המאבק על האסדה מחריף; דלק"ד: "עברנו את נקודת האל חזור"

אסדת לוויתן אמורה להגיע לישראל בעוד כמה חודשים ותוצב במרחק 10 ק"מ מחוף דור והתושבים דואגים בנוגע לזיהום סביבתי • יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים: "פרויקט לוויתן מתקדם על פי הלו"ז ויפחית את זיהום האוויר בכלל בישראל ובמיוחד באיזור חדרה. המשק זקוק לגז הזה נואשות כדי להתקיים" • בתוך כל הסערה טוענים בארגון שומרי הבית: "עובדי נובל אנרג'י גרמו נזק לציוד במאהל המחאה וחסמו רכב על ידי תלוליות עפר גבוהות, כך שהוא נלכד למספר ימים בשטח"

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

"הביקושים לגז טבעי במצרים גבוהים מאוד, וצפויים להגיע לכ-100BCM בשנה. גם בירדן הביקושים לגז טבעי עולים. אנחנו נמצאים במו"מ עם לקוחות נוספים, ובוחנים הסכמי ייצוא נוספים של 10-20BCM נוספים מלוויתן", כך הכריז לפני שעה קלה (יום ג') יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, אחת השותפות במאגר "לוויתן". הדברים נאמרו בוועידת התשתיות של מידע כנסים שמתקיימת בשעה זו במלון דיוויד אינטרקונטיננטל.

נזכיר כי בימים אלה מתנהל מאבק ציבורי על הרחקת אסדת לוויתן מהחוף. האסדה שאמורה להגיע לישראל בעוד כמה חודשים תוצב במרחק של 10 ק"מ מחוף דור, דבר שהמעורר דאגה בקרב תושבי האזור בנוגע לזיהום סביבתי שעלול להיגרם כתוצאה מהליך הניקוי של הגז הטבעי שיתבצע על גבי האסדה.

הבוקר מאבק התושבים עלה מדרגה: השותפות לוויתן הודיעה כי הצוות של חברת נובל אנרג'י האמריקאית, המשמשת כמפעילת המאגר, שעובד באתר הנחת צינור הגז סמוך לכביש החוף נתקל בקבוצת "פולשים". על פי הודעת השותפות, "הקבוצה הפריעה לעבודת הצוות בכוחניות, תוך סיכון חיי העובדים, וחיי הפולשים עצמם והילדים שלהם שנכחו במקום. העבודות במקום מתבצעות מכוח היתר שניתן ע"י הועדה המחוזית ולאחר שבית המשפט המחוזי בחיפה דחה בקשה למתן צו ביניים להפסקת העבודות. המשטרה עודכנה בהתפרעויות".

אבו התייחס בדבריו למאבק ואמר כי "פרוייקט לוויתן מתקדם על פי לוחות הזמנים. הצינורות כבר הונחו, הבארות נקדחו, רוב האסדה כבר בנויה. עברנו כבר מזמן את נקודת האל חזור. לוויתן יזרים גז למשק כבר בשנת 2019, על פי לוחות הזמנים הקבועים, ויפחית את זיהום האוויר בכלל ישראל ובמיוחד באיזור חדרה כתוצאה ממעבר מיצור חשמל באמצעות פחם ומזוט לגז טבעי נקי וזול יותר. "

הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, מר שאול מרידור התייחס אף הוא למאבק הציבורי נגד אסדות הגז בחופים ואמר :"מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לא לעמוד בלוחות הזמנים שהיא הקציבה. משמעות העיכוב היא הרת אסון על המשק. זה בסדר שנעשה דיון ופעילות ציבורית סביב הנושא, אך מרגע שההיתרים והאישורים ניתנו, צריך לתת לאנשים לעבוד. המשק זקוק לגז הזה נואשות כדי להתקיים כדי לתת לכולנו אנרגיה זולה ונקייה יותר. בסוף צריך לקבל החלטות ולהתקדם אם אנחנו רוצים לקדם תשתיות טובות ונכונות לישראל. קבלת ההחלטות חייבת להיות מהירה כדי שנוכל לנוע ולהתקדם".

בארגון שומרי הבית נסמר הבוקר (ג') כי״הבוקר הגיעו עובדי נובל אנרג'י וביקשו מפעילי ארגון שומרי הבית, השוכנים במקום בכפר האוהלים, לפנות ציוד קל מהשטח. הפעילים נענו לבקשה ואפשרו לעובדי נובל אנרג'י להיכנס בבטחה לשטח הכפר. בפועל, טרקטור של נובל החל בעבודת עפר וגרם לנזק לציוד במאהל. במקביל, תוך ניצול ציני של ההסכמה שהושגה, החלו כלים כבדים רבים לבצע הכשרת שטח עבודות בשטח החניה של כפר האוהלים. זאת ללא תאום וללא הסכמה מצד הפעילים בשטח״.