נעילה אדומה בארה"ב; הדאו ג'ונס נפל במעל ל-200 נק'

ארה"ב תמכה בהסכם עם נאט"ו, אך שעתיים לאחר מכן טראמפ שב לתקוף את אירופה: "ארה"ב משלמת על ההגנה של אירופה, ואז מפסידה מיליארדים בסחר • פייסבוק נקנסת • פייזר דוחה את ייקור התרופות • מאקרו: מדד המחירים לצרכן עלה

נפילות בוול סטריט / צילום: רויטרס - Brendan McDermid
נפילות בוול סטריט / צילום: רויטרס - Brendan McDermid

לאחר נעילה חיובית ביום שלישי, נסגר היום (ד') המסחר בוויל סטריט בירידות, כתגובה לפעילויות הנשיא דונלד טראמפ במהלך היום והפחד הגדול ממלחמת הסחר. באסיה ובאירופה ננעלו הבורסות בירידות שערים.

 

בבנק דיסקונט התייחסו היום למצב השווקים בחו"ל בתקופה האחרונה, וציינו כי "לדעתנו ה'דשדוש' בשווקים מזכיר מצב של רץ מרתון ש'נותן ספרינט' בסוף הריצה הארוכה ושוקי ההון מנסים לנבא מה יקרה לו ברגע שאחרי. מדד ה-S&P 500 למשל, רשם 'ריצה ארוכה' של תשואה חיובית במשך 9 שנים רצופות, רצף שיא שנרשם רק במהלך השנים 1991-1999".

בהשוואה לגל העליות של שנות ה-90, בדיסקונט מציינים כי במחזור העליות הנוכחי "נרשמה עלייה חדה במיוחד דווקא 'בסוף הריצה' כשמדד ה-S&P500 הניב תשואה חיובית של כמעט 22% בשנה שעברה, שיא (כולל דיבידנד) מאז 2013". גם הצמיחה הכלכלית בארה"ב הייתה ממושכת במיוחד וצפויה להגיע השנה לשיא יחסי (לשנים האחרונות): צמיחה גבוה של 2.9%, כשהרבעון השני של השנה צפוי להיות חזק במיוחד. זאת בין היתר על רקע הפחתות המיסים בארה"ב שתמכו בצמיחה ובעליית מחירי המניות, אך השפעתן בעתיד תהיה מתונה יותר".

לפי דיסקונט, "השווקים מעריכים כי מנקודת שיא שכזו הכלכלות, ואולי גם שוק המניות, ירשמו האטה. לגורם זה יש לצרף את העובדה כי הבנקים המרכזיים בעולם כבר לא מרחיבים ו'דוחפים את השווקים' כבעבר, ולמעשה המאזן המצרפי שלהם במונחי דולרים אפילו רושם ירידות. העלייה במאזן של הבנקים המרכזיים הייתה גורם מרכזי לעליות בשווקים וגורם זה מתהפך ממש לאחרונה". בבנק סבורים כי "שילוב כזה של מחזור כלכלי חיובי וחזק (בעיקר לאחרונה), יחד עם צמצום ההרחבות והדפסות הכסף גורם לכל 'סיבה לירידות' לתפוס תאוצה חדה עוד יותר, ובעיקר ממתן את פוטנציאל העליות".

אתמול (ג') פורסמה רשימה מקוצרת של 10% מסוגי המכסים בשווי 200 מיליארד דולר נוספים שיוטלו על סין. בכך ממלא טראמפ את איומיו מהשבועות האחרונים להסלים את מלחמת הסחר עם סין. "200 מיליארד הדולר האלו שווי ערך למכסים שהם הטילו עלינו", נשמע אומר בכיר בממשל. הטלת המכסים לא תיכנס לתוקף באופן מיידי, כי אם תושהה לתקופה של חודשיים ותיכנס לתוקף בסביבות ה-22 לאוגוסט.

הבוקר תקף הנשיא בחריפות את גרמניה, שעות לפני כינוס פסגת ראשי ברית נאט"ו בבריסל, על רקע התוכנית הגרמנית לייבא גז מרוסיה ובמקביל ההוצאה הנמוכה של המדינה על ביטחון, למרות מחויבותה לברית נאט"ו. "גרמניה לחלוטין נשלטת על ידי רוסיה", אמר הנשיא האמריקאי, "הם יקבלו בין 60 ל-70 אחוז מהאנרגיה שלהם מרוסיה, ומערכת צינורות חדשה, אומרים לי שזה הולם אבל אני חושב שלא. בנוסף לכך, גרמניה משלמת רק קצת מעל אחוז אחד [מתוך התמ"ג] על תקציב ההגנה שלה, וגם זה לא הולם לדעתי".

