על אף מחאות הח"כים החרדים: חוק הגיוס אושר בממשלה

הצעת החוק תעלה מחר להצבעה בקריאה ראשונה, בשאיפה למעבר בקריאה שנייה ושלישית עד תום מושב הקיץ של הכנסת בסוף יולי 2018 • החוק מדרג את יעדי הגיוס מדי שנה, ובשנת 2027 אמור מספר המתגייסים מהמגזר להגיע עד כ-6,800 משרתים

מפגינים נגד חוק הגיוס / צילום: אוריה תדמור
מפגינים נגד חוק הגיוס / צילום: אוריה תדמור

הממשלה אישרה את הצעת מתווה חוק הגיוס כפי שהונחה על ידי שר הביטחון אביגדור ליברמן אחרי עבודת צוות משרדי בראשות היועץ המשפטי של משרד הביטחון עו"ד איתי אופיר. הצעת החוק הממשלתית תאושר בשעה הקרובה בוועדת השרים לחקיקה ותעלה מחר (ב') להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. לאחר מכן תועבר ההצעה לטיפול בוועדה ייחודית שתכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית, בשאיפה עד לתום כנס הקיץ ב-30 ביולי 2018.

הסיעות החרדיות, מתכוונות להצביע נגד ההצעה מחר במליאה ודובריהם טוענים כי יפעילו מנופים כבדים כדי לשנות את נוסח ההצעה בוועדה בהכנה לקריאה שניה ושלישית. אולם לא ברור אם הנוסח ישתנה באופן מהותי.

ההצבעה מחר (ב') במליאה צפויה לעבור גם היא, שכן סיעת יש עתיד ובה 11 חברי כנסת יתמכו בהצעה וסיעת המשותפת, ובה 13 ח"כים יימנעו מלהשתתף. התמיכה של יש עתיד סוללת את הדרך לסיעות ש"ס ויהדות התורה להצביע נגד הצעת החוק בלי שהממשלה תיפול.

חוק הגיוס בגרסה הנוכחית, משית יעדי גיוס על ישיבות ומוסדות לימודיים לשנים הקרובות וסנקציות כלכליות על אי עמידה ביעדים. החוק מדרג את יעדי הגיוס מדי שנה, ומאפשר למתגייסים ללכת לשיבוץ כללי או שירות לאומי. בשנת 2027 אמור מספר המתגייסים להגיע עד כ-6,800 משרתים.

בנושא של סנקציות כלכליות, החוק מאפשר למוסדות החינוך לעמוד במכסות בשנים הראשונות וכעבור 4 שנים, אי עמידה במכסות תביא לקיצוץ תקציבים ממשלתיים בשיעורים הולכים וגדלים.

בנוסף, אם הגיוס לא יעמוד על שיעור של 85% מיעדי הגיוס, הוא יפקע כעבור 3 שנים.

בהצבעה הבוקר בממשלה השר אריה דרעי נמנע. דרעי אינו חבר כנסת כך שאינו ניצב בפני בעיה מחר במליאה. סגני השרים יעקב ליצמן ומשולם נהרי צפויים להצביע נגד הצעת החוק הממשלתית, דבר אשר עשוי להעמיד אותם במצב בעייתי מבחינה חוקתית (דין שר או סגן שר המתנגד להצעת חוק ממשלתית, כמי שמתפטר), אך אם החלטת הממשלה הבוקר מתירה להם לעשות זאת באופן מפורש, אין עם כך בעיה.

בסיעת המחנה הציוני הודיעו אתמול שההצבעה על החוק בקריאה ראשונה תהיה הצבעת אי אמון. בכך הם הפכו את יאיר לפיד ויש עתיד למי שלמעשה תומכים בממשלה בהצבעה עם הקואליציה.

במקביל פעילי המחנה הציוני יצאו היום (א') לפעילות פוליטית מול בתי הפוליטיקאים מיש עתיד. הם הכינו כרזות בצורת "צווי 8" כדי להמחיש שהחוק הממשלתי הוא ריק מתוכן ואין בו שוויון בנטל. בהודעה של המחנה הציוני נאמר: "לפיד זרק את החיילים מתחת לגלגלי האוטובוס בשביל ברית דמיונית עם ליברמן. אנחנו בעד שכל אזרח בישראל יישא בנטל. בין אם בשירות צבאי ובין אם בשירות לאומי או אזרחי - אבל עד שזה יתגשם - המדינה צריכה לדאוג שאלו שמתגייסים יתוגמלו בשכר ראוי. חוק הגיוס הנוכחי מוחק את האפשרות לזה".

פעילי המחנה הציוני תולים "צווי 8" על דלת ביתו של לפיד / צילום: באדיבות המחנה הציוני
 פעילי המחנה הציוני תולים "צווי 8" על דלת ביתו של לפיד / צילום: באדיבות המחנה הציוני