"אחת מתוך 10 חברות עפר נקלעת לקשיים"

כך לפי חברת הייעוץ CofaceBdi • אחת הסיבות העיקריות לעלייה בסיכון בענף היא מוסר התשלומים הרעוע של המגזר הציבורי

בניה למגורים בכפר יונה ש/ צילום: איל יצהר
בניה למגורים בכפר יונה ש/ צילום: איל יצהר

חלק בלתי נפרד מעבודות הביצוע בענף הבנייה קשור לעבודות עפר ותשתיות. רבות כבר דובר על כך שמשך זמן הקמת שכונה בישראל, או פרויקט נדל"ן למגורים, עומד על שנים ארוכות וכל העת מנסים במשרדי הממשלה לקצר את משך הבנייה, כמו גם להדביק את הפער בין סיום עבודות הפיתוח והתשתית לסיום הבנייה ואכלוס בנייני המגורים.

במקביל, כבר שנים שמצב חברות הביצוע אינו מעודד, ושולי הרווח הנמוכים הובילו למספר קריסות בענף בשנים האחרונות. כעת נראה שגם קבלני העפר לא נמצאים במצב טוב יותר. הבעיה היא שבעוד בממשלה מנסים לפעול כדי להגדיל את היקפי הבנייה, נראה שהבעיה לא פעם נעוצה דווקא במוסר התשלומים הרעוע בענף שמעלה את רמת הסיכון של החברות.

סקר מיוחד שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi בקרב מנהלים בקרב 100 חברות מתחום עבודות העפר מעלה כי מוסר התשלומים בתחום זה הוא בעייתי, מה שמוביל למצב בו אחת מכל 10 חברות בענף נקלעת לקשיים.

"התשלום עבור עבודות עפר שהוזמנו במגזר הציבורי לחברות הביצוע יכול להגיע בין 90 ל-150 ימי אשראי", כך עולה מהסקר, "העלייה בימי האשראי לענף, במיוחד מהמגזר הציבורי, היא אחת מהסיבות לעלייה בסיכון בענף עבודות העפר, ומביא לכך שאחת מתוך 10 חברות בענף נקלעת לקשיים". מהסקר עולה כי 66% מהמנהלים בחברות העפר מדווחים על הרעה במוסר התשלומים של המגזר הציבורי. מספר ימי האשראי המשולמים בממוצע על ידי מזמיני עבודות מהמגזר הציבורי נאמד בלא פחות מ-126 ימים.

בחברת CofaceBdi מציינים כי חמשת החודשים הראשונים של 2018 ממשיכים את המגמה שהתחזקה במחצית השנייה של 2017, של גידול משמעותי בסיכון של חברות העפר והתשתית: "הדבר בא לידי ביטוי בעלייה של 64% בכמות החברות שמדורגות בדרגות סיכון גבוהות של 8. כמו כן חלה עלייה של 20% במספר החברות שמדורגות בדירוג סיכון 9-10 (דירוג הסיכון הגבוה ביותר, שמשמעותו המלצה לתשלום במזומן בלבד ללא אשראי לחברה)".

העתיד לא מבשר טובות

כאשר בוחנים את הערכות המנהלים בחברות העפר נראה שלא רבים מהם אופטימיים לגבי השיפור בשנה הקרובה. רק 30% מהמנהלים הביעו אופטימיות לשיפור במצב הענף בשנה הקרובה, כאשר 24% מהם צופים אף שתחול הרעה בסיכון הענף, והיתר צופים שהמצב לא ישתנה.

"מוסר התשלומים בעייתי מביא באופן ישיר לעלייה בסיכון בפעילות חברות, במיוחד בתחום התשתיות", כך לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, "לאחר תקופה של שנתיים שאנחנו רואים חברות ביצוע בענף הבניה קורסות, חברות הביצוע בענף העפר והתשתית מתמודדות גם הן עם קשיי תזרים מזומנים, בעקבות הקשיים בגביית הכספים, כאשר מצד אחד המשכורות וההוצאות משולמות באופן שוטף, אולם הכספים מביצוע העבודות מגיעות לאחר חודשים רבים. החברות הגדולות, שיש להן עודפים, מחזיקות ביכולת הישרדות בענף, אך גם זו מוגבלת במידה ולא יהיה שינוי בתנאי התשלום. חברות אלה, לאור תנאי תשלום ארוכים של גופים ממשלתיים, מנשימות ומממנות את קבלני המשנה הקטנים".

ינאי מציינת עוד כי "למדינה יש אחריות ליציבות החברות, ולא בכדי קודם חוק מוסר התשלומים המסדיר את נושא ימי האשראי, אבל לצערנו ברור לכל שהחוק לא עשה די כדי לטפל בבעיית התשלומים לקבלנים על ידי גופים ממשלתיים והרשויות המקומיות. בימים בהם בניית תשתיות וכבישים היא משימה לאומית לצורך בניית שכונות להגדלת היצע הדיור בישראל, יש לבחון מחדש את הטיפול גם בכל נושא התשלומים כדי שמשימות אלו יוכלו להיות מושלמות בהצלחה ללא עיכובים לאור קריסות קבלני הביצוע".

גרא קאושנסקי, סמנכ"ל תשתיות ובניה חוזית בהתאחדות בוני הארץ מציין כי נתוני הסקר אינם מפתיעים. "משרדי הממשלה כפופים לחוזה המדף הממשלתי ומחויבים לשלם תוך 38 יום, אולם הממשלה נכשלת שוב ושוב במשימתה להחיל את החוזה ואת תנאי התשלום שבו על החברות הפועלות מטעמה, על התאגידים המקומיים ועל הרשויות המקומיות. אנו נתקלים מדי יום במקרים אבסורדים שהקבלן מקבל את התשלומים באיחור של חודשים רבים ולעיתים גם מעל לשנה. תרבות קלוקלת זו מחלחלת כלפי מטה ומשפיעה גם על התשלומים לקבלני המשנה לספקים ולעובדים והיא אחת הסיבות לקריסת קבלני תשתיות בשנים האחרונות".