כחלון לנתניהו: "גם אם תהיה רה"מ עוד 20 שנה, לא תעשה דבר"

שר האוצר תקף את ראש הממשלה על רקע טיוטת חוק משק החשמל: "אתה פילוסוף, יודע לדבר ולא לעשות" • נתניהו לראשי הקואליציה: אני מעוניין להמשיך בממשלה הנוכחית עד סוף הקדנציה; "זאת קואליציה מצוינת" • השבוע יערך מרתון דיונים לאישור הרפורמה במשק החשמל

כחלון ונתניהו בישיבת הממשלה / צילום: רויטרס
כחלון ונתניהו בישיבת הממשלה / צילום: רויטרס

עימות סוער התנהל בישיבת ממשלה שהתכנסה הבוקר (א') כדי לאשר עקרונית את תיקון חוק משק החשמל כדי להוציא לדרך את רפורמת החשמל. הדיון היום היה אמור להיות טכני בלבד, זאת מכיוון שהרפורמה כבר אושרה בממשלה לפני חודש, ואולם לראש הממשלה היה חשוב להביע בפעם נוספת את הסתייגותו מהרפורמה. כך נודע ל"גלובס".

על פי הגורם שנכח בדיון, טען נתניהו שידם של העובדים עדיין נשארת על השאלטר ותהה מה יקרה אם העובדים לא יקיימו את מה שסוכם בהסכם, זאת לאור העובדה שהרפורמה תהיה מעוגנת כעת בחוק. לדברי הגורם, נתניהו רצה להכניס תיקונים נוספים לחוק משק החשמל, מעבר למה שהוכנס בהחלטת המציעים שהוצגה היום בישיבה - מדובר בחובת בוררות במקרים בהם ישנן שביתות של המונופולים החיוניים. נתניהו ניסה ללחוץ על כחלון להגביל את זכות השביתה של העובדים במונופולים הגדולים כדי לצמצם את האפשרות שהם ימחאו ויעכבו רפורמות מבניות.

בעקבות הדברים תקף כחלון את נתניהו ואמר: "אתה פילוסוף, יודע לדבר ולא לעשות. היית ראש ממשלה במשך 10 שנים ועוד 4 לפני כן. גם אם תהיה ראש ממשלה עוד 20 שנה, לא תעשה דבר".

כחלון נמצא כיום בשיתוף-פעולה הדוק עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ואינו מעוניין לפגוע בגופים המיוצגים על-ידי ההסתדרות.

כאשר ראש הממשלה שאל את שר האנרגיה יובל שטייניץ האם יהיה מוכן לוותר על החקיקה, שטייניץ ענה: "לא. מה פתאום? החוק הוא מוריד את יד העובדים מהשאלטר". שטייניץ הוסיף ואמר כי מדובר באחת הרפורמות הטובות שהיו כאן, וההסכם שהושג מותנה בהתקדמות הרפורמה. לדברי המקור, שר האוצר כחלון הצטרף ותמך בדברי שטייניץ ואמר שגם בליכוד יתנגדו לחוק בוררות חובה.

לשאלת "גלובס" איך הגיב נתניהו לדבריו של שר האוצר בנוגע לחוסר היכולת של ראש הממשלה להוביל תהליכים ורפורמות, התשובה לא התייחסה ישירות למתקפה של כחלון אך באשר לדרישת חוק בוררות חובה, נאמר כי ראש הממשלה ממשיך לרצות שיחוקק חוק שכזה. במקביל, הוא דורש שכל רבעון תוצג ההתקדמות של הרפורמה, וזאת כדי שהממשלה תוכל לפקח ולבקר.

לסיכום, נתניהו אמר שדבריו יירשמו בפרוטוקול והצעת תיקון חוק משק החשמל עברה בהצבעה. במקביל הודיעו היום בוועדת הכלכלה של הכנסת כי השבוע יערך מרתון דיונים לאישור הרפורמה במשק החשמל. ח"כ איתן כבל, יו"ר הוועדה, ציין כי הוועדה תכין את החוק בעבודה מרתונית החל מיום שני בערב בשעה 19:00, ובמשך הימים שלישי עד חמישי יימשכו הדיונים. התוכנית היא לסיים את החקיקה עד לסוף מושב הקיץ, ב-30 ביולי.