ירידה באשראי לרכישת רכב ברבעון הראשון ל-13.6 מיליארד ש'

בסוף 2017 היקף האשראי עמד על 13.7 מיליארד שקל • עיקרי הירידה נרשמה באשראי שמעמידות חברות כרטיסי האשראי • אשתקד צמח האשראי בתחום זה ב-11%

מגרש מכוניות של אלבר / צילום: איל יצהר
מגרש מכוניות של אלבר / צילום: איל יצהר

ירידה של קרוב ל-1% בהיקף האשראי לרכישת רכב ברבעון הראשון של 2018, כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום. למעשה זו הפעם הראשונה בה נרשמה ירידה באשראי לרכב, מאז החל בנק ישראל לפרסם את נתונים (לפני כשנתיים).

מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף האשראי שהעמידו הבנקים וחברות כרטיסי האשראי ללקוחות פרטיים לרכישת רכב עמד על 13.6 מיליארד שקל נכון לסוף מארס, לעומת 13.7 מיליארד שקל בסוף שנת 2017. עיקר הירידה נרשמה באשראי של חברות כרטיסי האשראי: ההלוואות לרכישת רכב שמעמידות החברות ירד ברבעון הראשון בקרוב ל-5% ל-2.13 מיליארד שקל. לעומת זאת במערכת הבנקאית נרשם קיפאון, והיקף האשראי לרכישת רכב הסתכם ב-11.5 מיליארד שקל, בדומה לסכום שנרשם בסוף השנה. הירידה הזו מגיעה לאחר תקופה של צמיחה באשראי בתחום זה. לשם השוואה בשנת 2017 גדל האשראי לרכישת רכב בשיעור חד של 11%.

לפני שנה פרסם בנק ישראל הנחיות שמטרתן לצנן את פעילות התחום. הפיקוח על הבנקים התריע כי רמת הסיכון בפעילות זו גדלה, והטיל ספק ביכולת הבנקים לממש כלי רכב משועבדים. הפיקוח הנחה את הבנקים ששווי בטוחה בדמות רכב יחושב כ-60% בלבד משווי הרכב במחירון. בנוסף, ככל שהרכב ילך ויתיישן, היחס של שווי הבטוחה לשווייה במחירון ירד, עד אשר ברכבים בני יותר מ-5 שנים שווים יתאפס.

נראה כי הבנקים הפנימו את המסר והקפיאו את הצמיחה בפעילות זו. מגמה זו נרשמה גם בחברות כרטיסי האשראי. בענף זה הירידה נרשמה גם כי הלוואות אלה מתאפיינות בשיעור רווחיות נמוך, מכיוון שהן כוללות ביטחונות ולכן לכאורה הסיכון נמוך יותר. בחלק מהחברות העדיפו להתמקד בהלוואות צרכניות על חשבון הצמיחה באשראי לרכישת רכב.

ההלוואות לרכישת רכב נחשבות בעלות סיכון נמוך לכאורה כיוון שיש מולן בטוחה - כלי הרכב הנרכש. חלק מהשחקנים סימנו את התחום הזה כיעד לצמיחה, מה שהביא לשחיקת מחירים עד לרמת ריביות של פריים פלוס 0.25-0.5%, כלומר ריבית של כ-2% בלבד. בשנה האחרונה נרשמה עלייה ברמת המרווחים, אך היא עדיין נחשבת לנמוכה לעומת האשראי הצרכני הרגיל.