חבל על הזמן: 3 אפליקציות שיעצרו את ההתמכרות לסמארטפון

פייסבוק ואפל הפתיעו כשפיתחו כלים לצמצום זמן הבהייה שלנו במסך, לכאורה בניגוד לאינטרס שלהן • אלא שהעולם לא באמת חיכה להן: האפליקציות הבאות יעזרו לכם להתנתק מוואטסאפ, אינסטגרם ושאר הסחות הדעת • מדריך "גלובס"

משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס
משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס

במשך שנים פייסבוק נהגה להשוויץ לא רק במספר המשתמשים העצום שלה, אלא גם במשך הזמן שהם מבלים בה בכל יום. אלא שבחודשים האחרונים המגמה הזאת השתנתה: פתאום מארק צוקרברג חוזר ואומר שמבחינתו זה דווקא ממש בסדר שיגלשו בפייסבוק קצת פחות שעות, כל עוד השעות האלה מנוצלות טוב יותר. הרשת החברתית אפילו הודיעה שהיא מפתחת כלי ניהול זמן שיסייע בכך.

והיא לא לבד. בגרסה החדשה של iOS, מערכת ההפעלה הסלולרית של אפל, יופיעו גם כן כלי ניהול זמן - שמהם אפשר להתרשם כבר עכשיו, עם הפצת גרסת הבטא של המערכת. פיצ'ר בשם Screen Time יאפשר לעקוב אחר משך הזמן שבו אנו משתמשים בנייד בכלל, וגם לפלח אותו לאפליקציות בודדות ולסוגי אפליקציות (רשתות חברתיות או משחקים, למשל). ולא רק לעקוב, כי מה זה שווה, אלא להגביל את משך השימוש.

מכירים את תחושת הבחילה הזאת, כשאתם מחליקים שוב ושוב על המסך גם כששום פוסט מעניין כבר לא קופץ? אז הפיצ'רים האלה כנראה נועדו לכם. אפל ופייסבוק מכירות את התחושה הזאת גם כן, והדבר האחרון שחסר להן הוא שגרף העלייה בזמן השימוש יהפוך לתנועת מטוטלת מכוח המיאוס. גם אם האינטרס שלהן הוא להראות שהן עוזרות לנו להיות משתמשים אחראיים, ולנפנף מעליהן יוזמות רגולטוריות - זו עדיין מטרה מבורכת.

אבל לא לכולם יש אייפון, ולא כולם רוצים להמתין לפייסבוק ומתחרותיה. אז מה אפשר לעשות בינתיים? שלוש האפליקציות הבאות יעזרו לכם לנהל טוב יותר את הזמן מול המסך, ולצמצם אותו. הן טובות להורים שרוצים שהילדים שלהם יתנתקו קצת מהנייד, למכורים שצריכים תמריץ חיצוני כדי להפסיק את הבהייה האינסופית, וגם למשתמשים רגילים שרוצים למתוח את הצוואר ולהספיק לעשות עוד דבר או שניים בחיים.

קולד טורקי / צילום מסך
 קולד טורקי / צילום מסך

הפשוטה: Cold turkey

להורדה

אתר האפליקציה

נתחיל מהאופציה הפשוטה ביותר, ותתעלמו מהשם הלא מזמין. קולד טרקי (תרנגול הודו קר, ביטוי שמשמעו לקחת למכור את הסם שלו בבת אחת) היא אפליקציה ותיקה ובסיסית. תורידו, תפעילו ותקבלו מסך אפור עם בר קצר שבו תקבעו לכמה זמן להשבית את הנייד - מדקה ועד שעה. יעיל מאוד, אם כי לא מאפשר לחסום אפליקציות ספציפיות.

המתוחכמת: AntiSocial

להורדה

אתר האפליקציה

אנטי סושיאל היא אחת מהאפליקציות האלה שמחבבים במבט ראשון. זה חשוב במיוחד כאשר מדובר באפליקציה שאמורה לגרום לך להימנע ממשהו שאתה אוהב. העיצוב שלה רך ומזמין, והאלמנט המשחקי מקבל פה אלמנט תפקיד חשוב: האפליקציה מנגנת על יצר ההשוואה והתחרות שלנו.

איך זה נעשה? מרגע הורדת האפליקציה היא לומדת את דפוסי השימוש במכשיר, וכך מציגה ציון כללי של מידת התלות בו. אפשר להשוות את זמן הבהייה במסך לבני או בנות אותו מגדר או גיל, לראות כמה פעמים ביום פתחתם את המכשיר לאחר נעילה, כמה פעמים פתחתם אפליקציות, באילו מהן השתמשתם הכי הרבה, וכמה זמן בזבזתם במדיה החברתית.

לצד הבקרה והמעקב, האפליקציה מספקת כמה כלים לניהול הגבלת השימוש. המשתמש יכול לגבש רשימה שחורה של אפליקציות שייחסמו, ולקבוע מתי לפתוח ומתי לחסום לעצמו את הגישה. בברירת המחדל מופיעות ברשימה כל אפליקציות המדיה החברתית והמסרים המידיים. אפשר להגדיר מגבלה יומית קבועה מראש, באמצעות לוח שנה הקובע באילו ימים ובאילו שעות תיחסם הגישה לאפליקציות הממכרות, או להשתמש בטיימר כדי לחסום מיד את האפליקציות שברשימה השחורה לפרק זמן מוגדר.

מה אפשר לחסום? הכל. מוואטסאפ ואינסטגרם ועד אפליקציות למעקב אחרי שערי המניות או הביטקוין. הבעיה היא שאנטי סושיאל מאפשרת לעקוף את החסימות האלה די בקלות, ודרושה משמעת עצמית כדי לא לעשות זאת. אז מה הפתרון? שימו לב לאפליקציה הבאה.

אוף ד'ה גריד / צילום מסך
 אוף ד'ה גריד / צילום מסך

הקשוחה: Off the Grid

להורדה

אפשר להתווכח אם Off the Grid מציעה שיטת גמילה מבריקה, מודל עסקי ערמומי - או גם וגם. הרעיון פשוט: אתם מגדירים לכמה זמן לחסום את פייסבוק, וואטסאפ, טלגרם או כל אפליקציה אחרת. האפליקציה תשלח הודעות לחבריכם כדי להודיע שאתם לא זמינים, ואם בכל זאת תרצו לגלוש לפני תום הזמן שקבעתם - יש סנקציה בדמות צפייה בפרסומת וידאו או קנס של דולר אחד.

אוף דה גריד היא אפליקציה אסתטית ומהנה לשימוש, עד כמה שאפליקציה כזאת יכולה להיות מהנה. ההסתייגות שלי היא שהאפליקציה מבקשת לא רק גישה למערכת בקרת השימוש בטלפון (Usage access) כמו מתחרותיה, אלא גם לאנשי קשר, סמסים, קבצים, הודעות ועוד. אם אתם חוששים לפרטיותכם, עדיף לבחור באופציה קצת פחות פולשנית - גם אם מוגבלת יותר.

גלישה נעימה, והפסקה עוד יותר נעימה!