים של בעלי העסקים שלא רושמים הכנסות נמשך: בעלת פעוטון בגדרה, שהתברר שלא רשמה הכנסות על סך 27,600 שקל בצ'קים דחויים שהתקבלו מההורים, אמרה לעובדי רשות המסים: "אני נוהגת לרשום קבלות כשהילדים ישנים".

המקרה אירע בעת מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק ברחובות ובסביבה, ובין היתר בנס-ציונה, יבנה, ראשון-לציון וגן יבנה, ואשר כלל 206 ביקורות. במהלך המבצע התברר כי 8% מהעסקים שנבדקו לא נרשמו הכנסות כדין. למבצע, שנוהל בראשות פקידת שומה רחובות, נבחרו בתי עסק בענפי המסחר, התעשייה ומתן השירותים.

בדומה למרבית המבצעים, גם הפעם שמעו המבקרים של רשות המסים תירוצים יצירתיים יותר ופחות לאי-רישום ההכנסות. כך, בביקורת שערכו מבקרי ניהול ספרים בראשון-לציון אצל רופא שיניים נמצאו צ'קים על סך 11,200 שקל שלא נרשמו בספרים, ותגובת הרופא הייתה: "הלקוחה תביא לי מזומן במקום הצ'קים".

בביקור אצל תופרת בראשון-לציון הסתבר כי לא נרשמו העברות בנקאיות וצ'קים מלקוחות על סך 3,765 שקל. התופרת "תפרה" תגובה מהירה והסבירה לעובדי רשות המסים: "איבדתי את הפנקסים, רציתי להזמין פנקסים חדשים, אך בעלי מצא את הפנקסים". 

בעסק לתיקון ומכירה של פלאפונים בראשון-לציון לא נרשמו הכנסות שהתקבלו מקניית ביקורת של המבקרים וכן מתצפית של המבקרים בעסק. בעל העסק טען בפני המבקרים: "עדיין לא הוצאתי את הקופה, לא הספקתי לסדר, התבלבלתי עם הרישום שקבלתי מהלקוחה ומהמבקרים. אני מקפיד לרשום".

גם חלק ממשרדי עורכי הדין שזכו לביקור לא יצאו צדיקים. במשרד עורך דין אחד למשל, בו נמצא צ'ק דחוי שלא נרשם בספרים על סך 6,133 שקל, גלגל עורך הדין את האחריות על רואה החשבון שלו וטען: "לא ידעתי, ורואה החשבון לא הסביר לי שצריך להוציא קבלה על צ'ק דחוי".

הביקורת נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.