למרות ההצהרות הלוחמניות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נגד גרמניה ומדינות אירופה על כך שאינן נושאות די בנטל הביטחוני של נאט"ו , אימצו הערב מנהיגי 29 המדינות החברות בארגון - כולל ארה"ב - הודעה משותפת המביעה מחדש את מחויבותן לברית הצבאית הצפון-אטלנטית. ההודעה גם מביעה את "המחויבות העמוקה" של המדינות להגדיל את הוצאות הביטחון שלהן לכ-2% מהתמ"ג עד שנת 2024, כפי שהתחייבו בפסגה קודמת שהתקיימה בוויילס ב-2014. עם זאת, שעתיים לאחר מכן, תקף הנשיא בשנית את נאט"ו.  "מה היתרון בנאט"ו אם גרמניה משלמת לרוסיה מיליארדי דולרים לגז ולאנרגיה?", כתב טראמפ, "ארה"ב משלמת על ההגנה של אירופה, ואז מפסידה מיליארדים בסחר. (האירופאים) חייבים לשלם 2% מהתמ"ג מיד, לא עד 2025". 

בואינג  וקטרפילר  נסחרו בירידות.

ענקית הפארמה פייזר  הודיעה אתמול (ג') כי בעקבות שיחה בין הנהלה החברה לבין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, החליטה להיעתר לבקשתו לדחיית העלאת מחירי התרופות ב-6 חודשים. הנסיגה מכוונתה הראשונית להעלות את מחירי התרופות שלה הגיעה יממה לאחר שטראמפ הפנה ציוץ בחשבון הטוויטר שלו לכיוון פייזר ויצרניות התרופות האחרות ברחבי ארה"ב, בעקבות הודעה על כוונתן להעלות מחירי כמה מתרופות הדגל שלהן. טראמפ צייץ כי חברות התרופות "צריכות להתבייש בעצמן על העלאת מחירי התרופות ללא סיבה", וכי הממשל שלו יגיב בהתאם.

פוקס  הציעה לרכוש את רשת הטלוויזיה הבריטית סקיי, אחת הגדולות והנחשקות ביותר של השוק האירופאי, במחיר של 14 ליש"ט למניה, עלייה של 3.25 ליש"ט. שווי הרכישה עומד כעת על 32.5 מיליארד דולר. הממשלה הבריטית צפויה להודיע על אישור העסקה ב-12 ליולי.

פוקס (שמחזיקה ב-30% מחברת הסטרימינג הולו שנחשבת למתחרה רצינית של נטפליקס, וגם בנשיונל ג'אוגרפיק וסאטר-TV) נמצאת לקראת סיום מלחמת הצעות מחיר בין דיסני, שהצעתה עומדת על רכישת מניות בשווי 71.3 מיליארד דולר ונחשבת לאופציה העדיפה על יו"ר פוקס רופרט מרדוק, ובין קומקאסט , שהציעה רכישת מזומן בשווי 65 מיליון דולר. לאחרונה הוגשה תביעה מטעם מחזיקי המניות של פוקס כנגד הרכישה על-ידי דיסני. קומקאסט היא גם החברה הגדולה השנייה המנסה לרכוש את סקיי, שהצעתה עומדת על מחיר של 12.5 ליש"ט למניה. 

מניית נטפליקס  ריכזה עניין, כאשר היא צפויה להתחזק בתור שירות הסטרימינג הבינלאומי הגדול מכולם, על אף שההובלה שלה בשוק האמריקאי לא כל כך ברורה.

ספוטיפיי טכנולוג'י  המשיכה לעלות ויותר ויותר אנליסטים טוענים כי מדובר בפלטפורמה המובילה בשוק להזרמת מוזיקה. החברה השוודית הוכיחה שהיא חזקה גם ב"מגרש של הגדולים" מול אפל מיוזיק ואחרות.

רשויות הפיקוח בבריטניה הטילו על פייסבוק  את הקנס המרבי האפשרי בגין פגיעה ב פרטיות בפרשת קיימברידג' אנליטיקה - סכום נמוך עד כדי גיחוך: "וושינגטון פוסט" דיווח כי פייסבוק תצטרך לשלם חצי מיליון ליש"ט - או 664 אלף דולר - לאחר שחברת ניתוח המידע קיימברידג' אנליטיקה השיגה באופן לא הולם מידע על עד 87 מיליון משתמשים ברשת החברתית ועשתה בו שימוש במטרה להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016. 

משרד הנציב לענייני מידע בבריטניה (ICO) הגיע למסקנה כי לפייסבוק לא היו מספיק אמצעי הגנה על פרטיות המשתמשים, וכי היא לא זיהתה את סימני האזהרה שהעידו כי קיימברידג' אנליטיקה עושה שימוש לרעה במידע על משתמשי פייסבוק.

מדד המחירים לצרכן התפרסם בשעות הצהריים, עם עלייה של 0.3%. זה אמנם מעל הצפי שנקבע (0.2%) אך פחות מהחודש שעבר 0.5%.