אפל בונה מאפס את הניווט באמצעות Apple Maps

אפליקציית המפות של יצרנית האייפון נחשבת לאחד המוצרים הכושלים שלה, בטח יחסית לווייז וגוגל • כעת החברה בונה מחדש את השירות - כך שיוודא שהמשתמשים באמת יגיעו ליעדם

מנכ"ל אפל טים קוק / צילום: רויטרס - Stephen Lam
מנכ"ל אפל טים קוק / צילום: רויטרס - Stephen Lam

אפל בונה מחדש את אפליקציית המפות שלה, ויש לה ציפיות גבוהות. טק קראנץ' דיווח בסוף השבוע כי יצרנית האייפון תבסס מעתה את המפות על מידע שאספה בעצמה, ולא על דאטה של חברות חיצוניות כפי שהיה מאז השקת האפליקציה ב-2012 ועד היום. באפל  אישרו את הפרטים.

האפליקציה המשופצת תגיע למשתמשים באופן הדרגתי. בשבועות הקרובים היא תשוחרר רק עבור מי שמשתמש במערכת ההפעלה iOS 12 beta, ורק במפות בסן פרנסיסקו ואזור המפרץ. במהלך השנה הבאה האפליקציה תציג את המפות החדשות באופן הדרגתי עבור כל אזורי ארה"ב, ולמשתמשי כל גרסאות iOS. לא ידוע כרגע אם ומתי תושק האפליקציה המחודשת במדינות מחוץ לארה"ב, כולל ישראל.

כשאפליקציית המפות הושקה, המשתמשים מיד איתרו בה בעיות רבות, מהניווט ועד לחיפוש פשוט של כתובת. מנכ"ל אפל טים קוק התנצל אז על הבעיות באפליקציה באופן פומבי, ופיטר את מנהל התוכנה בחברה. מאז האפליקציה השתפרה, אך היא עדיין משתרכת מאחורי גוגל (ו-Waze). הוראות הניווט באפליקציה התבססו עד היום על נהיגה, והיו יעילות פחות כשמדובר בהולכי רגל או נוסעים בתחבורה ציבורית. בנוסף, לאפל לקח זמן רב לפתור בעיות שונות באפליקציה ולעדכן אותה בהתאם לשינויים שקרו בכבישים ורחובות. כעת מקווה החברה לשנות את כל זה.

הדאטה יגיע לאפליקציה המחודשת ממספר מקורות: כלי רכב של אפל, שנסעו כשהם נושאים מצלמות ברחבי ארה"ב במשך מספר שנים; לוויינים שמצלמים ברזולוציה גבוהה ואייפונים. בכל פעם שמשתמשי אייפון יפתחו את אפליקציית המפות, החברה תאסוף מידע אנונימי, בדומה לגוגל.

הבחירה לאסוף מידע מהמכשירים נובעת מהעובדה שיותר ממיליארד מכשירים משתמשים היום ב-iOS. החברה מקווה להגיע כך לדיוק רב יותר בזמן אמת, ולאפשרות לעדכן מהר יותר את האפליקציה בהתבסס על הדאטה שייאסף. אפל אומרת כי לאיסוף הנתונים לא תהיה השפעה ממשית על הסוללה או על השימוש בנתונים עבור משתמשי האייפון. עוד בדומה לגוגל, אפל תטשטש מידע אישי מדאטה שצולם על ידי כלי הרכב שלה, לדוגמה פרצופים, לוחיות רישוי ועוד.

במסגרת העדכונים אפל תשדרג את המפות כך שיהיו קלות לקריאה ומפורטות. היא תוסיף פרטים על פארקים ויערות, נתיבים ראשיים, נתיבים להולכי רגל, מתקני ספורט, חניות ועוד. בנוסף תשים החברה דגש על הבאת המשתמש בדיוק למקום שהוא צריך להגיע אליו, בפרט כשמדובר בבניינים שכתובתם ברחוב אחד והכניסה אליהם מרחוב אחר.

הבחירה של אפל לעדכן את התוכנה דווקא עכשיו נובעת כנראה מכך שבתקופה האחרונה יותר ויותר חברות שמות דגש מיוחד על דאטה שנוגעת למיקום, עבור טכנולוגיות כמו רכבים אוטונומיים ומציאות מוגברת. יש הסבורים כי אפל תשתמש בכלי הרכב שאספו את הנתונים עבור המפות לאימון כלי רכב אוטונומיים. בנוסף, מדובר בחלק מתהליך שבמסגרתו אפל מעבירה יותר ויותר מהטכנולוגיה שלה לשליטתה הפנימית: החברה אף עברה לייצר בעצמה חלק מהרכיבים לאייפונים במקום לקנות אותם מספקים חיצוניים.