בזכות הזכייה באירוויזיון: נתניהו חוזר בו מפיצול תאגיד השידור

בהודעה שפרסמה היום לשכת רה"מ נכתב כי לאחר שהיועמ"ש חיווה את דעתו כי פיצול התאגיד עלול לפגוע בקיום האירוויזיון בישראל, הוחלט לפעול לתיקון חקיקה שיבטל את הפיצול עליו התעקש רה"מ רק לפני כשנה • ח"כ כבל: "התקפלות מפוארת של נתניהו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

לשכת ראש הממשלה הוציאה היום (ג') הודעה לפיה בדיון שהתקיים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התקשורת, שרת התרבות והספורט, שר התיירות, היועמ"ש והגורמים המשפטיים, סוכם לפעול לתיקון חקיקה בנושא חוק פיצול תאגיד השידור, כדי לאפשר את קיום האירוויזיון בישראל. זאת, לאחר שהיועמ"ש חיווה את דעתו שחוק הפיצול עלול לפגוע בקיום האירוויזיון בישראל.

מאז זכיית ישראל באירוויזיון, שהובילה לכך שאירוויזיון 2019 יתקיים בישראל, השתנתה הגישה של ראש הממשלה ושל אנשי מפלגתו כלפי תאגיד השידור הציבורי. עד לעליית התאגיד לאוויר נתניהו נלחם בו באופן אגרסיבי, במסע ששיאו היה חקיקת חוק הפיצול ימים ספורים לפני תחילת שידוריו. גם לאחר שהתאגיד כבר החל בשידורים, חברי כנסת מהליכוד המשיכו לקדם יוזמות שנועדו לפגוע בו, כמו היוזמה של ח"כ מיקי זוהר, שגם שר התקשורת איוב קרא הצטרף אליה.

אלא שהזכייה באירוויזיון כאמור טרפה את הקלפים, במיוחד על רקע העובדה שהתאגיד הוא כרגע רק חבר בזמני באיגוד השידור האירופי (ה-EBU), ובאיגוד הודיעו כי במקרה של הפרדת החדשות לגוף חיצוני, חברות זאת תצטרך להיבחן מחדש. לפני כשבועיים שלח מנכ"ל ה-EBU מכתב לראשי תאגיד השידור, בו הבהיר באופן רשמי כי הפיצול עלול להעמיד את חברות התאגיד בארגון בסיכון.

החברות ב-EBU קשורה גם ליכולתו של התאגיד לרכוש בעתיד את זכויות השידור ולשדר את המונדיאלים הבאים, כפי שהוא עושה בימים אלה, לאור העובדה שהזכויות הגיעו לתאגיד דרך ה-EBU, שלו יש הסכם עם פיפ"א גם לגבי מונדיאל 2022.

כזכור, בסמוך לעלייתו של תאגיד השידור לאוויר, במאי אשתקד, חוקקה הממשלה בהליך מזורז חוק שקבע כי תאגיד השידור יפוצל לשני גופים נפרדים, כך שהחדשות יסופקו לתאגיד "כאן", שבראשו עמודים אלדד קובלנץ והיו"ר גיל עומר, על-ידי תאגיד נפרד שיוקם לצורך העניין. החוק אושר בכנסת, אך מיד לאחר אישורו הוגשו לבג"ץ עתירות של ח"כ איתן כבל ושל ארגון העיתונאים, ובית המשפט הוציא צו על-תנאי שעצר את המהלך.

כחצי שנה לאחר מכן, בנובמבר 2017, דן בג"ץ בעתירות שהוגשו, ובמהלך הדיון מתחו השופטים ביקורת נוקבת על המהלך ואף הציעו למדינה "לבחון מחדש את עמדתה" בנוגע לחוק. אלא שהמדינה השיבה כי היא נותרת לעמוד מאחורי החקיקה, ומאז ממתינים הצדדים להכרעת בית המשפט, כשבינתיים התאגיד מתנהל כיחידה אחת, כפי שקבע החוק המקורי שמכוחו הוקם. קרא עצמו, שהתמנה לשר התקשורת רק לאחר אישור חוק הפיצול, הביע בעבר תמיכה גורפת בחוק.

מאז הזכייה באירוויזיון השתנתה כאמור הגישה בממשלה. השר קרא פנה ליועמ"ש כדי שזה יפנה לבג"ץ ויבקש ממנו לקבל הכרעה בהקדם בסוגיה. בהמשך הגיש יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הצעת חוק שכללה את ביטול תיקון מספר 8 בחוק השידור הציבורי - התיקון שבו נקבע הפיצול.

כרגע לא ברור האם גם הממשלה מתכוונת להעביר תיקון שכולל את ביטולו המוחלט של הפיצול, או שמדובר בתיקון שכולל רק את דחיית הפיצול עד לאחר קיום תחרות האירוויזיון בישראל.

היום מסר ח"כ כבל: "ניצחנו! התקפלות מפוארת של נתניהו והרבה בזכותה של נטע ברזילי. ובלי ציניות - אני שמח מאוד בשביל תאגיד השידור ובשביל אזרחי ישראל וגאה על הזכות שהייתה לי להוביל את המאבק הזה עם לא מעט אנשים טובים מהרגע הראשון ועד לניצחון הזה". 

מתאגיד השידור נמסר: "נמשיך לבצע את שליחותנו הציבורית, על-פי חוק, עם חטיבת חדשות עצמאית וחזקה, לצד תוכן מגוון ואיכותי בדיגיטל, ברדיו ובטלוויזיה - תוכן העוסק בכל התחומים והמגזרים בחברה הישראלית". 

עו"ד דורי קלגסבלד, שעתר לבג"ץ בשם התאגיד נגד הפיצול, מסר: "העתירה והשגת צו ביניים מנעו פיצול לא חוקתי. אין ספק כי ביטול הפיצול הוא התוצאה הרצויה והחוקית של המהלכים שנקטנו". 

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, שעתר גם הוא לבג"ץ נגד הפיצול, מסר: "עוד מוקדם לחגוג, אבל אנחנו מברכים על הכוונה של ראש הממשלה נתניהו לקדם חוק שיבטל את החוק לפיצול התאגיד. אנו שמחים שבסופו של דבר העתירה שהגשנו הקפיאה את הפיצול ואפשרה לנתניהו לרדת מהעץ ולבטל את המהלך המיותר הזה, שעלול היה לפגוע גם בציבור וגם בעובדים. יש בכוונתנו לוודא שהפיצול אכן יבוטל, ושאין עוד הפתעות בקנה".