רשף לוי: "כשאני כותב, אני לא יודע מראש מה יתפוס"

יוצר הסדרה "הבורר", התסריטאי והסטנד-אפיסט רשף לוי בוועדית MAD של "גלובס": שפה מתחילה עם צעירים שרואים משהו ומאמצים את זה; מבחינתי זו לא המטרה לכתוב משהו כדי שהביטוי יתפוס, זה עוד דובדבן בעוגה - אבל העוגה, או הלחם והחמאה, זה לכתוב משהו שיצחיק וירגש, וזה תמיד האתגר"

רשף לוי בוועידת MAD / צילום: שלומי יוסף
רשף לוי בוועידת MAD / צילום: שלומי יוסף

"מה זה מיליון דולר? בסך-הכול ניירות ירוקים עם ציור של גוי" - זו רק דוגמה אחת מיני רבות לשפה ולסלנג שהיו שזורים באחת מסדרות הטלוויזיה המצליחות ביותר בהוט, "הבורר". הסדרה, שעלתה לאוויר לפני יותר מ-10 שנים, הצליחה לשלב ז'אנר של שפה שהטביע כמה מונחים אייקוניים.

יוצר הסדרה, התסריטאי והסטנד-אפיסט רשף לוי, שהתארח אמש (ב') בוועידת MAD של "גלובס", סיפר כי "העיסוק אצלי עם השפה התחיל עוד לפני הרבה שנים, כשכתבתי עבור 'חלומות בהקיציס'. שם עסקתי בלייצר ביטויים שיעזרו לייצר קומדיה באמצעות תבניות. ב'הבורר' זה עולם של מאפיה, וכמו ב'החבר'ה הטובים', או ב'הסופרנוס', יש התעניינות בשפה בעולמות האלה. כשאני כותב, אני לא יודע מראש מה יתפוס. מבחינתי אני מתפלל לאלוהי ההומור והיצירה שיעשה שזה כן יתפוס".

רשף לוי מדבר על יצירה ישראלית

האם קל יותר לשלב שפת רחוב או סלנג בעולמות הטלוויזיה על פני תיאטרון למשל?

"לייצר קאלט בטלוויזיה זה קל יותר. שפה מתחילה עם צעירים שרואים משהו ומאמצים את זה - מבחינתי זו לא המטרה לכתוב משהו כדי שהביטוי יתפוס, זה עוד דובדבן בעוגה - אבל העוגה, או הלחם והחמאה, זה לכתוב משהו שיצחיק וירגש, וזה תמיד האתגר גם בטלוויזיה, גם בקולנוע וגם בתיאטרון".

והיכן במשוואה הזו נלקח בחשבון הרייטינג והמסחור?

"אני כותב כל סדרה או כל פרק כמשהו שאני הייתי רוצה לצפות בו. טלוויזיה היא מדיום שמיועד להמון אנשים, והמטרה היא לדבר לאנשים בשפה שיבינו ולמצוא את הדרך לעשות את האמנות שלך בשפה שיהיה לה קהל. לייצר שפה חדשה זה החלק המשני, ובכל מקרה זה אף פעם לא תופס לנצח, זה משהו חולף. מה שיותר חשוב זה שהצופים יתרגשו, שאנשים יבכו ויצחקו באותו הזמן".

במהלך 2018 תעלה לאוויר סדרה חדשה מבית היוצר של רשף לוי ביחד עם תומר שני (מיוצרי הסדרה "איש חשוב מאוד"). "נחמה" היא סדרת דרמה-קומית בת 10 פרקים, שבמרכזה עומד גיא נחמה, אותו מגלם רשף בעצמו. נחמה מתאלמן מאשתו ונותר לגדל לבדו את חמשת ילדיו, תוך שהוא מחליט להגשים חלום ישן, לעזוב את עבודתו הבטוחה ולכבוש את עולם הסטנד-אפ שזנח לפני 20 שנה.

לדברי לוי, "'נחמה' היא סדרה שהושקעו בה כספים שמאפשרים לה לעמוד בסטנדרט עולמי. מצער לראות שיוצרים ישראלים מתמודדים עם הפקות בתקציבים מוגבלים שלא מאפשרים להם להביא לידי ביטוי את היצירה שלהם לתחרות. כיום, יוצרי קולנוע וטלוויזיה מתחרים בטוב ביותר שנמצא במרחק כפתור בשלט".