"להשיג סקס מספק יחיד": הציטוט בפייסבוק של רשות ההגבלים

בצעד הסברתי תמוה, רשות ההגבלים העסקיים פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה הפניה לציוץ של הקומיקאי גורי אלפי שמסביר לבתו בצורה סקסיסטית מה זה "מונופול" • בעקבות פניית "גלובס" הרשות מחקה את הפוסט • הרשות בתגובה: "לא סברנו שיש בציוץ דבר פוגעני, אך ככל שהיה בו כדי לפגוע במישהו - אנו מתנצלים"

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

רשות ההגבלים העסקיים בצעד הסברתי תמוה, בלשון המעטה: פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה הפניה לציוץ של הקומיקאי גורי אלפי שמסביר לבתו בצורה סקסיסטית למדי מה זה "מונופול", וכך כותב הקומיקאי: "נישואים זה לעבוד בלהשיג סקס מהספק היחיד שיש לך. כך הסברתי לבנות מה זה מונופול". 

נציין כי בעקבות פניית "גלובס" הרשות מחקה את הפוסט. 

הפוסט המוזר של רשות ההגבלים העסקיים / צילום מסך מתוך פייסבוק
 הפוסט המוזר של רשות ההגבלים העסקיים / צילום מסך מתוך פייסבוק

עולם המושגים של ההגבלים העסקיים עשוי אולי לזמן תרגום יצירתי למונחים הקשים שנתקלים בהם - בהם "ספק יחיד", "הסדר כובל" ואפילו "מונופול" - ורשות ההגבלים פועלת בשנים האחרונות בניסיון "להנגיש" את המונחים לציבור הרחב; ואולם הפעם נראה כי הרשות בחרה לתת במה לציוץ בעייתי מבחינת המסר העולה ממנו - מסר סקסיסטי ובוטה בעליל. הגם שברור כי הציוץ נכתב בהומור על-ידי הקומיקאי עצמו, וזו גם עבודתו (וניתן אולי להתווכח אם זה מצחיק או לא) - העלאתו לעמוד הפייסבוק של הרשות גורמת לכל הפחות להרמת גבה. 

הפוסט האמור, שפורסם בסוף חודש אפריל השנה, תמוה במיוחד כאשר בראש הרשות עומדת כיום אישה - עו"ד מיכל הלפרין, שניתן להניח שלא הייתה נותנת יד להעלאת הסבר למונח מונופול באמצעות החפצת אישה ושימוש בסקס. ואולם, מתברר כי מיכל הלפרין עצמה עשתה לייק לפוסט האמור.

גם התגובות הסקסיסטיות ו"היצירתיות" לפוסט של הרשות לא איחרו להגיע. אחד המגיבים כתב למשל: "מזל שלא היה צריך להסביר איך מפעילים עליו כוח שוק". כוח שוק הוא מונח מעולם ההגבלים העסקיים המתאר את כוחו או שליטתו של מונופול, תאגיד בשוק מסוים. הקישור לעולם הסקס הופך את המונח לאלים ובעייתי, בלשון המעטה. 

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "הרשות שיתפה את הציוץ של גורי אלפי כציוץ היתולי לפני כ-3 חודשים, משום שסברה שהוא מוסיף נופך הומוריסטי למונחים כלכליים כבדים. לא סברנו שיש בציוץ דבר פוגעני, אך ככל שהיה בו כדי לפגוע במישהו - אנו מתנצלים על כך ונסיר אותו מהעמוד".